گیلان-رئیس مرکز تحقیقات کبد و گوارش استان گیلان با بیان اینکه در همه جای دنیا پیشگیری مقدم بر درمان است و منتظر نمی‌مانند تا علایم بیماری بروز کند گفت: بیمه‌ها در زمینه پیشگیری هیچ همکاری ندارند.

بیمه‌ها در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها همکاری نمی‌کنند

به گزارش قدس آنلاین، فریبرز منصورقناعی صبح سه شنبه در نشستی با خبرنگاران به‌مناسبت هفته گوارش در رشت اظهار داشت:  انجمن جهانی گوارش به‌دلیل اهمیت خاصی که بیماری‌های التهابی روده دارند شعار روز جهانی گوارش را " آگاهی از بیماری‌های التهابی روده" اعلام کرد در حالی‌که دو سال قبل هم این شعار مطرح شده بود و نشان از اهمیت بیماری‌های التهابی روده دارد.

وی با اشاره به اینکه IBD "بیماریهای التهابی روده" شامل کولیت اولسروز و کرون است گفت: در بیماری‌های التهابی روده (Inflammatory bowel disease) سیستم ایمنی فرد بر علیه روده و ارگان‌های دیگر فرد فعال شده، سبب آسیب می‌شود.

شیوع بیماری های التهابی روده در شمال بیشتر است

منصورقناعی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما بیماری‌های التهابی روده رو به افزایش است و روزی نیست که این بیماری در مراجعان تشخیص داده نشود  افزود: شیوع بیماری‌های التهابی روده در استان‌های شمالی بیشتر است و علت اصلی این بیماری هنوز مشخص نیست.

رئیس مرکز تحقیقات کبد و گوارش گیلان عنوان کرد: سن شایع کرون و کولیت اولسروز بین ۱۵ تا ۳۵ سالگی است و در استان گیلان، میزان بروز بیماری‌های التهابی بین ۵ تا ۱۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر است.

وی با اشاره به اینکه فردی که دچار اسهال بیش از یک هفته تا ۱۰ روز شود باید مورد بررسی از نظر بیماری‌های التهابی روده قرار گیرد گفت: همیشه خون در مدفوع دیده نمی‌شود و پزشکان و بیماران باید به اسهال طولانی مدت توجه ویژه داشته باشند.

منصورقناعی با بیان اینکه در مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد گیلان افزون بر ۲ هزار بیمار مبتلا به بیماری‌های التهابی روده در استان گیلان به تشخیص و ثبت رسیده است افزود: IBD بیماری‌های التهابی روده جزء بیماریهای مزمن و قابل کنترل است و بیمار تا آخر عمر با این بیماری درگیر است.

رئیس مرکز تحقیقات کبد و گوارش گیلان با تاکید بر اینکه بیماران مبتلا به IBD به هیچ وجه نباید مصرف داروهای خود را قطع کنند گفت: پزشکان باید توجه کنند که در زمان بروز اسهال‌های طولانی مدت، مصرف آنتی بیوتیک‌ها باعث کاهش علائم شده و تشخیص بیماری‌های التهابی روده را با تاخیر مواجه می‌سازد.

وی با اشاره به اینکه ویروس‌ها و آنتی‌ژن‌های خارجی و استرس‌ها و عوامل ژنتیکی در بروز بیماری‌های التهابی روده تاثیرگذار هستند افزود: ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد مبتلا، یک سابقه خانوادگی در بروز بیماری‌های کرون و کولیت اولسروز دارند.

برای پیشگیری از سرطان های گوارش در گیلان باید برنامه ریزی مدون صورت گیرد

رئیس مرکز تحقیقات کبد و گوارش گیلان بیان کرد: در استان گیلان شیب تندی برای بروز سرطان رکتوم (مقعد)از ۱.۸ به ۵ رسیده و سرطان روده بزرگ  از ۳.۵ به ۸ در هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است که باید برای پیشگیری از سرطان‌های گوارش در استان گیلان برنامه‌ریزی مدون صورت پذیرد.

وی با اشاره به مرکز مطالعات کوهورت گیلان که از دو سال قبل در بخش تولمات شهرستان صومعه سرا با هدف بررسی و یافتن عوامل خطر و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در حال فعالیت و بیماریابی است گفت: افزون بر ۱۰ هزار و ۵۳۰ نفر وارد این طرح مطالعاتی غربالگری شدند.

منصورقناعی با بیان اینکه در مطالعات دو سال اخیر مشخص شد ۲۰ درصد افراد جامعه دچار فشارخون بالا هستند و ۶۰ درصد چاق بوده و ۴۰ درصد مبتلا به کبد چرب هستند افزود: این غربالگری به‌طور رایگان و ارجاع لازم به بیمارستان‌ها داده می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات کبد و گوارش  استان گیلان  بیان داشت: هزار و ۵۰۰ نفر با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) در طرح غربالگری ۵ سرطان شایع مورد بررسی قرار گرفتند و با تشخیص به‌موقع از پیشرفت سرطان در ۳۰۰ نفر پیشگیری شد.

وی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا، پیشگیری مقدم بر درمان است و منتظر نمی‌مانند تا علائم بیماری بروز کند گفت: برای تشخیص و پیشگیری به موقع، منابع نیاز است و بیمه‌ها در زمینه پیشگیری هیچ همکاری ندارند در حالی‌که کارهای پیشگیرانه، هزبنه بر و اثربخش تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.