وزارت خارجه چین اعلام کرد که با عضویت هند در گروه تامین کنندگان هسته ای به دلیل عدم امضای پیمان «ان پی تی» مخالف است.

مخالفت مجدد چین با عضویت هند در گروه تامین کنندگان هسته‌ای

  به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از داون نیوز، «هوا چین اینگ» سخنگوی وزات خارجه چین طی اظهاراتی اعلام کرد که پکن  همچنان بر سر موضع خود مبنی بر مخالفت با عضویت کشورهایی که پیمان «ان پی تی» را امضا نکرده اند، باقی است.

هند و پاکستان از جمله کشورهایی هستند که پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ای (NPT) را امضا نکرده اند و از جمله قدرت هایی به شمار می روند که در جنوب آسیا با هم رقابت هسته ای دارند.

لازم به ذکر است که اجلاس آتی گروه تامین کنند گان هسته ای موسوم به «ان اس جی» ماه آینده در شهر «برن» سوئیس برگزار می شود و درخواست هند برای عضویت در این گروه نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

چین پیش از این نیز در آخرین اجلاس گروه تامین کنندگان هسته ای در سئول، مخالفت خود را با عضویت دو کشور هند و پاکستان در این گروه به دلیل عدم امضای پیمان منع گسترش سلاح هسته ای اعلام کرده بود.

 لازم به ذکر است که گروه تامین کنندگان هسته ای  که در سال ۱۹۷۸ میلادی ایجاد شد، متشکل از ۴۸ کشور از پنج قاره است که وظیفه نظارت بر دسترسی به فناوری های خاص هسته ای با کاربرد نظامی در راستای منع اشاعه سلاح های هسته ای را بر عهده دارد.

کشورهایی که به عضویت این گروه در آمده اند از اعضای «ان پی تی» معاهده منع تکثیر تسلیحات اتمی هستند. کره جنوبی در سال ۱۹۹۶ میلادی به عضویت این گروه درآمد و تا سال ۲۰۱۷ میلادی نیز ریاست گروه ان اس جی  را بر عهده دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.