تبریز- وجود ظرفیت های فراوان طبیعی در شهرستان میانه و روستاهای اطراف آن این انتظار را ایجاد می کند که به عنوان منطقه ای توسعه یافته مطرح باشد اما بدلایل گوناگون شهروندان و روستاییان میانه با مشکلاتی روبرو هستند.

مسوولان با «میانه» و روستاهای آن میانه ای ندارند!

 علیرضا لعل اکبری: وجود ظرفیت های فراوان طبیعی در شهرستان میانه و روستاهای اطراف آن این انتظار را ایجاد می کند که به عنوان منطقه ای توسعه یافته مطرح باشد اما بدلایل گوناگون شهروندان و روستاییان میانه با مشکلاتی روبرو هستند.

در این باره  نماینده مردم میانه در مجلس در گفت و گویی به خبرنگار ما می گوید:  میانه و روستاهای آن همه مولفه های توسعه را دارند اما مورد بی مهری مسوولان واقع شده است.

وجود نعمت و فراموشی مسوولان

«فردین فرمند» با اشاره به اینکه روستاهای میانه از مزیت خاصی برخوردار است و مشکل تأمین آب ندارند، اظهار می دارد: یک سوم آب استان در شهرستان وجود دارد  اما روستاهای منطقه با مشکلات زیادی روبرو هستند!

وی به وجود سدهای شهریار و آیدوغموش در منطقه اشاره می کند و می گوید: میلیاردها تومان پول برای ساخت این دو سد هزینه شده، اما به خاطر نبود سرمایه گذاری مناسب برای پایاب سدها از آن ها بطور صحیح استفاده نمی شود.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خاطر نشان می کند: طی بارندگی های اخیر آب زیادی پشت سدها جمع شده و شاهد سرریز شدن آن ها هستیم به طوری که وفور آب سبب شرجی شدن منطقه شده است.

وی می گوید: ۱۰۵ میلیارد تومان برای سرمایه گذاری و بهره گیری از این ظرفیت نیاز است که متاسفانه این مبلغ تأمین نشده و آب پشت سدها در حال تبخیر شدن است.

ضرورت توجه به بهبود آب شرب

وی خاطرنشان می کند: بنا به دستور مقام معظم رهبری مبلغی از صندوق توسعه ملی برای بهبود وضعیت آب شرب روستاهای منطقه اختصاص داده شده اما این امر توسط دولتمردان اجرایی نشده است.

فرمند اظهار می دارد: روستاییان چشم انتظار هستند تا این دستور هرچه سریعتر اجرایی شود و چنانچه این امر به تأخیر بیفتد بازهم شاهد مهاجرت روستاییان به شهرهای اطراف خواهیم بود.

وی می گوید: از ۱۲۴ روستا فقط ۹۹ روستا از آب  لوله کشی آب بهره می برند  و بقیه روستاها در حال خالی شدن از سکنه هستند.

نماینده مردم میانه در مجلس با اشاره به مشارکت بالا و کمک های مردمی منطقه برای اجرای پروژه های آب لوله کشی روستایی اظهار می دارد: روستاییان منطقه اعلام کرده اند که وزارت نیرو لوله در اختیار آن ها قرار دهد تا خودشان کار لوله کشی را انجام دهند.

وی می افزاید: سه ماه از آغاز سال می گذرد اما هنوز بودجه ای به این امر اختصاص نیافته  است.

انتظار همراهی مسولان با روستاییان

فرمند به ظرفیت های آب کشاورزی منطقه اشاره می کند و می گوید: روستاییان به ناچار به کارگری در شهرها تن می دهند و این در حالی است که آنان می گویند زمین حاصلخیز داریم و فرزندانمان بی کار هستند چنانچه آب کشاورزی به دستشان برسد، کشاورزی خواهند کرد.

وی بااظهار گلایه از همراهی نکردن برخی مسوولان استان با روستاییان می گوید: متاسفانه آنان ارتباط نزدیکی با روستاییان برقرار نمی کنند و روستاییان مورد بی مهری زیادی واقع شده اند.

فرمند با اشاره به ضرورت شناسایی و سرمایه گذاری روی ظرفیت های منطقه یادآور می شود: چند بار با چند تن از وزرای دولت این موضوع را مطرح کردم که شهر میانه و روستاهای اطراف آن بر خلاف دیگر شهرها مولفه های مورد نیاز توسعه را داراست و ضروری است این منطقه موضوع مطالعه واقع شود و نسبت به جذب سرمایه گذار اقدام هایی صورت بگیرد.

راه هایی که یک ماه و نیم بسته بود

وی به وضعیت راه های شهرستان و روستاهای اطراف اشاره می کند و می گوید: از ۴۲۲ روستای منطقه، ۱۲۴ روستا راه مناسب ندارند و ۱۱۰ روستا مسیر مالرو دارند و از جاده مناسب بی بهره هستند.

نماینده مردم میانه در مجلس می گوید: سال هاست که به ۱۲۴ روستای میانه یک دستگاه راه سازی نرفته تا حداقل مسیری مناسب را به اصطلاح تیغ زنی کند.

وی به مشکلات روستاییان ناشی از بارش برف سنگینی که آخر سال گذشته در منطقه رخ داد اشاره می کند و می گوید: یک و ماه و نیم راه های روستایی منطقه بازگشایی نشد و این امر مشکلات فراوانی را برای روستاییان بوجود آورد.

فرمند تصریح می کند: چگونه توسعه شهرستان میانه را می توان انتظار داشت در حالی که روستاهای آن فراموش شده است.

دسترسی نداشتن به خدمات پزشکی به دلیل نبود راه

وی به وضعیت بهداشتی روستاهای منطقه اشاره می کند و می گوید: نبود راه های مناسب روستایی، ارایه خدمات درمانی به مردم را با مشکل مواجه کرده است.

نماینده مردم میانه می افزاید: وزیر بهداشت و رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان شرقی قول دادند که بالگردی برای حمل بیماران به منطقه اختصاص یابد اما تاکنون این وعده محقق نشده است.

وی تصریح می کند: دسترسی روستاییان به امکانات پزشکی و بهداشتی به سختی صورت می گیرد.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خاطرنشان می کند: اگر وضعیت جاده ها بهبود یابد مشکلات دسترسی روستاییان به خدمات بهداشت و درمانی تا حدودی مرتفع می شود.

دیگر بهانه ای وجود ندارد

وی در خصوص اینکه آیا پروژه ناتمامی در شهرستان و روستاهای اطراف وجود دارد، می گوید: پروژه ای نبوده که ساخته یا ناتمام بماند بطوریکه مشکلات و مسایل با دولتمردان مطرح می شود ولی هیچ اقدام موثری صورت نمی گیرد.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خاطرنشان می کند: باتوجه به اتمام انتخابات دیگر هیچ بهانه ای نیست که گفته شود نمی توانیم برنامه ریزی کنیم، آیا در مسند هستیم یا خیر.

فرمند می افزاید: امیدوار هستیم که مسوولان با یک برنامه ریزی میان مدت مناسب به مناطقی مثل شهرستان میانه و روستاهای اطراف آن که همه امکانات در آن وجود دارد و تنها نیازمند تجهیز و برنامه ریزی است توجه ویژه صورت بگیرد و این منطقه بار دیگر به یاد بیاورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.