حجت‌الاسلام پورمحمدی انتخابات اخیر را نمونه‌ای از قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: ملت ما در عرصه تولید قدرت نرم فرهنگی، توانمندی‌هایش را نشان داده است.

انتخابات اخیر نمونه‌ای از قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران بود

  به گزارش «قدس آنلاین»،  حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری صبح امروز (سه‌شنبه ۲ خردادماه) در هفتمین همایش ملی «حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط» که در کتابخانه ملی برگزار شد، با اشاره به موضوع اصلی این دوره از همایش یاد شده یعنی حمایت از نمودهای فرهنگ عامه و حقوق مالکیت فکری گفت: فولکلور و فرهنگ عامه جزو مقوله‌های فرهنگی است و امروز ایران در این حوزه به قدرت نرم نزدیک شده است.

وی افزود: اگرچه کماکان موضوع قدرت سخت، محور اقتدار کشورها در جهان به حساب می‌آید، اما قدرت به مفهوم کلی دچار چرخش عظیمی در دنیا شده و مسیر از قدرت سخت به قدرت نرم تغییر یافته است.

وزیر دادگستری قدرت علمی، قدرت روحی ـ معنوی، قدرت سیاسی و قدرت فرهنگی را عمده‌ترین ارکان قدرت نرم برشمرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران بخصوص در چند سال گذشته در تولید قدرت نرم، دفاع و تثبیت آن و ارتقای جایگاه جهانی ایران در جهان، نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کرده است.

پورمحمدی تصریح کرد: اگر ما به این مسئله از جنبه حقوقی بیشتر می‌پردازیم، باید بدانیم که می‌بایست از حقوق مرتبط با قدرت نرم هم دفاع کرد.

این عضو کابینه دولت یازدهم در پاسخ به برخی انتقادها به این دولت که در چهار سال گذشته تنها به برجام و مسائل خارجی توجه داشته است، گفت: این مسئله به خاطر پررنگ بودن فعالیت ما در حوزه دیپلماسی خارجی بوده که به نوعی فعالیت سایر دستگاه‌ها را در سایه خود قرار داده است.

وی در ادامه با اشاره به برخی آمارها از ارتقای جایگاه ایران در حوزه‌های مختلف در جهان افزود: ما در زمینه نوآوری جهانی ظرف سه سال گذشته ۲۸ رتبه ارتقا پیدا کرده‌ایم، در حوزه تولید علم هم میزان ارتقای رتبه ما ۱۷.۵ درصد بوده؛ این در حالی است که میانگین تولید علم در جهان ۶.۵ درصد بوده است.

به گفته وزیر دادگستری، ایران چهارمین کشور جهان در حوزه آموزش عالی است و از رتبه ۲۶ در سال ۲۰۱۳ به رتبه ۴ در سال ۲۰۱۷ ارتقا پیدا کرده است. همچنین تعداد مقالات پزشکی ایران در چهار سال گذشته از ۹۹۴۳ مقاله به ۱۴ هزار و ۹۰۲ مقاله افزایش پیدا کرده است.

پورمحمدی تصریح کرد: در حوزه ICT هم پهنای باند اینترنت ما از ۶۲۴ مگابایت به ۴۰۰۰ مگابایت رسیده که این ۷۰ درصد رشد را نشان می‌دهد؛ بر این اساس تعداد کاربران اینترنت پرسرعت در ایران از ۴.۵ میلیون کاربر در سال ۹۲ به ۳۴۴ میلیون کاربر در سال ۹۶ ارتقا پیدا کرده است.

وی میزان مهاجرت نخبگان از ایران را هم «کاهشی» اعلام کرد و گفت: درصد مهاجرت نخبگان در همین مدت از ۲۰ درصد به ۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

وزیر دادگستری، ایران را کشوری پیشتاز در حوزه فرهنگ معنویت و دیانت در جهان قلمداد کرد و انتخابات اخیر را هم نمونه‌ای از قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: ملت ما در عرصه تولید قدرت نرم فرهنگی، توانمندی‌هایش را نشان داده است.

پورمحمدی همچنین از تکمیل لوایح مرتبط با حقوق مالکیت ادبی، هنری و مرتبط در دولت و تقدیم آن به مجلس خبر داد و گفت: برای تدوین این لایحه دو سال کار فشرده با محوریت وزارت ارشاد و سازمان میراث فرهنگی انجام شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.