خرمشهربا تجاوز دشمن «خونین شهر» شده بود و شهری پر التهاب و زخم خورده که قرار شد با پایمردی جوانان این آب و خاک از دشمن بعثی باز پس گرفته شود و پس از آزادی «خرم» شود، اما گرچه با رشادت‌های رزمندگان وبه قیمت خون شهدا این خاک لاله خیز آزاد شد، اما برابر آنچه شایسته آن بود خرم نشد!

«خُرم» شهرم آرزوست/زخم های خرمشهر مرهم می خواهد

محمد رضایی:همه ساله با راه اندازی کاروان‌های راهیان نور، گردشگران جنگ در می‌یابند که اگرچه این شهر قهرمان مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن بوده، اما مظلوم ترین نقطه خوزستان قهرمان است و با توجه به تداوم مشکلات عمرانی و رفاهی، مردم این شهر انتظار دارند برای حل مشکلاتشان اقدام عملی به دور از شعار زدگی صورت گیرد.

شخصی به فکر ترمیم خرابی‌های جنگ نیست

مردم می‌گویند، کسی به فکر رفع خرابی‌های ناشی از ماشین جنگی صدام نیست و هنوز که هنوز است خرابه های خرمشهر و مینوشهر و حتی آبادان دیده می‌شود.

شهروندان خرمشهری معتقدند، نسل‌های بعدی از ما خواهند پرسید، چرا شهر زخمی را به حال خود گذاشتید و مرهمی بر جراحت‌های چندین ساله اش نگذاشتید؟

آن‌ها می‌گویند، وقتی دولت برای راه اندازی طرح‌های عمرانی و پروژه‌های مشترک با دولت‌های غربی وارد عمل شده و تهران را به بهشت آسیا تبدیل کرده، چرا باید از خرمشهر - به عنوان نگین درخشان دفاع مقدس- غفلت شود و مردم مظلوم این نقطه شهیدپرور فراموش شوند و حتی آب آشامیدنی نداشته باشند؟

چنگ جنگ بر جان خرمشهر

واقعیت این است که هنوز هم جنگ در جان خرمشهر چنگ انداخته است. گرچه غیورمردان و ایثارگران و شهدای گلگون کفن سال دوم جنگ از ۳۱ شهریور سال ۶۰ تا ۳۱ شهریور سال ۶۱ با عملیات‌های متعدد دشمن را از خاک کشور بیرون کردند، اما خرابی‌های این بلای خانمان سوز هنوز دست از سر این شهر خرم برنداشته است.

درهمان ماه‌های اول جنگ با عملیات ثامن‌الائمه(ع) و پس از آن عملیات طریق‌القدس بستان و هویزه و پس از آن در عملیات فتح‌المبین شوش و دشت آزادگان از دشمن بعثی پس گرفته شد.

آخرین مرحله، عملیات بیت‌المقدس بود که برای آزادسازی خرمشهر و در چهار مرحله انجام شد و نیروهای ما توانستند بعدازظهر سوم خرداد سال ۶۱ وارد خرمشهر شده و پرچم جمهوری اسلامی را بر فراز مسجد جامع به اهتزاز درآورند، اما...

تأخیر ۲۸ ساله برای حل مشکلات خرمشهر

غلامرضا شرفی نماینده مردم آبادان درخانه ملت در این باره به خبرنگار ما می‌گوید:خدمت به خوزستان خدمت به کل ایران است، اما متأسفانه کشاورزی، صیادی و اقتصاد کشاورزی و محلی به دلیل شوری آب از رونق افتاده است و با توجه به اینکه ۲۸ سال از پایان بازسازی می‌گذرد، ولی خرمشهر همچنان با مشکلات زیرساختی دست و پنجه نرم می‌کند.

وی می‌افزاید: متأسفانه به دلیل کم توجهی دولت‌ها در ادوار گوناگون، نبود زهکشی مناسب و شوری آب اروند، اقتصاد کشاورزی را تحت الشعاع قرار داده و در حال حاضر چیزی به نام کشاورزی پایدار و سودآور در منطقه آبادان و خرمشهر نداریم.

خاک صنعت نفت بر سر خوزستان

عبدالله سامری، نماینده خرمشهر نیز در این باره اظهار می‌دارد: بیشتر گرد و غباری که در استان خوزستان شاهد آن هستیم، دارای منشأ داخلی است، اما متأسفانه مسئولان برای حل مشکل کانون‌های داخلی گرد و غبار خوزستان هیچ  کاری نکرده‌اند.

وی می‌افزاید: کارشناسان توسعه و عمران می‌پرسند که مسئولان دولتی برای حل مشکلات خرمشهر در آستانه سی امین سالگرد بازسازی چه کار کرده‌اند؟ ما که هیچ کاری ندیده‌ایم. با این وضعیت هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به کار در خوزستان نیست و اگر کسی قصد سرمایه‌گذاری در استان را داشته باشد و این وضعیت را ببیند، هرگز به خوزستان نمی‌آید.

اما غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با اشاره به عقب ماندگی این استان و مشکلات مردم این منطقه می‌گوید: باید با توجه به این همه خدمتی که خوزستان به کشور ارائه می‌کند، برای حل مشکلات اهالی آن تلاش شود زیرا مردم استان شایسته خدمات بیشتری هستند و این عقب افتادگی شایسته استان نیست.

نیاز ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی برای آب خوزستان

این مقام مسئول به عنوان نماینده عالی دولت در خوزستان آماری از تلاش دولت برای حل مشکلات خرمشهر ارائه نمی کند، اما در نشستی که با سران و شیوخ عشایر خرمشهر در روستای بدریه این شهرستان داشته، می‌گوید: برای ساماندهی آب و فاضلاب خوزستان

۱۰۰ هزار میلیارد ریال بودجه مورد نیاز است که پیشنهاد تأمین اعتبار از صندوق توسعه ملی و یا فاینانس خارجی شده است و دولت قول داده، ظرف سه سال این میزان اعتبار را تأمین کند.

همچنین برای رفع مشکلات زیست محیطی، احیای طرح‌های کشاورزی و زهکشی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری ۳.۵ میلیارد دلار معدل ۱۱۰ هزار میلیارد ریال در خواست اعتبار شده است و با تزریق این رقم، مشکلات اهالی خرمشهر و دیگر مناطق کاهش خواهد یافت.

لزوم ایجاد پایگاه تولید و صادرات مجدد

در ادامه، نماینده مردم آبادان در خانه ملت همچنین در باره دلایل پیشرفت نکردن اقتصاد این منطقه نظرات جالبی دارد.

وی به خبرنگار ما می‌گوید: امروز نمی توان از زمین و صید انتظار تحول داشت و باید دولت در یک حرکت حساب شده به صورت برنامه تحولی با ایجاد پایگاه تولید و صادرات مجدد به مردم ضعیف این منطقه کمک کند.

 وی با اشاره به ایجاد منطقه آزاد اروند برای توسعه منطقه مرزی خوزستان و ایجاد تسهیلات دراین استان جنوبی کشور می‌افزاید: متأسفانه این منطقه آزاد نتوانسته است به اهداف خود در این مقطع دست یابد ومردم آورده خاصی نداشته اند زیرا سرمایه‌گذاری‌ها توان رقابت را نداشته اند.

حیات دو باره برای اقتصاد نابود شده خرمشهر و آبادان

این عضو خانه ملت و کارشناس  اقتصاد منطقه مرزی خرمشهر و آبادان تأکید می‌کند: بازرگانی، کشت وصنعت و ارزش افزوده‌های محیط زیستی همه می‌توانند برای این نقطه جمعیتی بهره وری داشته باشند و به اقتصاد نابود شده آن حیاتی دو باره ببخشد.

 وی خاطرنشان می‌کند: البته آن  خاستگاهی که برای منطقه مزیت‌هایی داشت و خرمشهر را به عنوان بارانداز شناسانده بود و می‌توانست خرمشهر و آبادان  را به عنوان اسکله مطرح کند، هنوز هم می‌تواند به عنوان یک زیرساخت مهم مطرح شود و با مدیریت آب‌های سطحی زیربنای اقتصاد کشاورزی را احیا و پیشرفت اهالی این مرز پرگهر را تأمین کند.

لزوم ایجاد ترمینال صادرات مجدد

به گفته شرفی، خرمشهر و آبادان به دلیل قرار داشتن در نقطه مرزی آبی و خاکی با تبدیل شدن به بازار و ترمینال صادرات مجدد می‌تواند، جان دوباره بگیرد و مشکلات جوانان بیکار را تا حدودی برطرف کند. همچنین با ایجاد جریان مالی پایدار در بحث تولید و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی -گرچه کاری سنگین، تدریجی و زمان بر است- اما با این نوع رویکردها دولت می‌تواند با همیاری بخش خصوصی متناسب با توانمندی منطقه به کمک مردم بیاید.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی همچنین بیان می‌کند: منطقه آزاد اروند هم طی ۱۳ سال گذشته، فعال بوده، اما رقابت پذیر نبودن تولیدات و نبود امکان تولید و صادرات مجدد از اثر بخشی آن کاسته است زیرا تولید موفق باید توان گذراندن کردن استاندارد روز و حضور قدرتمندانه در بازارهای منطقه و جهانی را داشته باشد.

دولت به خرمشهر و آبادان نگاه ویژه داشته باشد

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان نیز با بیان اینکه دفاع مقدس برای خوزستان یک ظرفیت است، تصریح می‌کند: ما هنوز به باور نرسیده‌ایم که این موضوع برای ما ظرفیت محسوب می‌شود برای همین در همه حوزه‌ها - بویژه در بحث فرهنگی - دارای نارسایی‌های زیادی هستیم.

به گفته سردار علیپور با افزایش تلاش‌ها در این مسیرباید به گونه‌ای رفتار کنیم که بتوانیم این امانت را برای نسل‌های بعد به ودیعه بگذاریم و در گام اول باید دولت نگاه ویژه به مشکلات آبادان و خرمشهر داشته باشد تا با کمک مردم و جوانان مستعد این خطه دلاور خیز بتوان با معضلات مقابله کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.