مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت ها و ایام خاص، ضمن ارائه توصیه های بهداشت محیطی به مردم در ماه مبارک رمضان، بر همکاری متصدیان و شاغلین مراکز تهیه غذا با بازرسین بهداشت محیط تاکید کرد.

زولبیا و بامیه را از مراکز مجاز بخرید/ با ۱۹۰ تماس بگیرید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  مهر، مهندس سیدرضا غلامی با تأکید بر اینکه از خرید محصولات روباز که در فضای معمولی نگهداری می شوند، باید خودداری کرد،‌ ادامه داد: شیرینی سنتی از جمله زولبیا بامیه از مراکز مجاز خریداری شده و از خرید کردن از مراکز و محل های غیر مجاز و دستفروشان خودداری شود.

وی تاکید کرد: خرید شیرینی های سنتی از جمله زولبیا بامیه در جعبه های مشخص و دارای مهر استاندارد و سازمات غذا و داروی وزارت بهداشت باشد.

غلامی با بیان اینکه در هنگام خرید توجه شود که متصدیان یا شاغلین مراکز عرضه غذا بهداشت فردی را رعایت کنند، خاطرنشان کرد: آش و حلیم و مواد غذایی مشابه از محل های مجاز و شناخته شده، خرید و تهیه شود و توزیع این مواد غذایی در ظروف یکبار مصرف مناسب و ترجیحا گیاهی باشد.

مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت ها و ایام خاص گفت: نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی داغ نباید در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و یا ظروف یکبار مصرف نازک و رنگ روشن باشد.

وی در خصوص نگهداری غذا نیز گفت: غذای پخته شده و آماده مصرف در فضای آشپزخانه بیشتر از دو ساعت نگهداری نشود و در سریع ترین زمان ممکن مصرف شود. ضمنا در تهیه مواد غذایی بسته بندی شده ازجمله خرما، پنیر، حلوا شکری و مواد غذایی مشابه به سالم بودن بسته، مجوز سازمان غذا و دارو و تاریخ مصرف و تولید و انقصا توجه شود.

غلامی افزود: افرادی که غذای سحری را هنگام افطار یا شام تهیه می کنند، در صورت پخت روی شمعک گاز و یا سماور نگهداری کنند تا هنگام مصرف در سحر سرد نباشد.

وی گفت: در صورت استفاده از سبزی و میوه در وعده های غذایی نسبت به سالم سازی آن توجه شود. شستشوی اولیه، انگل زدایی، گندزدایی با مواد گندزدای مجاز و شستشوی نهایی ضروری است.

غلامی تاکید کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در هنگام خرید و تهیه مواد غذایی از جمله عدم رعایت بهداشت فردی، نظافت و بهداشت محیط ، نگهداری و فروش مواد غذایی غیر بهداشتی و تاریخ گذشته و موارد مشابه، از طریق سامانه شکایات مردمی ۱۹۰ وزارت بهداشت را مطلع کنند.

همکاری با مامورین و بازرسین بهداشت محیط

مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت ها و ایام خاص در توصیه های بهداشتی در ماه مبارک رمضان به متصدیان و شاغلین مراکز و اماکن بویژه مراکز تهیه و طبخ مواد غذایی، توصیه کرد همکاری با مامورین و بازرسین بهداشت محیط را در اولویت قرار دهند.

غلامی گفت: رعایت بهداشت فردی به ویژه در هنگام تهیه و سرو مواد غذایی، رعایت نظافت و بهداشت محل کار خود، به ویژه محل و کارگاه های تهیه و طبخ شیرینی های سنتی، زولبیا بامیه و آش و حلیم و سایر موادغذایی الزامی است.

وی ادامه داد: مواد غذایی پخته شده از جمله آش و حلیم روی شعله پایین گاز نگهداری شود و یا در صورت نگهداری در فر، حرارت غذا از بین نرفته باشد.

غلامی تاکید کرد: فروشندگان شیرینی سنتی و زولبیا بامیه توجه کنند که جهت توزیع و فروش این مواد از جعبه های مقوایی و یا بسته های بهداشتی دارای مجوز و مهر استاندارد و سازمان غذا و دارو استفاده کنند. همچنین فروشندگان شیرینی سنتی و زولبیا و بامیه از نگهداری این مواد به صورت روباز ودر خارج از ویترین خود داری کرده و هنگام بسته بندی از انبرک و یا دستکش یکبار مصرف استفاده کنند.

وی در خصوص تهیه شیرینی جات نیز گفت: تهیه کنندگان شیرینی سنتی و زولبیا بامیه از روغن های مناسب و مخصوص تهیه شیرینی استفاده نموده و از چند بار مصرف نمودن روغن خودداری کنند.

مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت ها و ایام خاص، به هیات های امنای مساجد و محل های برقرای افطاری و سحری توصیه کرد: برای این محافل مواد غذایی سالم و بهداشتی تهیه شده و در صورت طبخ در محل، بهداشت فردی خدمه ها در هنگام تهیه و طبخ رعایت شود.

غلامی گفت: مواد غذایی پخته شده در محیط آشپزخانه و یا صحن مساجد در مدت طولانی نگهداری نشود و ترجیجا در کمتر از دو ساعت توزیع و مصرف شود.

وی بر توزیع غذای پخته شده به صورت گرم در مساجد تاکید کرد و افزود: غذای گرم در ظروف مناسب و تمیز توزیع شده و در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف ترجیحا از ظروف یکبار مصرف گیاهی یا آلومینیومی استفاده و از ظروف و لیوان یکبار مصرف پلاستیکی استفاده نشود.

غلامی گفت: در هنگام توزیع غذا خادمین از راه رفتن روی سفره خودداری کرده و نظافت و بهداشت صحن مساجد و محل های برگزاری مراسم رعایت شود.

وی بر رعایت نظافت و بهداشت سرویس های بهداشتی و وضوخانه و استفاده از سیستم لوله کشی و یا جعبه های مایع دستشویی در این محل ها تاکید کرد و گفت: باید دقت شود که دخانیات توسط مراجعین در مساجد و محل های برگزاری مراسم استعمال نشود.

مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت ها و ایام خاص در پایان به خادمین و داوطلبان ارائه خدمت در توزیع افطاری و یا سحری توصیه کرد بهداشت فردی را رعایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.