کارگردان مجموعه می‌گوید این پروژه بسیار مستحکم و با برنامه بود، ولی به‌خاطر عدم تعهد مالی، به تعطیلی کشیده شد. مرتب به ما می‌گویند چیزی نگویید، رفع می‌شود. می‌خواهند اوراق بهادار بدهند و... من نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است

بی پولی کام شکرستانی ها را تلخ کرد

هنر- تکتم بهاردوست: شاید سازندگان انیمیشن «شکرستان» که یک مجموعه 90قسمتی را در سال 87 تولید کردند، هیچ‌وقت فکرش را هم نمی‌کردند که این انیمیشن با آن شخصیت‌های عجیب‌و غریبش بشود گل سرسبد برنامه‌های کودک و تا سال‌ها همچنان ادامه داشته باشد و حتی کار به‌جایی برسد که عروسک‌هایش سر از بازار و حتی روی جلد دفترهای مشق بچه‌ها دربیاورند.

ولی شاید همین موفقیت بود که مجموعه صبا را به فکر ساخت یک مجموعه عروسکی از نمونه موفق یک انیمیشن انداخت. ولی متأسفانه پس از این‌همه تلاش و موفقیت، با تولید پنجاه قسمت از این کار، مشکلات مالی صداوسیما و معضل بی‌پولی که این‌روزها گریبان‌گیر اکثر تولیدات تلویزیون شده، دامن مجموعه عروسکی «شکرستان» را هم گرفت و بعد از چندماه تولید و پخش، باعث تعطیلی این مجموعه عروسکی به نویسندگی سجاد افشاریان، کارگردانی فؤاد صفاریان‌پور و تهیه‌کنندگی جواد فرحانی شد.

تأیید خبر

فواد صفاریان‌پور که تا به امروز در مقام‌ کارگردانی، تهیه‌کنندگی و مجری برنامه‌هایی چون «آسمان شب»، «چرخ»، «تیک‌تاک»، «مردم ایران سلام»، «دایره»، «کندو»، «مدار بسته» و... و البته کارگردان مجموعه شکرستان فعالیت داشته است، امروز و به‌قول خودش بعد از بیست‌سال کار در تلویزیون، ضمن ابراز ناراحتی از تعطیلی مجموعه عروسکی «شکرستان» گفت: اجازه بدهید همین اول بگویم این‌قدر از انتخابات باصلابت و بااحترام کشورمان خوشحالم که نمی‌خواهم هیچ‌چیزی کوچک‌ترین خدشه‌ای به این خرسندی وارد کند، ولی به هرجهت آن‌چه که نباید، رخ داد! متأسفانه این‌روزها در تلویزیون ما مشکلاتی پیش آمده که عده‌ای آن را گردن دولت، تلویزیون، یا حتی برنامه‌سازان می‌اندازند و من همه این‌مدت ساکت بودم و هر خبری در این‌خصوص می‌شد، جواب نمی‌دادم. تا اینکه با خبری مواجه شدم که دیگر نمی‌توانم ساکت بمانم. «ضبط شکرستان به‌خاطر مسائل مالی متوقف شد» و من در تأیید این خبر الان باید بگویم که ضبط شکرستان باید خیلی پیش‌تر از این‌ها، یعنی در پنج قسمت و یا درنهایت در ده قسمت اول متوقف می‌شد!

وی ادامه داد: من به‌عنوان کارگردان این مجموعه صحبت می‌کنم و کاری به تهیه‌کننده و مدیران صبا ندارم. هرچند تا به امروز سکوت کردم، ولی در اینجا باید بگویم که تلویزیون خانه من است، جهان من است، ولی حقیقت این است که تلویزیون دچار یک ورشکستی عظیم شده و من همه تلاشم را در این مدت کرده‌ام که این خانه ویران نشود و از هر تیرچه و ستونی هم برای اینکه مانع این ویرانی شوم، کمک گرفتم، ولی مؤثر نبود.

صفاریان افزود: من هنوز هم نمی‌دانم چه‌کسی مقصر بروز این اتفاقات است و هنوز منتظرم کسی بیاید و در این‌خصوص توضیح بدهد. اگر این صحبت‌های من باعث ممنوع‌الکاری من می‌شود، خدا را شاکرم. همه این توضیحات را دادم که بگویم شکرستان علی‌رغم تلاش‌های زیادی که یک گروه کاملاً حرفه‌ای و کاربلد داشته، متأسفانه به‌دلیل عدم توانمندی مرکز صبا و تلویزیون نسبت به تأمین مالی این برنامه به تعطیلی کشیده شده است.

تهیه‌کننده متضرر

تهیه‌کننده این برنامه بیش از یک سریال الف ویژه از جیبش مایه گذاشت، ولی به‌نظرم فریب خورد، فریبش دادند که چنین سرمایه‌ای را از جیبش خرج کرد، چون برخی تهیه‌کنندگان الف ویژه می‌روند با علی‌الحسابی که می‌گیرند، ملک و اوراق ارزه و اوراق بهادار می‌خرند و دوماه بعد، پول عواملشان را می‌پردازند، ولی آقای فرحانی میلیاردها تومان هزینه کرد و شکرستان را به جلو برد، ولی الان به نقطه‌ای رسیده که نقطه استیصال است و من تا به امروز صحبتی نکردم که ایشان متضرر نشود، وگرنه من که در همه این سال‌ها ضرر کرده‌ام.

این کارگردان ضمن اشاره به اختلافش با تهیه‌کننده ادامه داد: در حال‌حاضر من و جواد فرحانی دچار اختلاف شده‌ایم. میان‌داری ایشان را هم نمی‌کنم، ولی بله، این پروژه به‌دلیل مشکلات مالی خوابیده است. این پروژه بسیار مستحکم و با برنامه بود، ولی به‌خاطر عدم تعهد مالی به تعطیلی کشیده شد. مرتب به ما می‌گویند چیزی نگویید، رفع می‌شود. می‌خواهند اوراق بهادار بدهند و... من نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است. الان عده زیادی کار کرده‌اند، اکثراً هم پولشان را گرفته‌اند و از همه متضررتر، تهیه‌کننده است.

تلویزیون ورشکسته

حرف‌هایی که من می‌زنم، بی‌آبرو کردن صداوسیما نیست. من در این قضیه سازمان را متهم نمی‌کنم، حتی دولتی را که به آن رأی داده‌ام متهم نمی‌کنم. ولی با این‌همه نمی‌توانم سیستمی که این اتفاقات را به‌وجود آورده است، تشخیص بدهم.

سؤال من این است که آیا ما الان داریم با ماهواره و شبکه‌هایی که فکر می‌کنیم درست نیستند، مقابله می‌کنیم یا مفاهمه؟ من متوجه نمی‌شوم! من به‌عنوان یک برنامه‌ساز و بعد از بیست‌سال کار، الان در مقام پرسشگر این سؤال را دارم که ما الان در چه شرایطی قرار داریم و اینکه آیا پروژه‌ای که موفق و سرگرم‌کننده بوده، چطور می‌تواند به این شکل متوقف شود؟ من 9ماه برای این کار دستمزد نگرفته‌ام و الان به‌عنوان یک کارگردان که دستمزد نگرفته، متضررم. برای آن تهیه‌کننده‌ای که بالای دومیلیارد تومان از جیب خودش هزینه کرده چه‌کاری می‌شود کرد؟

من می‌خواهم بپرسم که این سیستم مدیریت کجای کار قرار دارد؟ آیا این یک سیستمی است که فقط می‌تواند طلبکار باشد که آنتن من را پر کنید؟ به‌نظرم می‌آید امروز روز محاسبه و سؤال و جواب نیست، روز حل‌کردن ماجراست. اگر قرار است قربانی این ماجرا من باشم، تا آخرش ایستاده‌ام. من ترس از دست دادن مراتبم در تلویزیون را ندارم. اینجا خانه من است و کسی نمی‌تواند من را از خانه‌ام بیرون کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.