قم- مدیر کل محیط زیست استان قم گفت: اگر راهکاری علمی در نظر گرفته نشود بحران دریاچه نمک ۲۶ درصد از جمعیت کشور را در برخواهد گرفت.

۲۶ درصد جمعیت کشور گریبانگیر بحران دریاچه نمک قم می شوند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، سید رحمان دانیالی در جلسه این هفتۀ بنیاد قم‌پژوهی با موضوع بحران دریاچۀ نمک، با اشاره به اینکه استان قم در این بحران و اثرگذاری در منطقه رتبه اول را دارد، افزود: با توجه به اینکه ۷۲ درصد از جمعیت کشور درگیر خشکسالی هستند و ۱۲ درصد از خشکسالی ها در منطقه وجود دارد و ۱ درصد از خشکسالی های شدید کشور قم را در بر گرفته برای بحران های زیست محیطی باید تمهیداتی اندیشیده شود.

وی بیان کرد: همایش دریاچه نمک حداقل اقدامی بود که برای نجات قم و شهرهای اطراف صورت گرفت البته شروع خوبی محسوب می شود و باید جدی تر پیگیری شود.

دانیالی عنوان کرد: همه مقامات و مسئولان استان باید برای رفع این بحران راهکار ارائه دهند چرا که استان های دیگر را در بر می گیرد و می تواند منشاء بحران های دیگری باشد.

وی با تیریک روز جهانی تنوع زیستی تصریح کرد: این رویداد مهم زمینه ساز گردشگری پایداری است ما برای حفظ تنوع زیستی و گردشگری در قم کار جدی صورت نداده ایم اما مهم ترین وظیفه ما آگاهی بخشی است ما زنگ هشدار را زده ایم و مردم می توانند در رفع این بحران کارساز باشند.

مدیر کل محیط زیست استان قم اظهار داشت: تا مردم اطلاعات لازم را کسب نکنند و نسبت به هشدار ها آگاهی نیابند نمی توان هدفی را پیش برد و دغدغه ای عمومی فراهم ساخت چرا که مردم و سازمان های مردم نهاد نقش موثری در رفع بحران ها دارند.

وی گفت: ۱۵۴ میلیون مکعب حق آبه ای که تخصیص یافته می تواند تا حدی دریاچه را از وضعیت کنونی نجات دهد اگر چه میزان این حق آبه کم است اما اگر به موقع اختصاص یابد می تواند بخشی از مشکلات را رفع کند.

دانیالی بیان کرد: تخصیص حق آبه زیست محیطی برای اولین بار و توجه وزیر نیرو به آن اهمیت زیادی دارد و باید با پیگیری لازم این حق آبه وارد دریاچه نمک شود وگرنه این بحران دامان تهران را هم می گیرد و اگر پیگیری نشود شاهد بحران های بدتری خواهیم بود.

وی تاکید کرد:با توجه به اینکه ۱۰ درصد از حق آبه های زیست محیطی باید به قم اختصاص یابد، عدم پیگیری موجب رها شدن بحران و تشدید آن می شود البته با تلاش های زیاد بعد از همایش رقم خوبی از صندوق ملی تا ۱۰ درصد دریافت کردیم.

مدیر کل محیط زیست استان قم یادآور شد: همچنین شرکت های دانش بنیان می توانند معضلات را با نگاهی علمی دنبال کنند در این راستا اقدامات خوبی بعد از همایش در خصوص نهالکاری انجام گرفت اما تداوم آن مهم است و باید با راهکارهایی علمی این پدیده رفع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.