علی رغم خواست رژیم آل خلیفه در ساکت کردن و کشتار علمای بحرین ثبات قدم و ایستادگی مردم این کشور منجر به طول کشیدن صدور حکم نهایی شیخ عیسی قاسم از علمای برجسته این کشور شد. صدور حکم شیخ عیسی قاسم و تعرض به وی، اعتراضات مردم بحرین و بسیاری از آزادگان جهان را برانگیخت. بسیاری از منتقدان و معترضان دولت بحرین مسئوولیت آنچه دراین کشور می گذرد را تماما متوجه حکام سعودی می دانند.

سوغات آمریکا؛ چراغ سبز ترامپ به کشتار مردم بحرین /  اعتراض های مردمی نسبت به حکومت آل خلیفه افزایش می یابد

اختصاصی قدس آنلاین- علی رغم خواست رژیم آل خلیفه در ساکت کردن و کشتار علمای بحرین ثبات قدم و ایستادگی مردم این کشور منجر به طول کشیدن صدور حکم نهایی شیخ عیسی قاسم از علمای برجسته این کشور شد. صدور حکم شیخ عیسی قاسم و تعرض به وی، اعتراضات مردم بحرین و بسیاری از آزادگان جهان را برانگیخت. بسیاری از منتقدان و معترضان دولت بحرین  مسئوولیت آنچه دراین کشور می گذرد را تماما متوجه حکام سعودی می دانند. سفر دونالد ترامپ به عربستان سعودی تبعات ناخوشایندی بر منطقه به جا گذاشت که از آن میان می توان به شعله ور شدن آتش حملات نظامیان آل خلیفه به محل زندگی شیخ عیسی قاسم و دوستداران این عالم ربانی اشاره کرد. قدس آنلاین در گفتگو با دکتر حسن هانی زاده به تحلیل وقایع بحرین و حضور دونالد ترامپ در غرب آسیا پرداخته است.

هانی زاده با اشاره به تاثیر مقاومت مردم بحرین در عدم تکرار حاثه جانکاه به شهادت رساندن شیخ نمر در عربستان وتجربه آن در بحرین با شیخ عیسی قاسم  به خبرنگار قدس آنلاین گفت: بیش از شش سال از قیام مردم بحرین می گذرد و مردم این کشور، علی رغم اینکه رژیم آل خلیفه در حال سرکوب و دستگیری جوانان وانقلابیون است اما همچنان به تظاهرات مسالمت آمیز ادامه می دهند. تظاهرات آرام و دور از بلوای مردم بحرین با عنایت به سیاست های ضد خشونت طلبانه علما و روحانیون ادامه دارد و حکومت آل خلیفه با توجه به اینکه مردم دنباله رو علما هستند از مدتها پیش به تدریج به سلب تابعیت علمای بحرین پرداخته یا به بهانه های واهی آنها را محکوم به حبس و زندان کردند. آل خلیفه به خوبی به جایگاه والای شیخ عیسی قاسم در میان ملت بحرین و ملت های منطقه آگاه است از این رو درصدد برآمد تا با تهمت به وی از نفوذ و تاثیر گذاری شیخ عیسی قاسم در منطقه بکاهد. هر چند حکام آل خلیفه درصدد صدور رای و حکم سنگینی برای شیخ عیسی قاسم بودند اما تجمع مردم در محل سکونت این عالم مجتهد و منجر به عقب نشینی مقطعی دادگاه از صدور رای و تکرار حادثه ای چون کشتن شیخ نمر در عربستان سعودی شد.

وی با اشاره به حضور نیروهای نظامی سعودی و استفاده از نیروهای صهیونیستی در بحرین خاطر نشان شد: بی شک رژیم آل خلیفه در بحرین جنگ روانی به پا کرده است. حضور دو گردان کماندویی از لشکر عربستان سعودی در جزیره بحرین که اخیرا به درخواست رژیم آل خلیفه وارد این کشور شده اند نشان از وضعیت بحرانی وافزایش چالشهای پیش روی حکام بحرینی است. برخی اخبار حاکی از آن است که در میان سربازان سعودی که اکثریت آنها را وهابیون تشکیل می دهند رژیم سعودی از سربازانی از رژیم صهیونیستی نیز برای سرکوب مردم بحرین نیرو گرفته است. یقینا اگر صحت این خبر تایید شود تیر خلاصی بر حکومت بحرین در ایجاد خفقان و استفاده از نیروهای صهیونیستی در سرکوب قیام های مسالمت آمیز شهروندانش است. برخی گزارش ها حاکی از آن است که امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیتسی در کنار رژیم های آل خلیفه وآل سعود به سرکوب مردم بحرین می پردازند.

امروز وضعیت بحرین بسیار پیچیده شده وبا توجه به شرایط موجود به نظر می رسد مردم همچنان به حکم صادر شده شیخ عیسی قاسم معترض هستند. هر چند حکم زندانی شدن و سلب تابعیت نیز مانع انتفاضه وقیام مردم بحرین نخواهد شد.

دکتر هانی زاده کازشناس بین الملل با اعتراض به سکوت مجامع جهانی درخصوص مردم بحرین افزود: متاسفانه جامعه جهانی و نهادهای بین المللی اقدام حمایتی خاصی از مردم بحرین و خواسته های به حق آنها نداشته اند و سکوت اختیار کرده اند. از این رو مردم بحرین با استفاده از امکانات خود به خوبی سعی کردند مطالبات خود را به گوش جامعه جهانی و حکام بحرینی برسانند هر چند که حکومت آل خلیفه نه تنها به مطالبات وقعی ننهاده و با واکنش های خشونت آمیز منجر به درگیری با مردم شده است.

وی در این باره گفت: در حال حاضر بیش از هشتاد درصد مردم بحرین به سیاست های آل خلیفه معترض هستند در حالی که رژیم آل خلیفه به هیچ وجه اقدام خاصی در رسیدن مردم به مطالبات قانونی آنها انجام نمی دهد. بی شک در صورتی که رژیم آل خلیفه همچنان به مطالبات مردم بی توجهی کند و جامعه جهانی همچنان نسبت به خشونت طلبی های آل خلیفه سکوت کند قطعا در آینده ای نه چندان دور شاهد افزایش خشونت ها و اعتراض های مردمی نسبت به این حکومت خواهیم بود. آنچه امروز موجب دفاع از علما در برابر رژیم سرکوب گر  آل خلیفه شده است فریادهای ملت و مطالباتی است که سال ها خواهان آن بوده اند و در برابر عصیان های رژیم همچنان به مقاومت خود ادامه داده و می دهند.

این کارشناس بین الملل با اشاره به تاثیر سفر دونالد ترامپ به عربستان وحمله به منطقه سکونت شیخ عیسی قاسم خاطر نشان شد:۶ شهید، ۲۰۰ زخمی و ۲۸۶ بازداشت تا کنون در منطقه الدراز توسط نظامیان آل خلیفه نشات گرفته از دیدار اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا از ریاض است. در واقع رئیس جمهور آمریکا در  دیداربا حمد بن عیسی پادشاه بحرین به او اجازه سرکوب و کشتار شیعیان بحرین و معترضان به حکومت را صادر کرد. این چراغ سبز آمریکایی به خاندان آل خلیفه در حقیقت شریک شدن آمریکاییها در جنایات آل خلیفه با مردم بحرین است. موقعیت خاص جغرافیایی و اجتماعی بحرین در پی کشتار و مجروحیت تعداد قابل توجهی از شهروندان این کشور نه تنها منجر به سکوت و عدم اعتراض مردم نمی شود بلکه موقعیت آل خلیفه را شکننده تر از قبل کرده است. بدیهی است بعد  از این وقایع باید منتظر کشتار و تشدید خشونت بیشتری بود از این منظر حکام بحرین با  شرایط دشواری پیش رو خواهند بود.   به نظر  می آید اقدامات جنایتکارانه ونابخردانه حکام بحرینی تمامی پل هایی که میان حاکمیت و مردم بوده را شکسته وپس از این دیگر راه بازگشتی برای خاندان خلیفه وآشتی ملی وجود ندارد. شرایط بحرین دشوار تر از گذشته شده وسکوت جامعه جهانی بیانگر توطئه مشترک جهانی و منطقه ای علیه مردم بحرین است. در حققیقت سکوت مجامع جهانی دست آل خلیفه را برای کشتار مردم بحرین باز گذاشته است.

دکتر هانی زاده در پایان این گفتگو خاطر نشان کرد: تصور حاکمیت بحرین آن بود که با دستگیری و زندانی کرد شیخ عیسی قاسم انتفاضه و قیام مردم بحرین فروکش خواهد کرد و مردم بحرین به خانه هایشان باز خواهند گشت و حاکمیت بحرین می تواند قیام شش ساله را به پایان برساند. دستگیری شیخ عیسی قاسم نه تنها کار آل خلیفه را راحت نکرد بلکه مردم بحرین را بیش از پیش در نجات کشورشان راسخ تر کرده است. بی شک مردم بحرین با توجه به   تجربه کشتار علمایی چون شیخ نمر در عربستان سعودی سکوت نخواهند کرد و به دولتشان اجازه تکرار چنین حوادثی را نخواهد داد، از  این رو به نظر می رسد با ثبات قدم و ایستادگی مردم بحرین جان شیخ عیسی قاسم از خطرات احتمالی در امان بماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.