نخستین گزارش بخش کنترل سلاح سازمان ملل پیرامون حمله خان شیخون بی آنکه به عاملین این اقدام اشاره کند، به تعیین ماده به کار رفته در آن که حاوی ترکیبات سارین است، پرداخت.

استفاده از گاز سارین در حمله «خان شیخون» سوریه

  به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از ای بی سی نیوز، «ایزومی ناکامیتسو» رئیس بخش کنترل سلاح سازمان ملل متحد در اولین گزارش خود به اعضای شورای امنیت پیرامون حمله شیمیایی ۴ آوریل (۱۵۵ فروردین) که در منطقه خان شیخون سوریه رخ داد، از وجود گاز سارین یا گازی مشابه در نمونه های به دست آمده از محل حادثه خبر داد.

وی همچین گفت در حمله ای که سال ۲۰۱۶ در منطقه «ام حوش» در حومه حلب رخ داد نیز از عامل شیمیایی «سولفور موستارد» یا همان گاز خردل استفاده شده است.

گفتنی است ناکامیتسو در گزارش خود هیچ یک از طرفین درگیر در سوریه را متهم به انجام حمله شیمیایی خان شیخون که جان ۹۰ نفر را گرفت نکرده است حال آنکه آمریکا و دیگر متحدانش این اقدام را به دولت دمشق نسبت می دهند.

این در حالی است که سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی علیرغم پافشاری ایران و روسیه به ایجاد کمیته حقیقت یاب برای تعیین عامل اصلی حمله خان شیخون، با این پیشنهاد مخالفت می کند. این سازمان پیشتر نیز گاز سارین را عامل شیمیایی به کار رفته در حمله خان شیخون معرفی کرده بود و گزارش اخیر را می توان تاکیدی بر این مطلب به حساب آورد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.