قانون شاخص های خاصی را برای حمایت از خانواده های زندانیان تعریف نکرده و حمایت هایی که توسط دستگاه قضایی می شود بسیار ناچیز است .

برای حمایت از ۱۰۰ هزار خانواده زندانی خلاء قانونی داریم

جامعه – محمود مصدق:این برداشت شاید به خوبی وضعیت حمایت از بیش از صد هزار خانواده زندانی  نیازمند در کشور را  که بشدت از  مشکلات اقتصادی،  اجتماعی،فرهنگی، اخلاقی و تربیتی رنج می برند، روشن کند.مشکلاتی که باعث شده تا شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه پنجم خرداد ماه را به عنوان روز ملی حمایت از خانواده های زندانیان نام گذاری کند تا شاید با کمک  سازمان های مردم نهاد و خیرین  بر طرف  شوند و یا به حداقل برسند .

رابطه حمایت از خانواده ها و پیشگیری از جرم

محمد کاظمی، نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی  در پاسخ به قدس می گوید:از لحاظ مادی و معنوی حمایت چندانی از خانواده های زندانیان بویژه  خانواده های معدومین نمی شود. چون پس از اجرای حکم ، حمایت های پوششی دستگاه قضایی از خانواده این گونه افراد برداشته می شود که این امر تبعاتی را برای خانواده ها  به دنبال خواهد داشت.در مجموع بُعد یاد شده  وضعیت اصلاً مناسب نیست .

وی با اشاره  به  این که حمایت از خانواده های زندانیان نقش موثری در پیشگیری از جرم دارد ، می افزاید:در صورت عدم حمایت های لازم از این گونه خانواده ها، احتمال این که برخی از آن ها ناخواسته در مسیر خلاف قرار بگیرند و دست به ارتکاب جرم بزنند زیاد می شود .

نماینده مردم ملایر انجمن های حمایت از زندانیان را  بهترین راه حمایت از خانواده های زندانیان می داند و می گوید : برای این منظور نیز باید  انجمن های حمایت از زندانیان  از لحاظ مالی و نیروی انسانی  تقویت شود. چون بیشتر خانواده های زندانیان از جنبه های مختلف تحت آسیب هستند و نیاز به حمایت دارند .

۵۰ هزار تومان برای خانواده های زندانیان

حجت الاسلام قاسم عبداللهی رئیس دادگستری استان هرمزگان نیز حمایت از خانواده های زندانیان را اصلاً مناسب ارزیابی نمی کند و می گوید : ما در این بخش بیشترین آسیب را داریم .

وی می افزاید:حمایت  همه جانبه  بویژه از بُعد حراستی و حفاظتی از خانواده های زندانیان  صورت نمی گیرد ؛ این درحالیست که  وقتی سرپرست خانواده در زندان باشد خطرات و آسیب های مختلفی  در کمین همسر و فرزندانش  است .

وی حمایت مادی از خانواده های زندانیان توسط انجمن های حمایت  از زندانیان را بسیار ناچیز می خواند و می افزاید:شاید ماهیانه۴۰ – ۵۰ هزار تومان به چنین خانواده هایی داده شود .البته این رقم نیز دائمی نیست و شامل همه این گونه خانواده ها نمی شود بلکه به آن هایی تعلق می گیرد که سرپرست شان به حبس های  طولانی مدت محکوم شده باشند .

عبداللهی با اشاره به این که دستگاه قضایی از طریق طرح تعیین مجازات های جایگزین  راه اندازی بنیاد تعاون و حمایت از انجمن های  مربوطه تلاش می کند تا  از خانواده های زندانیان حمایت  کند ، می افزاید: مثلاً از طریق بنیاد تعاون یک سوم درآمد زندانیانی که در دوره محکومیت شان در زندان ها کار می کنند به حساب خانواده شان واریز می شود که کمک خوبی برای آن ها می باشد.البته این نیز شامل حال همه زندانیان نمی شود و فقط بخشی از زندانیانی که دارای حبس های دراز مدت هستند را در بر می گیرد .

خلا قانونی داریم

وی می گوید:در قوانین ما معیار و شاخص خاصی برای حمایت از خانواده زندانیان تعریف نشده است و برای این موضوع نیز متصدی خاصی وجود ندارد. رئیس دادگستری استان هرمزگان با اشاره به ضرورت مشخص شدن مرجع حمایت از خانواده های زندانیان ، تصریح می کند:در این خصوص خلاء قانونی داریم که باید از سوی قانون گذار برطرف شود چون هیچ سازمانی براحتی زیر بار این موضوع نمی رود .

وی می گوید : سازمان بهزیستی آنقدر درگیر مشکلات افراد آسیپ پذیر است که فرصتی برای این گونه خانواده ندارند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.