بجستان- سرمای زود هنگام آبانماه سال گذشته ۱۰۰ صد درصد باغات انار شهرستان بجستان را از بین بر و لذا خسارت بر جای مانده و بی توجهی شرکت های بیمه نسبت به این ضایعه موجب اعتراض و شکایت بسیاری از باغداران شده است.

جواب سربالای بیمه کشاورزی/باغداران بجستانی معترضند

 به گزارش قدس انلاین،در این رابطه باغداران بجستان با گلایه از کم توجهی بیمه به باغات سرمازده و کف بر شده این شهرستان خواستار توجه بیشتر بیمه و پرداخت زودتر مطالبات خود شدند.

محمد کفاش یکی از با غداران با بیان اینکه ما چند سال است که باغات خود را بیمه می کنیم وامسال که سرما زده متاسفانه بیمه اوایل که با بی اعتنایی به موضوع اظهار می داشت که شما در مهرماه درختان را بیمه کرده اید و سرما در آبانماه بوده وحالا پس از چندین ماه مامورین بیمه برای بازدید می خواهند بیایندولی متاسفانه خبراز آمدنشان نیست.

یکی دیگر از باغداران می گوید: تمام امید ما چند هکتار باغی است که داریم و با مخارج بالای آب در بجستان نه تنها کشاورزی مقرون به صرفه نیست بلکه به دلیل اینکه کار دیگری نداریم مجبوریم با غات خودمان را نگه داریم.

این باغ دار بجستانی اظهار می کند: از مسئولین انتظار داریم ما را همیاری کنند و حد اقل موجبات دلگرمی ما را فراهم کنند نه اینکه توجه نمی شود بلکه شرکت های بیمه برخورد نامناسبی دارند.

وی اظهار می دارد: این در حالی است که در ده سال گذشته ۲مرتبه با غات انار به دلیل سرمازدگی کف بر شده و کشاورزان همه چیز خود را از دست داده اند و هر با ر حداقل تا ۳ سال باید صبر کنند و ابیاری انجام دهند تا درختانشان جان بگیرد.

جواب سربالای شرکت بیمه

شجیعی معاون جهاد کشاورزی بجستان با بیان اینکه ۱۲۰۰ هکتار از باغات انار شهرستان ۱۰۰ درصد سرما زده و کف بر شده گفت: سالانه ۲۰ هزار تن انارمحصول شهرستان بوده که بیش از ۳۰ میلیارد توما ن پول به بازار این شهرستان تزریق می شده و بیش از ۱۵۰۰ خانوار از این راه ارتزاق می کرده اند.

وی  با توجه به این که با سرما زدگی باغات این شهرستان  کشاورزان تا ۳ سال آینده هیچ امیدی ندارند و باید پشتیبانی شوند گفت: از طرفی بیمه اظهار می دارد ما تنه درخت را بیمه کرده ایم نه میوه را ولی پی گیری هایی شده و از انجایی که بیمه زیر مجموعه بانک کشاورزی می باشد با توجه به بررسی های بعل آمده و مکاتبات صورت گرفته امید است پاسخگوی نیاز باغداران آسیب دیده باشند.

میوه شامل تعهدات بیمه نیست

خانم سلطانی بیمه گزار شهرستان در این رابطه می گوید: تعرفه بیمه شامل باغاتی می شود که از مهرماه به مدت یک سال باغات خود را بیمه کنندو به باغاتی که سال ۹۴ بیمه بوده اند سال ۹۵ بیمه به آنان تعلق می گیرد واین اصل ابلاغیه ای است که به ما اعلام کرده اند.

مقدس مسئول ارزیابی باغات شهرستان نیز بیمه با غات را شامل بیمه تنه درخت وبیمه میوه دانست که براساس جدول اعلام شده اداره بیمه به آنان خسارت تعلق می گیرد.

وی افزود به باغات کف بر شده امسال ۱۰۰ درصد هزینه تعلق می گیرد و باغدار باید در هنگام بیمه باغات مشخص کند که بیمه تنه یا بیمه میوه که در صورت بروز حادثه پس از مراجعه مامورین بر آورد خسارت خواهد شد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.