مشهد-در انتهایی ترین روزهای پایانی سال تحصیلی ، تداخل ماه رمضان با فصل درس و امتحان همیشه برای تعدادی از محصلان دشوار می‌شود بخصوص برای روزه اولی‌ها و دختران نوجوانی که علاوه بر رسیدن به سن تکلیف وارد سن بلوغ هم شده‌اند و نیازمند استراحت بیشتر هستند تا بتوانند این فریضه الهی را با توانایی جسمی بهتری به جا آورند.

فعالیت مدارس در ماه رمضان خوب یا بد؟/مسئولان پاسخ می دهند

هنگامه طاهری: رسانه‌ها منعکس کننده گلایه‌های مردمی برای همراهی نکردن آموزش و پرورش با محصلان بوده‌اند. امسال البته موضوعی که مورد اعتراض والدین بوده این است که چرا برگزاری کلاس‌های درسی و برگزاری امتحانات چنان تو در تو شده که بچه‌ها در ماه رمضان علاوه بر ارائه امتحانات باید در مدرسه مانده و سر کلاس‌ها هم حضور یابند.

سرانجام درس ، روزه یا امتحان؟

در این خصوص «محمودی» مادر یکی از دانش آموزان دختر در پایه ششم ابتدایی در ناحیه ۴ آموزش و پرورش با اعتراض نسبت به این وضعیت می‌گوید: با وجودی که دخترم در پایه ششم از سن و سال کمی برخوردار است اما مدرسه اعلام کرده ضمن برگزاری امتحانات بچه‌ها را در مدرسه هم نگه می‌دارد این در حالی است که باید روزه هم بگیرند .

چرا مسئولان آموزش و پرورش توجه ندارند که ماه رمضان نمی توانم دختر بچه را ساعت سه صبح برای خوردن سحری و ساعت شش و نیم برای مدرسه بیدار کنم . لااقل کلاس‌ها را تعطیل می‌کردند تا بچه‌ها بعد از امتحان بتوانند به خانه برگشته و استراحت کنند.
پدر یکی دیگر از دانش آموزان هم اظهار می‌دارد: سال‌های گذشته کلاس‌ها قبل از شروع امتحانات خاتمه می‌یافت . حالا شیوه آموزشی به گونه ای شده که هم کلاس دایر است هم امتحان می‌دهند . لااقل ماه رمضان که به بچه‌ها فشار مضاعف می‌آید آموزش و پرورش شرایط را به گونه ای بچیند که دانش آموزان بتوانند با وضعیت موجود راحت تر کنار بیایند.
مادر یکی دیگر از دانش آموزان نیز که از برگزاری کلاس‌ها و امتحانات شاکی است، بیان می‌دارد: تکلیف بچه‌ها معلوم نیست. نمی دانند درس بخوانند،امتحان بدهند یا روزه بگیرند. یکی این شرایط را برای والدین و دانش آموزان توجیه کند.

تصمیم از بالاست

اما در این خصوص معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی می‌گوید: تصمیم برگزاری امتحانات و کلاس‌ها بر مبنای جلسات تخصصی کمیته امتحانات گرفته شده است.
ابوالحسن حقیقی می‌افزاید: کمیته امتحانات متشکل از معاون آموزشی، مدیر کل آموزش و پرورش استان و رئیس امتحانات بر اساس نشست‌ها وبا نظر سنجی از والدین تصمیم گرفته شده دانش آموزان از مدرسه خارج نشوند.

رها کردن دانش آموز به صلاح نیست

وی ادامه می‌دهد: تجربه نشان داده رها کردن دانش آموزان دختر در پایه ششم که تازه وارد سن نوجوانی شده اند با توجه به نداشتن برنامه مشخص برای ورود و خروج به منزل و بهم خوردن برنامه سرویس‌های مدارس منجر به عواقب نا خوشایند می‌شود.
وی خاطر نشان می‌کند: تداخل امتحانات با ماه رمضان تنها چند روز از این ماه را شامل می‌شود در حالی که رها کردن دانش آموزان با عواقبی همراه است که تأثیر آن تا چند ماه بعد و بلکه بیشتر باقی خواهد ماند.
او اذعان می‌دارد: این تصمیم بدون برنامه و یک جانبه صورت نگرفته بلکه حاصل دو ماه کار کارشناسی و تقاضای ۹۰ درصد خانواده هاست و طبیعی است که در این میان اندک مخالفینی هم داشته باشد.

تصمیم نهایی با نواحی است

حقیقی تصریح می‌کند: با این حال در نهایت آموزش و پرورش به کمیته برنامه ریزی نواحی ۴۷ گانه این اجازه را داده است که در صورت نیاز تصمیمی متناسب با شرایط محیطی و وضعیت دانش آموزان اتخاذ کند.
گفتنی است این تصمیم استانی بوده و سراسری نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.