دبیر کل مجمع جهانی تفریب مذاهب اسلامی گفت: اگر فقه از ولایت جدا شود چیزی از آن باقی نمی‌ماند چرا که این ولایت است که ابعاد فقه را به هم متصل می‌کند و نظام را می‌سازد.

 اگر فقه از ولایت جدا شود چیزی از آن باقی نمی‌ماند/ در هیچ جای دنیا ناکارآمدتر از نظام بانکی ایران نیست

 به گزارش قدس آنلاین - آیت الله محسن اراکی شامگاه چهارشنبه در مراسم افتتاح دبیرخانه کنگره بین المللی فقیه فقه نظام که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه دارالشفاء قم برگزار شد، افتتاح این دبیرخانه را که با حمایت علما، مراجع تقلید و اساتید برجسته حوزه انجام گرفت را تبریک و موجب خرسندی دانست.

وی گفت: اگر به فقه به عنوان چارچوبی مجزا از مدیریت جامعه نگاه کنیم نمی‌توانیم از فقه به درستی استفاده نماییم چرا که فقه در چارچوب نظام مدیریتی واحد برای جامعه کاربرد دارد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: نسخه مدیریت واحد جامعه از سوی خداوند متعال تشریح شده است و اگر فقه از ولایت جدا شود چیزی از آن باقی نمی‌ماند چرا که این ولایت است که ابعاد فقه را به هم متصل می‌کند و نظام را می‌سازد.

وی با بیان اینکه جوهر و مبنای شهر اسلامی مبتنی بر شرع است، تصریح کرد: در روایات مکرر تأکید شده که اعرابی کسی است که از این نظام ولایتی خارج و مهاجر کسی است که به نظام ولایتی بپیوندد.

آیت الله اراکی عنوان کرد: تمدن اسلامی از شهر اسلامی برمی‌خیزد و شهر اسلامی از هجرت اسلامی برگرفته شده و هجرت اسلامی نیز بر پیوند ولایتی و نظام سیاسی مبتنی است.

فرق بین نظام ایران و آمریکا

وی با بیان اینکه نظام ولایتی بر مبنای عدل و علم و نظام سیاسی بر اساس منطق است، گفت: فرق بین ما و نظام آمریکا این است که آمریکا ولایت را دست انسان‌های مفسد می‌سپارد و ما ولایت را به افراد عادل و عالم می‌سپاریم.

مؤسس پژوهشگاه فقه نظام، با اشاره به اینکه وقتی از اقتصاد سخن به میان می‌آید یعنی اینکه قواعد و قوانین اقتصادی ما باید در قالب یک نظامی واحد باشد، ادامه داد: برای استفاده از عقود اسلامی باید ماهیت نظام بانکی را شناخته و بررسی کنیم.

وی تصریح کرد: در هیچ جای دنیا ناکارآمدتر و غیر عاقلانه‌تر از نظام بانکی ایران نیست و باید نظام بانکی را به عنوان سیستم مدیریتی اقتصاد درک و سؤالات مرتبط با این بخش را از فقه استخراج کنیم.

آیت الله اراکی با بیان اینکه نظام بانکی یک رفتار اجتماعی و کلان است و غیر از رفتار شخصی است، افزود: پرسش‌هایی در این خصوص وجود دارد که باید آنها را استخراج کنند و فقهای متخصص در اندیشه پاسخگویی به این پرسش‌ها باشند.

دنبال کردن رفتارهای اجتماعی با محوریت وحدت

وی ابراز داشت: اگر معتقد هستیم که همه چیز بر مبنای ولایت توجیه می‌شود باید برای جامعه نظام مدیریت واحد داشته و رفتارهای اجتماعی را با محوریت وحدت دنبال کنیم تا جامعه به نفس واحد جمعی و در نتیجه فعالیت‌های اقتصادی مطلوب برسد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه شهید آیت الله محمد باقر صدر آغازگر فقه نظام بوده و امام خمینی(ره) درعرصه اجرای آن نقش داشته، تصریح کرد: امروز تکلیف همه ما است که پرچم مرجعیت امام خمینی(ره) را در نقاط مختلف جهان برافراشته نگاه داریم؛ این نگاه فقیه فقه نظام است.

وی گفت: امیدورایم کنگره بین المللی فقیه فقه نظام بتواند زمینه مناسبی فراهم کند و موج فکری گسترده‌ای در حوزه برای پاسخگویی به پرسش‌های نظام ایجاد شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.