زاهدان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان با داشتن نیمی از جمعیت شتر ایران قطب پرورش این دام در کشور است.

سیستان و بلوچستان قطب پرورش شتر در کشور است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، رضا نجفی افزود: از مجموع حدود ۱۵۰ هزارنفر شتر در کشور ۷۵ هزار نفر در این استان نگهداری می شود به همین دلیل سیستان و بلوچستان در پرورش شتر رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است و قطب پرورش این دام در ایران محسوب می شود.

وی بیان کرد: در راستای اجرای سند توسعه پرورش شتر و با هدف ساماندهی، هویت دار کردن و اجرای برنامه اصلاح نژاد شتر و کنترل قاچاق بیش از ۳۰ هزارنفر شتر بومی استان با تخصیص بیش از ۱۵میلیارد ریال اعتبار پلاک کوبی شده است.

نجفی با بیان این که سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ تن گوشت شتر در استان تولید شد ادامه داد: ۶ هزار و ۷۰۰ نفر شتر بومی سیستان و بلوچستان به صورت زنده به استان های یزد، اصفهان، قم و خراسان رضوی حمل شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان همچنین با اشاره به تدوین سند پرورش شتر در استان گفت: سند توسعه پرورش شتر استان با توجه به ظرفیت بالای منطقه تدوین شده است.

نجفی افزود: این سند با هدف استفاده مطلوب و مفید از ظرفیت های موجود سیستان و بلوچستان در زمینه تولیدات شتر و ساماندهی پرورش شتر شیری و تولید شیر آن به عنوان یک محصول ارگانیک و هدایت بخشی از شترهای جوان به واحدهای پرواربندی برای پروار و تامین بخشی از گوشت قرمز مورد نیاز بازار تدوین شده است.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح  جایگاه های بهداشتی سنتی و مراکز جمع آوری شیر در مناطق مستعد پرورش در سیستان و بلوچستان ساخته خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: مهمترین بخش و اعظم نیاز گوشت شتر در کشور از این استان وارد بازار می شود.

این مسئول برای جلوگیری از تلفات و سوانح جاده ای که بعلت تردد این حیوان در جاده ها اتفاق می افتد نیز بیان داشت: ایجاد پلاک های شبرنگ طرح دیگری است که ارائه داده ایم تا به گردن شترها آویزان شود که در صورت به تصویب رسیدن این مهم نیز اجرایی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.