در واکنش به جنگ سیاسی و رسانه ای که بین قطر با دو کشور امارات متحده عربی و عربستان سعودی متعاقب انتشار رسانه ای سخنان منسوب به امیر قطر ایجاد شده، کارشناسان و رسانه های عراق معتقدند که ثمره سفر دونالد ترامپ به منطقه غیر از به جان هم انداختن شیوخ عربی حوزه خلیج فارس چیز دیگری نبوده است.

ترامپ شیوخ خلیج فارس را به جان هم انداخت

به گزارش قدس آنلاین،  افسر بازنشسته و کارشناس مسائل راهبردی در عراق در این راستا در یادداشتی در صفحه شخصی خود نوشته است که ترامپ با حضور در منطقه، باعث انفجار اختلافات فروخفته بین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شد.

'وفیق السامرایی' در این یادداشت گفته است که این بهترین فرصت برای عراق است تا در این شرایط با هوشیاری و ذکاوت، راهبرد سیاسی خود را ترسیم کرده و روابط خود را با دو کشور ترکیه و قطر در چارچوب منافع اش تقویت کند زیرا تهدید اساسی عراق از مرکز تکفیر در جهان (عربستان سعودی) است.
سایت خبری 'العراق الیوم' نیز با اشاره به بالاگرفتن اختلافات بین عربستان و قطر از آن به عنوان 'جنگ بین دو کشور امیرنشین حاشیه خلیج فارس' یاد کرده است.

این سایت خبری افزوده است که بعد از جنگ بین عربستان و قطر آیا دو شبکه خبری الجزیره که وابسته به قطر است و العربیه که متعلق به عربستان سعودی است، همدیگر را تا نابودی کامل، تخریب می کنند؟

در عراق و عموم جهان عراق از الجزیره و العربیه به عنوان دو رسانه اصلی فتنه انگیزی در بین اعراب یاد می شود که اولی از آوار انحلال رادیو 'بی بی سی' عربی در اوایل دهه 90 قرن گذشته شکل گرفته و دیگری، با توافق با 'مورداک' غول رسانه ای صهیونیست ها، در 2003 تاسیس شده است.

رسانه های عراق امروز (پنجشنبه) جنگ بستن سایت ها و خبرگزاری ها دربین کشورهای حوزه خلیج فارس که مصر نیز از شامگاه دیشب به آن اضافه شد، به عنوان بخشی از عمیق تر شدن اختلافات بین این کشورها یاد کرده اند.

در اظهارات منسوب به شیخ 'تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی' که در خبرگزاری رسمی قطر منتشر شد، با اتهام دوحه به حمایت از تروریسم مخالفت کرده و بر خلاف بیانیه ریاض، حمایت خود را از گروه های مقاومت اسلامی در منطقه بویژه جنبش حماس و اخوان المسلمین اعلام کرده است.

گرچه خبرگزاری قطر مدعی شده است که سایت او مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفته، اما لحظاتی بعد از آن، اظهارات وزیر خارجه قطر مبنی بر فراخوان سفرای قطر از کشورهای حاشیه خلیج فارس، سوء ظن ها را از این اقدامات قطر در بین امیرنشین های حوزه خلیج فارس بالا برد. وزیر خارجه قطر مدعی شد که سخنان او را تحریف کرده اند اما موج حملات رسانه ای و تخریب هایی که از سوی دو کشور عربستان و امارات ایجاد شد، بیش از پیش به این اختلافات دامن زد.

کارشناسان معتقدند که بروز و ظهور این اختلافات آنهم به این شکل تنها ساعاتی بعد از پایان اجلاس ریاض، نشاندهنده بی اعتمادی جدی است که بین شیوخ عرب حاشیه خلیج فارس است و دونالد ترامپ با حضورش در منطقه - خواسته یا نخواسته- باعث انفجار این اختلافات شده است. 

وفیق السامرایی در واکنش به این وضعیت در بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تاکید کرده است که 'شورای همکاری خلیج فارس، شکننده شده است.'
هریک از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از اشغال احتمالی سرزمین های خود توسط دیگر اعضای شورای همکاری نگران هستند و بخشی از این نگرانی به سالها قبل برمی گردد.

السامرایی در یادداشت خود نوشته است که 'یک مسوول بلندپایه عراق 20 سال قبل به نقل از امیر سابق قطر به او گفته است که قطر از اشغال سرزمین اش توسط همسایگان عرب نگران است.'

به اعتقاد کارشناسان، موافقت قطر با ایجاد پایگاه نظامی آمریکا در این کشور، در این راستا بوده است تا چتر حمایتی برای خود در برابر اشغال احتمالی دیگر اعضای شورا بویژه عربستان سعودی، ایجاد کند.

این درحالی است که 'الفرات نیوز' ارگان خبری وابسته به مجلس اعلای اسلامی عراق امروز پنجشنبه نوشته است که بعد از بروز اختلافات بین حاشیه نشین های حوزه خلیج فارس، یک اختلاف جدی بین قطر و آمریکا نیز در راه است. این خبرگزاری علت این امر را اظهارات 'اد رویس' رییس کمیسیون امور خارجی در کنگره آمریکا دانسته که از احتمال انتقال پایگاه نظامی آمریکا در قطر به کشور دیگری سخن گفته است.

اد رویس افزوده است که اگر قطر نخواهد از حمایت گروه های تندرو دست بردارد، آمریکا در اندیشه جابجایی پایگاه نظامی خود در 'العدید' قطر به یک کشور دیگر است.

قطر که در طول سال های گذشته در حوادث سوریه در کنار عربستان و آمریکا و ترکیه یک محور تشکیل داده بود اکنون به واسطه قرارداد 400 میلیارد دلاری ریاض با واشنگتن، مطرود دولت آمریکا شده است.

اعتقاد کارشناسان این است که قطر نیز اگر می خواهد همچنان از حمایت آمریکا برخوردار باشد باید همان راهی را برود که عربستان رفت و قراردادی میلیاردی با ترامپ ببندد تا دوباره زیر چتر امنیتی آمریکا قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.