همدان- سایه سرد حمایت دولت، خام فروشی،صادرات اندک‌، نداشتن اعتبار و بودجه برای اکتشاف معدن‌،استخراج سنتی، بروکراسی اداری و کمبود صنایع فرآوری محصولات معدنی از مشکلات بخش معدن و معدن کاران همدان است.

تعطیلی نیمی از واحد های معدنی/دست معدن کاران همدان زیر سنگ رکود

به گزارش قدس آنلاین، با وجود اینکه ذخایر معدنی به صورت خام تولید و از کشور صادر می‌شود، اما همین مواد پس از فرآوری با هزینه‌های گران‌تر وارد کشور می‌شود که نمونه آن صادرات ذخایر فلزی و واردات آهن‌آلات و فلزات است.‌

معادن استان همدان که ۳۰ درصد سیلیس ذخایر کشور و ۲۰ درصد فلدسپات را در خود جای داده است هر چند بستر مناسبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و اشتغال و تولید است اما به دلایل مطروحه از زبان کارشناسان این روز ها حال و هوای خوبی ندارد.

تعطیلی نیمی از واحد های معدنی

رئیس خانه معدن همدان با بیان اینکه توجه به بخش معدن بخش عظیمی از مشکل بیکاری جامعه را می تواند رفع  کند بیان می کند: متاسفانه به دلیل مشکلات فراوان بیش از ۱۴۰ واحد معدنی دراین استان به تعطیلی کشانده شده است.

رحیم مرتضایی با اشاره به اینکه ۲۸۰ واحد معدنی در استان همدان دارای پروانه بهره‌برداری هستند بیان می کند: متاسفانه تنها نیمی از این معادن فعال هستند.

وی خام فروشی را بلای جان این صنعت عنوان می کند و می افزاید: با وجود اینکه استان همدان یکی از مستعدترین مناطق ازنظر کانی‌های فلزی است و بزرگ‌ترین ذخایر سیلیس آذرین و فلدسفات را در خود دارد اما سرمایه گذاری لازم برای بهره برداری از این ثروت انجام نپذیرفته است.

وی تحقق سرمایه‌گذاری خارجی در بخش معدن را راه نجات در این زمینه خوانده و می افزاید: معادن تأمین‌کننده ماده اولیه صنایع معدنی هستند و زمانی که این صنایع درزمینهٔ بازار فروش و تأمین نقدینگی دچار مشکل می‌شوند خرید مواد اولیه با رکود مواجه شده و مشکلات واحدهای معدنی نیز افزایش می‌یابد.

بروکراسی سخت

یکی از اعضای هیات مدیره خانه صنعت و معدن همدان نیز در واکاوی مشکلات پیش روی معدن کاران اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر معدن کاران به دلیل مشکلات فراوان بویژه در بخش استخراج و مواد معدنی، انگیزه‌ای برای گسترش و توسعه کار ندارند.

در حال حاضر به علت مشکلات و رکود موجود در بازار ۴۰ درصد از معادن استان همدان تعطیل و مابقی نیمه تعطیل هستندبشیری با اشاره به این موضوع که به روز نبودن ماشین‌آلات و بالابودن میزان سوخت‌ حامل‌های انرژی، هزینه‌های هنگفتی را برای واحدهای تولیدی به همراه دارد ادامه داد: به دلیل تحریم‌ها معدن‌داران استان همدان توانایی خرید ادوات جدید را ندارند که این مشکل تاثیر بسزایی در کاهش تولیدات داشته است.

این معدن کار همدانی مبادلات ارزی در صادرات را از دیگر مشکلات بخش معدن برمی‌شمرد و افزود: تجار و بازرگانان به دلیل اخذ نکردن دلار در مبادلات، متحمل ضرر و زیان سنگینی می‌شوند که این در کاهش انگیزه سرمایه‌گذاران بسیار موثر است.

بشیری تاکید کرد: قانون معادن کشور که بر اساس آن دولت متعهد شده نهایت همکاری را با بخش معدن داشته باشد، بسیار جامع و عالی است، اما متأسفانه این قانون رعایت نمی‌شود.

وی ناهماهنگی بین سازمان‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی با معدن‌داران و مسائل محلی روستایی را ازدیگر مشکلات این بخش عنوان کرده و گفت: با توجه به این که اداره منابع طبیعی به دنبال حفظ مراتع است، این امر فعالیت معدن‌داران را محدود می کند.

وی در خصوص صادرات ذخایر معدنی نیز تصریح کرد: با توجه به وجود ذخایر معدنی غنی در همدان نباید اجازه داد تا این مواد به صورت خام از استان صادر شود.

معادن سنگ زینتی بیشترین قربانی

معاون معدن سازمان صنعت و معدن و تجارت استان همدان نیز بیان کرد: تعطیلی و تولید کمتر در معادن سنگ های تزیینی نسبت به سایر معادن بیشتر دیده می شود.

محمد خاکی با اشاره به فعالیت ۲۷۲ معدن فعال در استان همدان اظهار داشت: تعداد ۱۲۵ واحد از این واحدها به معادن ساختمانی یا شن و ماسه، ۶۰ معدن به صنایع فلزی و غیر فلزی و ۵۰ معدن به سنگهای گرانبها اختصاص دارد.

 وی بیان کرد: فلدسپات، دولومیت و سیلیس از مواد معدنی غنی استان است و بخش عمده ای از این سه ماده معدنی کشور در استان همدان تأمین می شود.

محمد خاکی با بیان اینکه اغلب معادن همدان به صورت سنتی و غیرفنی بهره‌برداری می‌شود، گفت: حوزه معدن استان همدان تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.

معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه باید جو مناسبی از سوی مسئولان فنی و بهره‌برداران در فعالیت‌های معدنی استان همدان ایجاد شود، اظهار داشت: هزینه‌های بالای مراحل مختلف معدن‌کاری ازجمله مشکلاتی است که باید با استفاده از روش‌های نوین استخراج و کنار گذاشتن روش سنتی این وضعیت را بهبود بخشید.

خاکی بابیان اینکه معدن داران همدان از فناوری‌های نسل دوم استفاده می‌کنند و این در حالی است که در دنیا از فناوری‌های نسل چهارم استفاده می‌شود، افزود: انتظار می‌رود معدن‌کاران استان همدان در راستای بهینه‌سازی عملیات در راستای کاهش هزینه‌های عملیاتی گام بردارند.

وی با تأکید بر اینکه در استان همدان ۲۷۲ معدن وجود دارد، اظهار داشت: در حال حاضر به علت مشکلات و رکود موجود در بازار ۴۰ درصد از معادن استان همدان تعطیل و مابقی نیمه تعطیل هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.