سنندج- گندمکاران کردستانی امیدوارند که وعده‌های امسال مثل سال گذشته، سرخرمن نباشد.

وعده سر خرمن دولت به گندمکاران کردستانی/تضمینی برای خرید تضمینی وجود ندارد

علیرضا لعل اکبری: گندمکاران کردستانی امیدوارند که وعده‌های امسال مثل سال گذشته، سرخرمن نباشد.

سال گذشته، وعده‌های دولت در خصوص پرداخت بهای گندم خریداری شده در کردستان اشک کشاورزان را درآورد به طوری که مسئولان استانی و کشوری هر روز وعده‌ای جدید به آن‌ها می‌دادند.

گندمکاران کردستانی به خاطر دارند با گذشت حدود یک ماه از فصل برداشت، مطالبات بیش از هزار میلیارد تومانی آنان پرداخت نشد.

سال گذشته افزون بر ۸۵۰ هزار تن گندم در این استان برداشت شد و خرید تضمینی گندم برای کشاورزان با مشکلاتی همراه بود.

با این حال گندمکاران کردستان امسال نیز چشم انتظار اقدام و عمل مناسب از سوی مسوولان هستند و توقع دارند، مشکلات سال‌های قبل درخصوص خرید تضمینی گندم در سال جاری تکرار نشود.

خرید تضمینی امسال با تأخیر

در همین خصوص مدیرکل شرکت غله کردستان در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: خرید تضمینی گندم امسال به دلیل اینکه بارش‌های پاییزی نداشتیم با یک هفته تأخیر، از ۱۵ تیرماه انجام می‌شود.

جمال صالحی می‌افزاید: پیش بینی می‌شود، برداشت امسال نسبت به سال گذشته کمتر باشد.

وی میزان تولید گندم کردستان را متغیر عنوان می‌کند و می‌گوید: سال گذشته ۸۵۶ هزار تن گندم تولید داشتیم.

وی یادآور می‌شود بیش از ۹۳ درصد تولید گندم استان دیم است، بطوری که از ۵۴۰ هزار تن گندم تولیدی ۳۵هزار هکتار آن آبی است و ۵۲۲ هزار هکتار به صورت دیم کاشته می‌شود.

مدیرکل شرکت غله کردستان خاطرنشان می‌کند: کردستان رتبه چهارم کشوری را در جدول خرید تضمینی به خود اختصاص داده است و سال گذشته ۵۳۰ هزار تن مازاد تولید به خارج از استان صادر شد.

وی تصریح می‌کند: در کشور ۱۰ استان گندم تولید می‌کنند و دیگر استان‌ها گندم خیز نیستند.

وی به مصرف سالیانه مردم استان اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: سالیانه در کردستان ۲۰۰ هزار تن گندم مصرف می‌شود و با توجه به افزایش میزان تولید، مازاد آن با توجه به مجوزهای ابلاغی به خارج از استان صادر می‌شود.

وی در خصوص وضعیت سیلوها و میزان خرید گندم امسال کردستان، می‌گوید: در کردستان ۱۳ سیلو وجود دارد که ۱۰ سیلو خصوصی و سه سیلو دولتی است که مجموع این سیلوها ۴۰۰ هزار تن ظرفیت دارند و در منطقه ۱۰ کارخانه فعال آردسازی با ظرفیت انباری ۹۰ هزار تن وجود دارد.

مدیرکل شرکت غله کردستان تصریح می‌کند: در کردستان دو برابر مصرف استان سیلو وجود دارد و امسال نیز ۱۰۰ هزار تن سیلو که از قبل مجوز داده شده به بهره برداری می‌رسد و به ظرفیت سیلوها اضافه خواهد شد.

جمال صالحی اظهار می‌دارد: ۴۰۰هزار تن سیلو در کردستان وجود دارد و گندم‌های انباشته در این سیلوها در اختیار شرکت بازرگانی ایران است.

برنامه ریزی متمرکز

وی گندم را یک کالای راهبردی عنوان می‌کند و اظهار می‌دارد: هر استانی نمی‌تواند به میل خودش گندم تولیدی استان را انتقال دهد یا بفروشد بلکه تصمیم گیری و تصمیم سازی و فرآیند برنامه ریزی به صورت متمرکز صورت می‌گیرد.

 صالحی به کیفیت گندم کردستان اشاره می‌کند و می‌گوید: کیفیت گندم بستگی به ارقامی دارد که کسب می‌کند و گندم کردستان از لحاظ کیفیت، رقمی متوسط رو به بالا را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل شرکت غله کردستان تصریح می‌کند: در چند سال اخیر، گندمی از خارج به داخل کشور وارد نشده و تمامی گندم مصرفی از تولید داخل تأمین شده است.

گلایه از نبود سیلو در کامیاران

وی به موضوع گلایه از نبود سیلو در کامیاران اشاره می‌کند و می‌گوید: از سال ۹۲ تاکنون میزان بارش‌ها در منطقه افزایش پیدا کرده و همین امر افزایش تولید و پر شدن سیلوها را به دنبال داشته است.

صالحی می‌افزاید: سال گذشته در برخی از مناطق، گندمکاران با افزایش تولید گندم روبرو شدند که انتظار ساخت سیلو را در آن مناطق به وجود آورده است، اما باید به این نکته توجه کرد که این موضوع ممکن است سال دیگر اتفاق نیفتد و ما در سال‌های بعد با سیلوهای ساخته شده خالی از گندم روبه رو شویم.

مدیرکل شرکت غله کردستان می‌گوید: با این حال دولت تسهیلات خوبی برای ساخت سیلو اختصاص داده است، اما ساخت سیلو باید توجیه مناسبی داشته باشد.

وی تصریح می‌کند: در کامیاران یک کارخانه تولید آرد با ظرفیت انباری ۱۵ هزار تن وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

وی یادآور می‌شود: سرانه مصرف گندم در کشور حدود ۱۰ کیلو است و مصرف جمعیت ۱۰۱ هزار نفری کامیاران، سالانه ۱۰ هزار تن گندم خواهد بود و انبار این کارخانه بیش از مازاد مصرف شهرستان ظرفیت دارد.

صالحی تصریح می‌کند: قرار نیست در شهرستانی که مازاد بر مصرف آن‌ها گندم تولید می‌شود در آن شهرستان انبار شود بلکه گندم باید به میزان مصرف استان در استان ذخیره ‌شود و بقیه آن باید به خارج استان صادر شود.

وی به میزان تولید گندم در کامیاران اشاره می‌کند و می‌گوید: در کامیاران سالانه نهایتاً   بین ۳۰- ۳۵ هزار تن گندم تولید می‌شود و الزاما نباید در این شهرستان انبار شود.

ساخت سیلو براساس معیارها

مدیرکل شرکت غله کردستان اظهار می‌دارد: سیلو باید در کنار مراکز تولید گندم یا در کنار کارخانه‌های تولید آرد ساخته شود و هدف از ساخت سیلو این است که هزینه تولید کشاورزان، ترافیک جابه جایی گندم و هزینه‌های حمل کاهش یابد.

وی می‌افزاید: اینکه کشاورز یک بار هزینه به سیلو برای نگهداری بدهد و یک بار هم هزینه ارسال به شبکه توزیع بدهد، صحیح نیست.

وی تصریح می‌کند: سیلوها باید براساس سطح زیر کشت گندم و پراکندگی مناسب ساخته شود.

صالحی خاطرنشان می‌کند: طی این هفته در استانداری جلسه‌ای با حضور کارشناسان صنعت، معدن و تجارت کامیاران و مسئولان ذی‌ربط استان تشکیل خواهد شد و در خصوص ساخت سیلو توسط بخش تعاونی یا خصوصی در این شهرستان تبادل نظر خواهد شد.

با این حال گندمکاران استان کردستان انتظار دارند، دولت توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشد و در بحث خرید تضمینی گندم، کاستی‌های گذشته تکرار نشود و آنان با مشکلی در این خصوص روبه رو نشوند و بتوانند با خیالی آسوده در راستای اقتصاد مقاومتی به تولید و اشتغال بیشتر بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.