گروه اجتماعی:در روزهای گذشته سازمان نظام پزشکی کشور با صدور بخشنامه ای کرد:«درخصوص استاندارد کارت ویزیت پزشکان و سایر حرفه های پزشکی به استحضار می‌رسند ضوابط کارت ویزیت پزشکان و سایر حرف پزشکی تابع ضوابط تبلیغات می‌باشد.در ضمن استفاده از عنوان «زیبایی» در تابلو، سرنسخه و کارت ویزیت( تبلیغات)همه گروه های پزشکی ممنوع است.»

فقط ۴۰۰ پزشک در کشور حق استفاده از عنوان متخصص " زیبایی " را دارند

 محبوبه علی پور:  دکتر محمد جهانگیری، معاون برنامه ریزی ونظارت سازمان نظام پزشکی درباره صدور این بخشنامه  گفت: به طورکلی هدف از ابلاغ دستورالعمل های حوزه پزشکی شفافیت خدمات همکاران و اطلاع رسانی مناسب به گیرندگان خدمت یعنی مردم است. همچنین اگر به دستورالعمل ها وبخشنامه‌های این حوزه که از سوی مراجع قانونی یعنی وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی همه توجه کنند ارائه دهندگان و دریافت کنندگان خدمت هر دو نفع خواهند برد. زیرا زمانی که خدمات این عرصه در حوزه تبلیغ وارد شده و از عناوین غیر واقعی و خارج از ضوابط استفاده می‌شود ممکن است باعث برداشت های ناصحیح و سواستفاده شود.

 در تمام کشور کمتر از۴۰۰ نفر فوق تخصص زیبایی هستند. بنابراین تعداد افرادی که به واقع مجاز هستند که قید زیبایی را درعنوان خود استفاده کنند همین افراد است وی ادامه داد: مهمترین مسئله‌ برای برون رفت ازاین چالش ها؛ اجرای درست و دقیق ضوابط برای همه است.البته بیشتر پزشکان بر اجرای دستورالعمل ها و بخشنامه‌ها تأکید دارند و عده‌ای نیز متأثر از همکارانی که درحوزه تبلیغات فعال هستند به این وادی وارد می‌شوند.

جهانگیری با اشاره به این که سازمان نظام پزشکی متولی نظارت بر خدمات سلامت است، افزود:فعالان این حوزه باید در مقوله تبلیغات خدمات خود را عین عنوانی که در پرونده درج شده مطرح کنند و ما رشته‌ای به نام زیبایی نداریم. بلکه رشته جراحی پلاستیک را در خدمات همکاران می‌توان دید که حاصل آن قرار است زیبایی باشد .همچنین برای فوق تخصص های این رشته نیز عنوان جراحی پلاستیک و ترمیمی ذکر شده که به اعتقاد من با وجود برخی نابه سامانی‌ها و  ورود افراد خارج از ین حوزه به بحث جراحی‌های پلاستیک و ترمیمی فوق تخصصان این رشته نیز با حذف عنوان زیبایی رضایت دارند. چراکه بنا بر سوء استفاده هایی که از این عنوان در جامعه می‌بینیم مضرات به کارگیری این عنوان بیش از منافع آن است. همچنین باید توجه داشت کلمه زیبایی عام است و عنوان خاص نیست که بتوان در تخصصی خاص در مقاطع تحصیلی متعدد به کارگرفته شود.

دکتر محمد رضا شفیعی، عضو انجمن جراحان پلاستیک وزیبایی ایران با اظهار ناخشنودی از این بخشنامه تأکید کرد: طرح مسئله به این شکل به طور حتم اشتباه است.چرا که وقتی که عنوان ما فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی است و انجمن ما نیز در قالب این عنوان شناخته می‌شود چرا باید عنوان زیبایی را ذکر نکنیم. البته ما در حوزه جراحی زیبایی با این مشکل مواجه هستیم که افرادی که در این رشته به طور تخصصی تحصیل نکرده‌اند واژه زیبایی و جراحی پلاستیک را به عنوان خود افزوده‌اند که این نوعی شانتاژ به شمار می‌آید.

وی با اشاره به واکنش انجمن جراحی پلاستیک و زیبایی به این رویه افزود: انجمن نسبت به این مقوله اظهار ناخشنودی کرده و از وضعیت شاکی بوده است. زیرا برخی پزشکان با تخصص های دیگر در این زمینه فعالیت می‌کنند و زمانی که بیمار دچار مشکل می‌شود مسئله متخصص نبودن پزشک جراح مطرح می‌شود. به هر حال اگر مطابق این بخشنامه تأکید شود که هیچ گونه تخصصی از عنوان زیبایی استفاده نکند پس دانشجویان فوق تخصص زیبایی برای چه ادامه تحصیل می‌دهند؟

دکتر شفیعی همچنین ادامه داد: در تمام کشور کمتر از۴۰۰ نفر فوق تخصص زیبایی هستند. بنابراین تعداد افرادی که به واقع مجاز هستند که قید زیبایی را درعنوان خود استفاده کنند همین افراد است. از این رو متولیان سازمان نظام پزشکی کشور برای ساماندهی وضعیت باید طی بخشنامه‌ای تأکید کند که به جز این ۴۰۰ نفر دیگران نمی‌توانند در تبلیغات خدمات خود از عنوان زیبایی استفاده کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.