«یا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ» امّت اسلام! مردان و زنان با ایمان! سخن خدا را گوش دهید. شما در این آیات شریفه، مشرّف به خطاب خداوند جهان شدهاید. خداوند شما را ندا میکند. شما باید به ندای خدا پاسخ بدهید، و شمایید که دعوت او را اجابت میکنید.

هم اکنون ای مؤمنان و روزه‌داران عزیز! به استقبال ماه رحمت الهی ماه رمضان بشتابید و از رحمتهای واسعه خداوند متعال استفاده ببرید. بکوشید تا مراسم روزهداری این ماه را، با احترام و ادب هر چه بهتر انجام دهید.

بکوشید علاوه بر مراسم و آداب ظاهری روزه و خودداری از خوردن و نوشیدن و ترک سایر مفطرات اندام و اعضا، خود را نیز به پرهیز از گناهان عادت داده و فکر و اندیشه خود را نیز از افکار پلید و اندیشههای ناپاک و شیطانی، پاک و منزّه سازید.

بکوشید کار و رفتاری را که با آثار، فواید و مقاصد معنوی، تربیتی، جسمی و... روزه سازش ندارد، انجام ندهید.

قدر این هدایت‌ها را بشناسیم

در مجالس دینی و نماز جماعت، متواضعانه شرکت کنید و از صفوف نماز جماعت، وحدت و شوکت مسلمانان و بی امتیازی و بیقدری اعتبارات و مقامات دنیوی را تماشا کنید.

حالات، اخلاق و رفتاری که دارید را، مطالعه و رسیدگی نمایید. به دقّت، نهانیها و پنهانیهای روح و ضمیر خود را بازرسی و سعی کنید گذشته را جبران نمایید.

در این ماه، از عاقبت این جهان مادّی و عوالم پس از مرگ، و قیامت و سؤال و حساب، بسیار یاد کنید و برای آن مواقف گریه کنید و این فقره دعای ابوحمزه ثمالی را زمزمه کنید: «اَبکِی لِخُروجِ نَفسی، اَبکِی لِظُلمَةِ قَبْرِی، اَبکِی لِضِیقِ لَحدِی، اَبْکِی لِسئوالِ مُنکَرٍ وَنَکِیرٍ اِیّای، اَبکِی لِخُرُوجِی مِن قَبری عُریاناً ذلیلاً حاملاً ثِقلْی عَلی ظَهرِی...»

راستی، این ماه چقدر بزرگ و عالی شأن است. ما مسلمانان باید خدا را از این برنامه‌ها و فرصت‌های خوب و سازنده‌ای که به امّت اسلام موهبت شده است سپاسگزار باشیم.

باید قدر این هدایت‌ها را بشناسیم و در حقایق آن تفکّر و اندیشه داشته باشیم، در معانی دعاها، تأمّل کنیم و پیام‌هایی را که روزه و این دعاها به جامعه ما، به مسئولان امور، به افراد و اشخاص، به مقامات و به توانگران و به فقرا و به علما و دانشمندان و نویسندگان و همه اقشار دارند، به گوش جان بشنویم.

برادران و خواهران، به این دین، به قرآن و به هویّت اسلامی خود، ببالید. در این ماه مبارک، با اسلام، با قرآن و با احکام خدا تجدید عهد نمایید و اخلاق و سنّت‌های اسلامی را عزیز و گرامی بدارید.

قدرت حقیقی انسان

خطاب الهی «یا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ» یعنی اینکه هر کس صاحب هر مقام و هر درجه‌ای که باشد، باید روزه بگیرد و از فواید تربیتی، دنیوی و اخروی آن بهرهمند شود و همه ساله در این مدرسه کمال، تربیت گردد و قوای عقلانی خود را نیرومند ساخته و بر قوای شیطانی و حیوانی، مسلّط شود، و دریابد که انسان، فقط این ظاهر و گوشت و استخوان نیست، بلکه قدرت حقیقی انسان، تسلّط بر نفس، شهوت و صبر بر مشکلات و شکیبایی است:

مردی گمان مبر که به پنجه است و زور کتف// با نفس اگر برآیی، دانم که شاطری

با شیر مردیت، سگ ابلیس صید کرد // ای بیهنر بمیر که از گربه کمتری

هشدار تا نیفکندت پیروی نفس// در ورطهای که سود ندارد شناوری

مردان به سعی و رنج به جایی رسیدهاند// تو بی‌هنر کجا رسی از نَفْس‌پروری!

دیگران، اگر در تکنیک و صنعت و زور و استیلا و استکبار قدرت یافته‌اند و با این زور و قلدری می‌خواهند فرهنگ منحط و فاسد خود را بر دنیا حاکم کنند، در اخلاق، در انسانیت در حیا و شرافت و وجدان و کرامت بشری بسیار پوچ و بی‌محتوا هستند و مصداق «یَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ عَنِ الآخِرَهِ هُمْ غَافِلُونَ» می‌باشند، در چنین دنیایی، مؤمنان به اسلام و احکام اسلام بیندیشند، و در حفظ مواقف و مواضع اسلامی سستی و کوتاهی نکنند.

یک مدرسه بزرگ تربیتی

به هر حال، ماه رمضان، یک مدرسه بزرگ تربیتی و ارشادی است که همه ساله تشکیل میشود و تعالیم آن، عمومی و همگانی است. مدرسهای که هم وظیفه آموزش و پرورش و هم وظیفه مأموران امین انتظامات و هم وظیفه بهداری و هم عمران و آبادی و هم وظیفه سازمانهای خیریّه و تعاون و نیکوکاری و هم راهنماییهای دینی و اجتماعی را انجام میدهد.

به طور قطع، اگر بشر بخواهد با تمام وسایل مادی و بودجههای هنگفت و کلان چنین مدرسهای بگشاید، قادر نخواهد بود، امّا به نیروی نفوذ کلمه رهبر بزرگ جهان بشریّت پیامبر اسلام حضرت محمّد(صلّیالله علیه وآله)، همه ساله این مدرسه، که بیش از یک میلیارد دانشجو دارد، و شعبههای آن، مساجد و خانهها و منازل مسلمانان است، افتتاح می‌شود و در آن، درس انسانیت و اخلاق و مهربانی و صلح و صفا و بندگی خدا را فرا می‌گیرند، که اگر مسلمانان، به طور صحیح از این فرصت عالی برای تهذیب اخلاق و تحکیم مبانی ایمان و صداقت و صحّت عمل، بهرهبرداری نمایند، به طور قطع به موفقیّتهای درخشانی نایل خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.