نخستین بار در سال 88 بود که ایده اکران فیلم‏ها در فاصله افطار تا سحر توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌و با همکاری نیروی انتظامی ‌اجرایی شد. این طرح به پیشنهاد علی سرتیپی و با هدف جذب بیشتر مخاطبان به سالن‏های سینما به شورای صنفی نمایش ارائه شد که در نهایت هم مورد قبول واقع گشت. بر اساس این طرح، فیلم‏های سینمایی که در حال نمایش عمومی‌ بودند، در ماه مبارک رمضان در نوبت‏های شبانه نیز به نمایش درمی‌آمدند.

سینما با طعم زولبیا و بامیه

هنر- تکتم بهاردوست: ماجرا این بود که در ماه مبارک رمضان بویژه در روزهای بلند و شب‏های کوتاه فصل تابستان، استقبال از سینماها به‌شدت کاهش پیدا می‏کرد و مسئولان سینمایی کشور به دنبال چاره‏ای می‏گشتند تا این کاهش استقبال را جبران کنند.

 طرح اکران «اذان تا اذان» توانست زمان مورد نیاز مخاطبان برای رفتن به سینما را تأمین کند. سالن‏های سینما در طول روزهای ماه مبارک به‌دلیل روزه‏داربودن مخاطبان خلوت بود ولی مخاطبان سینما با آغاز اجرایی‌شدن طرح افطار تا سحر بیشتر سانس‏ها را پر کردند. در واقع طرح افطار تا سحر شرایطی را فراهم کرده است تا ماه مبارک رمضان که فصل مرده سینما محسوب می‌شد، به یکی از فصل‌های مهم سینمایی در کشور تبدیل شود.

هوای نیم‏شب هُرم گرمای روز را نداشت، مخاطبان روزه نبودند، شهر خلوت و آرام بود و زمان کافی هم وجود داشت. البته اجرای این طرح در ابتدا مخالفان و موافقان بسیاری هم داشت و برای طی‌کردن این 7 سال کلی آزمون و خطا را از سر گذراند. ولی با این همه، این ‏طرح همچنان کج‌دار و مریز تا به امروز همچنان اجرا شده و حتی در برخی از سال‏ها هم رکوردهای جالب توجهی در فروش به ثبت رسانده است.

موقعیت‌هایی سوخت، موقعیت‌هایی به دست آمد

مهدی گلستانه، کارگردان فیلم سینمایی «نقطه کور»، ضمن ابراز خوشحالی از اجرایی‌شدن این طرح در این چند ساله اخیر، می‌گوید: این طرح با توجه به اینکه در همه این سال‌ها با یک سری مشکلات کوچک و بزرگ مواجه بوده و حتی در سال‌های اول با مخالفت‌های زیادی از سوی مسئولین و سینمادارها مواجه بود ولی توانست جایگاه خودش را پیدا کند و موفقیت‌های خوبی را هم در این سال‌ها برای سینما و سینماداران به همراه بیاورد. البته ناگفته نماند که این طرح در این سال‌ها یک سری موقعیت‌ها را سوزانده و البته یک سری موقعیت‌ها را هم به دست آورده و در واقع هر 2 جنبه را با هم داشته است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا این طرح نتوانسته در شهرستان‌ها به اجرا دربیاید، توضیح می‌دهد: این طرح فعلاً در تهران اجرا می‌شود و مخاطبان پایتخت‌نشینِ فیلم‌های مختلف بخصوص فیلم‌های کمدی که در این زمان در حال اکران هستند، با استقبال قابل ملاحظه‌ای که از این طرح داشتند، نشان دادند که اکران «اذان تا اذان» حتماً تصمیم به‌جایی بوده است. ولی در این باره که چرا این طرح در شهرستان‌ها اجرایی نشده است باید بگویم تا جایی که من در جریان هستم در یکی از همین جلسات شورای صنفی نمایش نیز قضیة اکران طرح افطار تا سحر برای استان‌هایی همچون آذربایجان شرقی، اصفهان و خراسان رضوی پیشنهاد شد ولی ظاهرا سینماداران شهرستانی خیلی از این طرح استقبال نکردند و همین موضوع سبب شد که این طرح فعلاً فقط در تهران اجرا می‌شود.

طرحی که در شهرستان‌ها از آن استقبال نشد

در همین رابطه سیدضیاء‌ هاشمی،‌ تهیه‌کنننده سینما، با اشاره به ادامه اجرای طرح «اذان تا اذان» و موفقیت هر ساله این طرح نسبت به سال گذشته، می‌گوید: سینمای ایران سینمای نجیبی است و استفاده از این سینما آن هم در ایامی‌که ایام مبارکی است و به جز چند شب بقیة آن را باید جشن گرفت، خوب است و چه نیکوست که این شادمانی در جای فرهنگ‌سازی چون سینما باشد.

این تهیه‌کننده با اشاره به اینکه «اذان تا اذان» از طرحی در قبل از انقلاب که در سینماهای تبریز اجرا می‌گشت گرفته شده است، ادامه می‌دهد: استقبال تماشاگران - به‌رغم مخالفت‌هایی که وجود داشت- نشان داده که جای چنین طرحی در همه این سال‌ها در ایام ماه مبارک خالی بوده است. به نظرم یکی از اتفاقات خوبی که با اجرای طرح اکران رمضان به وجود آمده، این است که خانواده‌ها این فرصت را پیدا می‌کنند تا بتوانند در کنار هم به دیدن فیلم‌های روی پرده سینما بروند و این مسئله بسیار قابل توجه است.

هاشمی‌ در پاسخ به این سؤال که چرا این طرح تاکنون در شهرستان‌ها اجرا نشده است، تأکید می‌کند: تا جایی که من اطلاع دارم این طرح توسط سینماداران شهرستان‌های بزرگی مثل مشهد مورد استقبال قرار نگرفت چون به هر جهت یک سری مشکلات از قبیل مجوز اکران تا اذان صبح را برایشان به همراه داشته است. البته لازم به ذکر است که مجدداً قرار است این طرح در جلسه آینده شورای صنفی مطرح شود که من امیدوارم این بار بتوانیم موافقت مدیران سینمای شهرهای بزرگ را بگیریم.

رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما ادامه می‌دهد: البته این طرح تاکنون موارد زیادی مثل اکران فیلم‌های دهه 60 و 70 از علی حاتمی، ناصر تقوایی و... را برای رونق بیشتر امتحان کرده ولی متأسفانه در این زمینه نتوانست موفقیتی به دست آورد و این شد که بعد از آن دیگر تکرار نشد.

البته ناگفته نماند که در نهایت آنچه مشخص است، استقبال مخاطبان سینمای ایران از طرح اکران ویژه رمضان است. اما به هر جهت این طرح هم مثل هر ایده دیگری برای موفقیت بیشتر به تبلیغات مناسب نیاز دارد است چون هنوز هستند کسانی که اطلاعی از اجرایی‌شدن آن ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.