« آن چه مسلم است توان خود عربستان به اندازه ای نیست که حتی در صدد طرح چنین شعاری باشد. عربستان خود را پشت گرم به پشتیبانی های آمریکا می بیند و می داند به همین دلیل چنین مسأله ای را مطرح می کند و این یک موضوع خطرناکی است؛ هم برای عربستان و هم برای آمریکا.

توجه مسؤلان به تهدیدهای عربستان/توان نظامی کشور قابل مذاکره نیست

  به گزارش «قدس آنلاین»،  نادر پور ارشد، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد شهرکرد، درخصوص اهداف سفر ترامپ به خاورمیانه بیان داشت:
  «کشورهای استعمارگر مبانی تصمیم گیری و راهبردهای مشخصی در طول تاریخ داشته و دارند، آن ها درپی این هستند کشورهای خودشان از هر نوع خطری به دور نگه دارند. در ابتدای امر حفظ موقعیت خود جریان حاکم مطرح است، سپس برای حفظ موجودیت خودشان در تلاش هستند منابع خودشان را به گونه ای تأمین کنند که کمترین هزینه را داشته باشند. نگاهشان به بیرون است البته در داخل مشکلاتی دارند ولی گاهی برای منحرف کردن افکار عمومی دست به تدابیری زده و عملیاتی می کنند، حتی ممکن است سفرهای خارجی فرار از مسائل داخل کشورها باشد. این ها افزون بر این تأمین نیازهای خود، اهدافی را دنبال می کنند یعنی به دنبال به دست آوردن و چنگ اندازی به ثروت های سایر مناطق مانند خاورمیانه هستند. استراتژی عمده ای که در مقابله با نظام های ضد استعماری دارند می تواند از جمله اهدافشان باشد. مشخصا ایران را به نوعی مزاحم خودشان می دانند، چون آرمان های ایران اسلامی آرمان هایست که با اهداف کشورهای استکباری به ویژه آمریکا سازگاری ندارد، چون مبنای آن روشنگری ملت ها، ایجاد تعهدات دینی و تربیت انسان مکتبی است که با اهداف، آرمان ها و درس های کشورهای استعماری مانند آمریکا سازگاری ندارد و در صدد کنترل ایران نیز هستند. به همین دلیل یک سفر ممکن است با چند منظور و دلیل صورت گیرد».
این استاد دانشگاه در رابطه با  تهدید عربستان برای حمله به ایران نیز تأکید کرد:
  «آن چه مسلم است توان خود عربستان به اندازه ای نیست که حتی در صدد طرح چنین شعاری باشد. عربستان خود را پشت گرم به پشتیبانی های آمریکا می بیند و می داند به همین دلیل چنین مسأله ای را مطرح می کند و این یک موضوع خطرناکی است؛ هم برای عربستان و هم برای آمریکا. در عین حال که بزرگان ما نیز این موضوعات را رصد می کنند و نباید نسبت به انگیزه هایی که این گونه و با این ادبیات مطرح می شود بی تفاوت بود، بلکه باید آن ها را رصد کرد. چه بسا ممکن است دشمنان در محاسبات غلطی که دارند به این نتیجه برسند که برنامه و شعار خودشان را عملیاتی کنند. کما این که به نظر می رسد به طور غیر مستقیم این شعار و برنامه خودشان را از طریق نفوذ و به خطر انداختن کشورهای حاشیه ایران دنبال می کنند. به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران باید هوشیار باشد و مسائل را رصد کند. ضمن این که میدان را خالی نکند، تدارک و تدابیر و آمادگی لازم را داشته باشد».
 پورارشد با بیان این که کشورهای اسلامی به ویژه جمهوری اسلامی ایران با تأسی و تبعیت از آموزه های دینی موظف به حفظ توان دفاعی خودش برای صیانت از خاک و سرزمین اش و خطوط قرمزی هستند، درباره افزایش توان موشکی کشور تأکید کرد:
  «تصمیمات دیگران براساس یک سری اطلاعات اخذ می شود. گاهی بیانات مقامات داخلی می تواند اطلاعات و پیام های غلطی به دیگران بدهد و انتظار این است مسئولان جامع نگر و همه جامع نگرانه به سخنی که می گویند نگاه کنند. چون سخنان افراد پیام هایی را برای دیگران خواهد داشت و چه بسا ممکن است این پیام را به دشمن داده و او را برای برنامه ها و تصمیم هایی که دارد و درباره آن ها مردد است، ترغیب کند. درباره توان نظامی نمی توان مذاکره و بحث کرد. اگر چنین ویژگی از کشوری گرفته شود آن کشور در نبرد سخت افزاری درون تهی خواهد شد و یاری ایستادگی و مقابله با دشمنان خود را نخواهد داشت. باید با تأسی از آموزه ها و تعالیم متعالی دین و مذهبمان، با محوریت رهبری فرزانه، با اتحاد و انسجام میان تمام اقوام و مذاهب ایرانی، با هم صدایی، هم دلی و کنار گذاشتن بگو مگوهای سیاسی و به دور از فضای سیاست زدگی اتحاد خودمان را حفظ کنیم و وحدت کلمه را حفظ کنیم. برگرد مشترکات بچرخیم و مسلما این وحدت و اتحاد سبب خیر و برکات برای تک تک افراد و کشورمان خواهد شد».

منبع: استاد نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.