زاهدان- خانواده های صیادان کنارکی که بیش از ۲ سال همسران و فرزندانشان در بند دزدان سومالی هستند خطاب به رئیس جمهوری نوشتند:«همسران ما برای یک لقمه نان حلال به دریا رفتند که اسیر دزدان دریایی شدند و لذا امروز از شما طلب تدبیر و حمایت داریم.»

اسارت ۲۵ ماهه صیادان چابهاری در چنگال دزدان دریایی/اقدام و عمل دولتمردان خبری نیست

 قدس آنلاین-گروه استان ها: بابک رحیمیان: جمعی از خانواده های چشم انتظار طی نامه ای برای حسن روحانی نوشتند:«عزیزان ما کارگران فصلی بوده‌اند که قربانی یکی از حوادث رایج کار در این منطقه شده‌اند. آنان برای کار و کسب روزی حلال به دریا زده بودند لذا ما نه بیمه‌ای داریم که به پشتوانه آن مطالبه غرامت کنیم و نه چیز دیگری برای فروش تا بهای آزادی و یا غذای عزیزان‌مان را بدهیم.

ما انتظاری بیش از حمایتی که از قربانیان حادثه معدن یورت و پلاسکو کردید نداریم. ما امروز از شما رئیس جمهور منتخب و وزیر محترم خارجه نجات آخرین بازماندگان‌مان را استدعا داریم.»

آنچه گذشت

ششم فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ روز تلخی در تقویم صیادان چابهاری است زیرا یکی از لنج های صیادی به همراه ۲۰ صیاد درحالی‌که عازم صید در آب‌های عمان بود موردحمله دزدان دریایی قرار گرفت و جمال‌الدین دهواری ناخدای ٤١ ساله به همراه٢٠ نفر از خدمه این لنج به اسارت دزدان سومالیایی درآمدند و تاکنون در چنگال آدم ربایان گرفتار هستند.

به گزارش قدس آنلاین، پس از این حادثه ۸ نفر از صیادان به علت شکنجه‌های جسمی دزدان دریایی سومالیایی جان خود را از دست دادند و ۴ نفر از آنها به کمک دولت سومالی موفق به فرار و یک نفر به تنهایی از دست دزدان دریایی فرار کرد و بعد از چند روز پیاده‌روی به وسیله دولت سومالی به ایران بازگشت اما هنوز ۸ تن از صیادانان ایرانی در چنگال دزدان دریایی اسیر هستند.

حال ساکنان جنوب شرق ایران و به ویژه اهالی شهرستان کنارک که در جنوب سیستان و بلوچستان بیش از 25 ماه است در غم ۱۳ فرزند این سرزمین می سوزند و با چشمانی بارانی چشم انتظار طلوع آفتاب امید هستند و با قاطعیت اعلام می کنند که هرگز از مرگ ملوانان بی گناه ایرانی نمی گذرند.

وعده های نافرجام

حال با گذشت ۲۵ ماه از اسارت ملوانان همچنان خبری از سرنوشت آن ها در دست نیست.

هر چند «عبدالغفور ایران‌نژاد» نماینده کنونی چابهار و کنارک در مجلس شورای اسلامی در زمان انتخابات وعده داده بود در نخستین اقدام بعد از ورود به مجلس پیگیر نجات این ملوانان و صیادان می‌شود.اما ظاهرا اقدامات وی نیز به نتیجه ای نرسیده است.

علی اصغر میرشکاری معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان نیز سال گذشته به قدس آنلاین اظهار داشت: از طریق دستگاه های دیپلماسی  و وزرات کشور پیگیر سرنوشت این ملوانان ایرانی هستیم و امیدواریم هر چه زودتر از سرنوشت آنان اطلاعی به دست بیاید اما به نظر می رسد صدای فغان خانواده های صیادان ایرانی به گوش مسئولان نمی رسد.

حال ملوانان وخیم است

آنچه مسلم است حال صیادان ایرانی وخیم است به طوری که در آخرین ویدیویی که از آن ها در فضای مجازی منتشر شده بود عنوان کرده بودند ۲ ماه است که علف می خورند.

در این ویدئو یکی از ملوانان در حالی که روی زمین چمباتمه زده و رو به دوربین کمک می‌خواست به زبان بلوچی می‌گوید: «در لنج ٢١ نفر بودیم. چهار نفر نجات پیدا کردند (فرار کردند) و ما به دو گروه تقسیم شدیم. ناخدا و سه نفر دیگر را در یک گروه از ما جدا کردند. ما در یک گروه ١٣نفره بودیم. یک نفر را از ما جدا کردند و هشت نفر دیگر نیز با شرایط سخت اینجا دوام نیاوردند و از گرسنگی و تشنگی مردند«.

وی در این فیلم کوتاه بیان می کند: «ما خیلی ضعیف و ناتوان هستیم. به ما غذای کافی نمی‌دهند. گاهی هر ١٥ روز یک‌ بار به ما غذا می‌دهند. الان دو ماه است که هیچ غذایی نخورده‌ایم. مجبوریم از علف‌های اطراف خود تغذیه کنیم تا زنده بمانیم». کاغذهایی در دست دارند که نشان می‌دهد این ویدئو سوم بهمن ماه ۱۳۹۵ ضبط شده است.

شانه خالی کردن از بار مسوولیت

در این راستا نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گفته های برخی افراد در خصوص آزادی ملوانان و گره زدن این موضوع به مسائل سیاسی گفت: متاسفانه این از هنرهای دولت یازدهم است که رئیس دولت یازدهم عنوان می کرد که ما به پاسپورت ایرانی اعتبار خواهیم بخشید اما در دیپلماسی خارجی مشکلات جدی داریم و این مشکلات باعث شده که هموطنان ما برخی مواقع دچار مشکل شوند.

حسینعلی شهریاری ادامه داد: یکی از مسائلی که هر روز در دیپلماسی خارجی در حال رویداد است مسائل اتفاق افتاده در حوزه خلیج همیشه فارس می باشد که قطعا این موضوع می تواند از طریق سازمان های بین المللی و حقوق بشر پیگیری شود.

وی در ادامه با بیان اینکه سیاسی کردن مسئله ملوانان کنارکی شانه خالی کردن از مسئولیت است، اظهار داشت:  وقتی در کشوری سفارت نداریم باید از طریق سازمان های بین المللی اقدام شود چون مسئله سیاسی نیست خیلی از مواقع بسیاری از کشورهای دیگر نیز همچون کویت، امارات ، قطر و بسیاری از کشورها این اتفاق رخ می دهد لذا باید این مسائل از طریق کشورهایی که روابط حسنه ای با ایران دارند پیگیری شود که سوء تدبیر ، ضعف مدیریت و سیاست لبخند جوابگو نیست.

شهریاری گفت: اگر بعد از حادثه منا مقام معظم رهبری قاطعانه  برخورد و عنوان نمی کردند که « اگر شما به وظیفه تان عمل نکنید ما شما را پشیمان خواهیم کرد» حتی جنازه شهدا منا هم تحویل کشور نمی شد لذا با زانو زدن و سیاست های لبخند این موضوع جواب نمی داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.