گروه اجتماعی:"مسایلی که درباره جزئیات و تکالیف سند ۲۰۳۰ مطرح شده و اینکه که کلیت این برنامه و برخی چیزها در حال اجراست دروغ بود و صحت نداشت."

اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک اصل است

آرش خلیل خانه: وزیر آموزش و پرورش در گفت و گویی اختصاصی ضمن بیان این مطلب به پرسش های دیگر خبرنگار ما در خصوص مسایل مبتلابه آموزش و پرورش پاسخ گفت.

اجرای سند تحول یک اصل است

دانش آشتیانی در پاسخ به چرایی توقف سند تحول آموزش و پرورش و آنچه در خصوص سند ۲۰۳۰ گفته شده است اظهار داشت:من قبلاً گفته‌ام آنچه در سند ۲۰۱۰ بیشتر مورد نظر ما بوده بحث آموزش ۱۰۰ درصدی و رفع بی‌سوادی است. تمام این هم سند تحول آموزش و هم مصوبات شورایعالی آموزش تأکید دارد که باید به سمت کاهش تنوع در ارایه آموزش‌ها و انواع مدارس و آموزشگاه‌ها و استانداردسازی آن ها برویم موارد در خود سند تحول وجود دارد و ما تا کنون هم سند ۲۰۳۰ را اجرایی نکرده بودیم. مصوبه دولت هم چند روز پیش متوقف شد. لذا این مسایلی که بیرون درباره جزئیات و تکالیف این سند مطرح شد و اینکه که کلیت این برنامه و برخی چیزها در حال اجراست دروغ بود و صحت نداشت.

اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک اصل است که بر مبنای آن شیوه‌های آموزش با نگرش جدید باید تغییر کند. محتوای درسی و مدل‌های ارزشیابی بازنگری شود. این موارد دنبال شده و مصوبات و برنامه‌های خوبی هم در شورای عالی آموزش و پرورش داشته‌ایم. بخشی از کار هم تدوین شده و آماده تصویب است و در محتوای کتب درسی کارهای مثبتی صورت گرفته که متناسب با سند تحول باشد.

در طول سال گذشته گزارش‌هایی از روند کار نیز به شورایعالی انقلاب فرهنگی داده شده است و قبل از آنکه ما خدمت مقام معظم رهبری برسیم معاونان ما هم گزارش بخش‌های اجرا شده را به معاونین بیت مقام معظم رهبری ارایه داده بودند.

از موارد مهم دیگری که در سند آمده و ما آنرا دنبال کرده‌ایم بحث ساماندهی و واگذاری تصدی‌گری است. ما در اسفند ماه بخشنامه‌ای را به همه استان‌ها دادیم که خیلی از موارد و اختیارات را از وزارتخانه به استان ها و از استان ها به مناطق تفویض اختیار کردیم.

آمار دقیقی از تعداد کودکان محروم از تحصیل ندارم

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص تعداد کودکان محروم از تحصیل گفت: آمار دقیقی را در این زمینه ندارم. تا آنجا که اطلاع دارم در مورد کودکانی که به سن آموزش می‌رسند و باید به مدرسه بروند آمار کسانی که امکان تحصیل پیدا نمی‌کنند بسیار کم است.بیشترین آمار در این زمینه مربوط به دوره متوسطه دوم است که بنا بر گزارش معاونت آموزش متوسطه ما بین ۱۳ تا ۱۷ درصد است.مشکل ما در مقطع ورود به آموزش نیست.مساله دانش آموزانی هستند که وارد سیستم می‌شوند و بعد گاه به دلیل مشکلات مختلف و زیادی که دارند نمی‌توانند به تحصیل ادامه دهند .مشغول انجام برنامه ریزی هستیم تا بتوانیم این معضل را حل کنیم.

آشتیانی در پاسخ به پرسش دیگری به لزوم تعدد مدارس و آموزشگاه های کشور نیز اشاره کرد و گفت:هم سند تحول آموزش و هم مصوبات شورایعالی آموزش تأکید دارد که باید به سمت کاهش تنوع در ارایه آموزش‌ها و انواع مدارس و آموزشگاه‌ها و استانداردسازی آن ها برویم.

در همین حال باید همه زمینه‌های دیگر و بستر‌های این کار را آماده کنیم. یعنی یکباره نمی‌شود  این کار  را انجام داد و برخی مدارس و آموزشگاه ها را برچید. این کار بسترهایی لازم دارد که دنبال آن هستیم آن ها را فراهم کنیم تا بشود خدمات خوب و استاندارد  و همسانی را ارایه دهیم و متناسب با آن به سمت کاهش تنوع شکلی مدارس برویم.

مهمترین چالش آموزش و پرورش

وی مهم‌ترین چالش آموزش و پرورش که سبب شده تا همه مدارس ازیک استاندارد قابل قبول برخوردار نباشند را کیفیت بخشی به خود آموزش دانست و افزود: در سند تحول احکام متعدد و خوبی در این زمینه وجود دارد که در دست اجراست و امیدواریم نتیجه مورد نظر را حاصل کند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به خالی بودن جای پژوهش و تحقیق در مدارس در پاسخ به اینکه آیا زمان آن نیست که آموزش و پرورش تدابیری را برای تغییر نگاه نسل امروز با مقوله پژوهش و تحقیق به کار بندد گفت:حتماً زمان این کار رسیده و ما در حال آغاز این تحول و اصلاح نظام آموزشی هستیم. مهمترین مسئله‌این است که در حال برنامه ریزی در مقطع ابتدایی هستیم که بتوانیم به سویی برویم که در کنار بحث‌های آموزشی و نظری موضوع مهارت آموزی را پر رنگ کنیم. شعاری که من در برنامه‌ام با عنوان غلبه پرورش بر آموزش دادم بیشتر تأکید روی همین مسئله بود. ما گروه‌های کارشناسی را تعیین کرده‌ایم که روی این موضوع و تدوین راهبردهای آن در حال کار هستند . از مقطع ابتدایی این کار را آغاز خواهیم کرد و ابعاد مختلفی هم دارد چه در بحث تغییر محتوای آموزش، اداره مدارس و اصلاح ساختار آموزشگاه‌ها و محور قراردادن کل فعالیت داخل مدرسه را باید در نظر بگیرم که در این زمینه در حال اقدام هستیم.

اطلاعات معلمان به روز می شود

وی در خصوص برنامه هایی که آموزش و پرورش برای به روز کردن اطلاعات معلمان در دست دارد نیز خاطر نشان کرد:بحث آموزش ضمن خدمت از مسایل کلیدی برنامه‌های ماست اما برای تغییراتی در شیوه آموزش ضمن خدمت در حال برنامه ریزی هستیم زیرا شیوه های خطابه‌ای قدیمی دیگر اثرگذاری لازم را ندارد.

آشتیانی به پرسش دیگر قدس به اتخاذ تدابیری برای پایان دادن به معیشت معلمان نیز اشاره کرد و گفت: طبق حکمی که در برنامه ششم وجود دارد برنامه جامعی برای نظام حقوقی و دریافتی معلمان داریم که همراه با  بحث های توانمند سازی و عملکردی آن هاست. یعنی می‌خواهیم موضوع صلاحیت علمی معلمان را به نظام حقوق و پرداخت آن ها ضمیمه کنیم که طرح جامعی خواهد بود و اگر تصویب شود کمک بزرگی به آموزش و پرورش و معلمان خواهد شد. یکی از دغدغه‌های اصلی ما رسیدگی به مسایل معلمان هم از نظر  توانمندی‌هایی است که برای اجرای سند تحول لازم است و هم مسایل معیشتی آن ها که در وضعیتی قرار بگیرند که بتوانیم  بدون دغدغه از آن ها برای اجرای سند استفاده کنیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.