خط قرمز- سعید کوشافر: زن باورش نمی‌شد دخترخاله‌اش که مدت‌ها بود احوالی از او نمی‌پرسید با او تماس گرفته است، مردد بود، اما بالاخره به تماس جواب داد. آن سوی خط دخترخاله زن جوان در حالی که گلایه بر زبان داشت از زن جوان خواست پولی که به حسابش واریز کرده است را برگرداند.

کلاهبرداری تلگرامی مرد معتاد با سیم کارت سوخته زن جوان

زن جوان هیچ وقت از دخترخاله‌اش پول قرض نکرده بود، پس تلفن را قطع کرد، اما ماجرا با قطع کردن تماس پایان نیافت چرا که روز بعد چند تن دیگر از اقوام با او تماس گرفتند، آن‌ها از دخترخاله زن جوان شنیده بودند که او قرض گرفتن پول را انکار کرده است پس به زن جوان یادآور شدند که آن‌ها هم به درخواست او جواب مثبت داده و مبلغ درخواستی را به شماره حسابی که گفته بود واریز کرده‌اند و اکنون پولشان را می‌خواهند.

زن جوان امروز حسابی گیج شده بود چرا که او از کسی پول قرض نکرده بود. شب هنگام که چند تن از آشنایان به خانه او آمده و پیام درخواست پول را به او نشان داده و رسید واریز پول را تحویلش دادند، فهمید که چه بلایی سرش آمده است.

زن جوان در گوشی تمام کسانی که پول به حسابش ریخته بودند، پیامی تلگرامی با اکانت شماره خودش دید که خطاب به اقوام و دوستان ارسال شده بود، در این پیام عنوان شده بود که برایش مشکلی پیش آمده و مبلغی قرض به صورت یک روزه درخواست شده بود، برخی از آشنایان هم که توانایی مالی داشتند برای حل مشکل زن جوان پول را واریز کرده بودند.

زن جوان صبح فردا شکایتش را از عامل این کلاهبرداری مطرح کرد و پرونده به پلیس فتا رسید، مأموران با بررسی پیام‌های ارسال شده متوجه شدند که اکانت ایجاد شده در تلگرام از سیم کارت زن جوان است و هیچ تناقضی در آن وجود ندارد.

زن جوان در عین حال به مأموران گفت که چندی قبل سیم کارتم مفقود شد، مدتی دنبالش گشتم، اما موفق به پیدا کردن آن نشدم، چون سیم کارت دیگری هم داشتم از آن سیم کارت استفاده کردم تا اینکه فراغت حاصل شد و به یکی از نمایندگی‌ها مراجعه و ضمن سوزاندن سیم کارت قبلی برای خودم یک سیم کارت جدید گرفتم.

مأموران با بررسی اظهارات زن جوان دریافتند که فرد سوجو در همان مدتی که هنوز سیم کارت زن جوان فعال بوده سوءاستفاده کرده و اقدام به ایجاد اکانت تلگرامی کرده است.

او در عین حال توانسته بود تمام مخاطبین موجود در سیم کارت زن را هم کپی کند و در اختیار داشته باشد. مأموران تیزهوش پلیس فتا در ادامه به رد زنی و ردیابی متهم پرداخته و توانستند در یک عملیات فنی و تخصصی او را شناسایی کرده و اقدام به بازداشت وی نمایند.

متهم که مردی 36 ساله بود وقتی در برابر ادله و مستندات پلیس فتا قرار گرفت لب به سخن گشود و گفت که سیم کارت را در خیابان پیدا کردم، ابتدا قصد داشتم فقط از آن برای تماس برقرار کردن استفاده کنم، اما به دلیل اعتیاد شدید فکری شیطانی به سرم زد و اقدام به ایجاد اکانت تلگرامی با نام شاکی کردم.

پس از آن بود که یک پیام برای تمام مخاطبان تلگرامی او ارسال کردم و گفتم که برایم مشکل مالی پیش آمده که نیاز به مبلغی پول به عنوان قرض برای یک روز دارم و فردا پول را به حسابشان برمی‌گردانم. ضمن اینکه شماره کارت خودم را به جای شماره کارت شاکی ارسال کردم. پس از گذشت مدتی متوجه شدم که تعدادی از آشنایان شاکی به حسابم پول واریز کردند.

در همین راستا سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی گفت: با دریافت مرجوعه قضایی از سوی خانمی جوان مبنی بر کلاهبرداری سایبری موضوع در دستور کار تیمی از پلیس فتا قرار گرفت.

وی افزود: در بررسی اظهارات مالباخته مشخص شد فردی با هویت و مشخصات اکانت شخصی وی در شبکه اجتماعی تلگرام با بستگان و آشنایان ارتباط برقرار کرده و تقاضای قرض یک روز وجه نقد می‌کند و این افراد وجه را به حساب درخواستی ارسال می‌کنند. افراد قرض دهنده در ادامه متوجه می‌شوند این پیام از طرف شاکی نبوده و در واقع پیام از طرف فرد دیگری بوده است که از هویت اصلی وی بی‌خبرند. وی افزود: کارشناسان پلیس فتا پس از یک سری تحقیقات فنی متهم را که جوانی 36 ساله است را شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی دستگیر کردند.

وی افزود: در بازجویی های به عمل آمده مشخص شد فردکلاهبردار سیم کارت مفقود شده شاکی را پیدا و با به دست آوردن مشخصات حساب کاربری تلگرام یک اکانت جعلی با هویتوی در شبکه اجتماعی تلگرام ساخته است و درادامه با ارسال پیام‌های مشابه به دوستان تلگرامی وی درخواست مبالغی کرده است. سرهنگ جهانشیری با اشاره به معرفی متهم به مقام قضایی از کاربران شبکه‌های اجتماعی خواست قبل از هر اقدامی ابتدا به اصل پیام و همچنین صحت و سقم فرستنده پیام توجه داشته باشند و در صورت مشاهده موارد مشکوک موضوع را با پلیس فتا درمیان بگذارند. رئیس پلیس فتا خراسان رضوی عنوان کرد: در این پرونده مالک سیم کارت (شاکی) پس از فقدان سیم کارت نسبت به غیرفعال کردن سیم کارت و اطلاع به اپراتور مربوطه کوتاهی کرده لذا شهروندان می‌بایست در صورت مفقود شدن سیم کارت بلافاصله نسبت به غیرفعال نمودن آن اقدام تا مورد سوءاستفاده دیگران قرار نگیرند.

وی در پایان تأکید کرد: شهروندان محترم می‌توانند جهت کسب اطلاع از سیم کارت های فعال به نام خود در چهار شبکه اپراتور تلفن همراه به سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکین تلفن سیار به آدرس www.mobilecount.cra.ir مراجعه و در صورت عدم در اختیار بودن سیم کارت نسبت به لغو آن اقدام کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.