در حالی که وزیران نفت کشورهای عضو اوپک روز پنج شنبه برای توافق درباره تمدید ۹ ماه توافق کاهش تولید گردهم آمده‌اند، مردی که عامل اصلی به ثمر نشستن این توافق تاریخی شناخته می‌شد، از اخبار رسانه‌ها دریافت که از مقام وزیری اخراج شده است.

اخراج معمار توافق نفتی اوپک در میان ناباوری

به گزارش قدس آنلاین، این خبر در حالی منتشر شد که نورالدین بوطرفا، وزیر انرژی الجزایر، با همتایان خود در بعد از ظهر پنج شنبه در نشستی پشت درهای بسته شرکت کرد.

خبر مذکور نخستین بار به شکل یک گزارش تایید نشده از یک شبکه تلویزیونی الجزایری پخش شد و نیم ساعت بعد خبرگزاری رسمی APS الجزایر این خبر را تایید کرد. پنج‌شنبه بایستی روز پیروزی مردی بود که با استفاده از دیپلماسی به اتحاد تاریخی میان تولیدکنندگان بیش از نیمی از نفت جهان کمک کرده بود، اما به نظر می‌رسد این تصمیم بر رویدادهای بعدی اوپک تاثیر نگذاشت.

یک روز قبل نخست وزیر الجزایر برکنار شد و باعث تغییر و تحولاتی در کابینه شد که شامل انتصاب مصطفی گیتونی، مدیر عامل سونگاز، به عنوان وزیر انرژی بود.

انتظار می‌رفت بوطرفا که کمتر از یک سال این سمت را در دست داشت، پس از انتخابات پارلمانی که اوایل ماه جاری برگزار شد پست وزارت را حفظ کند.

به گفته یک تحلیلگر سیاسی و استاد جامع‌شناسی در دانشگاه الجزایر، برای بوطرفا هیچ توضیح قابل قبولی دیده نمی‌شود. همه نشانه‌ها حاکی از این بود که وی در ماموریتش شکست نخورده است و اخراج ناگهانی وی بی‌اعتنایی آشکار به دستاوردهایش را نشان داد.

این تصمیم در بحبوحه نگرانی رو به رشد نسبت به ثبات سیاسی در الجزایر گرفته شد. ریزش قیمت‌های نفت، اقتصاد این کشور را تحت فشار قرار داده است و عبدالعزیز بوتفلیقه، رییس جمهور ۸۰ ساله الجزایر، بیمار بوده و جانشین مشخصی ندارد.

بوطرفا از اخراج خود بی‌خبر بود. در حالیکه خبر اخراج وی در مقر اوپک در وین که در آن نمایندگان متحدان اوپک از جمله روسیه برای نهایی کردن تمدید توافق کاهش تولید از راه می‌رسیدند، پیچیده بود، این وزیر و نماینده‌اش سکوت اختیار کرده‌ بودند. به محض این‌که بر کناری وی به طور رسمی تایید شد، بوطرفا بعضی از همتایانش را کناری کشید و با آنها به طور خصوصی صحبت کرد. به گفته مقامات، آنها به نوبه خود به وی برای دستاوردش تبریک گفتند.

بوطرفا نماینده یکی از کوچک‌ترین تولیدکنندگان اوپک و از کشوری بود که قدرت بین‌المللی چندانی نداشت، اما در توافقی که بسیاری آن را غیر ممکن می‌دانستند نقش کلیدی ایفا کرد.

وی در سپتامبر زمانی که میزبانی نشست فوق‌العاده الجزایر را برعهده گرفت، نقش برجسته ای پیدا کرد. اعضای اوپک طی این نشست برای کاهش تولید به توافق مقدماتی رسیدند. بعدها روسیه و ۱۰ کشور غیر اوپک به این توافق شش ماهه پیوستند که مجموع کاهش تولید روزانه را به ۱.۸ میلیون بشکه رساند.

بوطرفا با سفر به کشورهای مختلف از فرانسه تا روسیه و عراق سرانجام موفق شد وزیران نفت را در هتل لوکسی در حومه الجزیره به مدت چند روز گردهم آورد تا آنها به یک توافق دست پیدا کنند.

به گفته عصام المرزوق، وزیر نفت کویت، بوطرفا نقش بزرگی در متحد کردن همه کشورها و موفقیت این همکاری داشت.

این توافق چرخش ۱۸۰ درجه‌ای از سیاست مورد تشویق عربستان برای افزایش تولید نفت بود. برای نخستین بار در هشت سال گذشته بود که اوپک با محدود کردن تولید موافقت کرد و برای نخستین بار در ۱۵ سال گذشته بود که روسیه به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده انرژی جهان همکاری کرد.

سهیل محمد المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی، پس از نشست اوپک به بلومبرگ گفت: ما از همه تلاش‌هایی که بوطرفا در زمان وزارتش با ما در اوپک داشت قدردانی می‌کنیم و موفقیت وی را آرزومندیم.
 

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.