تربت جام ـ مقاوم سازی منازل روستایی د ربرابر خطرات ناشی از زلزله در شهرستان تربت جام که در گسل زلزله خیز خراسان رضوی واقع شده است ضروری بنظر می رسد و طبق اظهار نظر مسئولان ففقط ۲۰درصد واحد های روستایی تربت جام مقاوم سازی شده است و ۸۰ درصد دیگر غیرمقاوم و مستعد حوادث طبیعی است.

۸۰ درصد واحد های روستایی تربت جام غیر مقاوم است

به گزارش قدس آنلاین، زلزله فروردین ماه  سال جاری که دراستان خراسان رضوی به مرکزیت سفید سنگ روی داد  ۱۶ روستای تربت جام هم از این حادثه بی نصیب نماند بطوریکه کمتر از ۱۷ ثانیه حدود یکهزار و ۶۱۰ واحد مسکونی از توابع بخش مرکزی آسیب جدی وارد آورد.

مسئله ای که خوبی نشان می دهد که علی رغم ادعای مسئولان در اجرای مقاوم سازی خانه های روستایی، روستاهای تربت جام همچنان آسیب پذیرترین نقاط د ربرابر بلایای طبیعی هستند.

پراکندگی سکونتگاهی روستایی همواره آسیب پذیرترین فضا های انسانی دربرابر تهدیدات ناشی از عوامل طبیعی بوده است وبه همین دلیل در مناطق زلزله خیز تربت جام از سالیان گذشته زلزله تلخ را در کارنامه خود به ثبت رسانده لزوم توجه به استحکام ساختمان از اهمیت بالایی برخودار است.

در حالی که رئیس اداره بنیاد مسکن شهرستان تربت جام  ادعا می کند که این طرح از سال ۸۶ د رسراسر کشور به اجرا در آمده است و تاکنون فقط ۵هزار مسکن روستایی دراین شهرستان مقاوم سازی شده و حدود ۸۰ درصد خانه های روستایی تربت جام از عملیات بهسازی و مقاوم سازی بی نصیب مانده اند که روستاهای زلزله خیز تربت جام نیز جزء این دسته هستند.

حسین محمودی  با تائید این مطلب به خبر نگار ما می گوید: از ۸۰درصد واحدهای روستایی تربت جام حدود ۳۰در صد نیمه بادوام ود رحد آجرچینی و ۵۰ درصد دیگر بی دوام هستند» و احتمال تجربه زلزله بم دربخش هایی از تربت جام دورازانتظار نیست.

وی به روستائیان تربت جام توصیه کرد : مقاوم سازی منازل روستایی را جدی بگیرند و از وام های مقاوم سازی روستایی اقدام کنند که متاسفانه روستائیان تربت جام طی ۱۰ سال اخیر حمایت و استقبال از این طرح ها نداشته و درحال حاضر واحدهای روستایی نیازمند مقاوم سازی می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.