اقتصاد - مهدی شهرآبادی: قیمت گوشت قرمز باز هم از مرز 43هزار تومان عبور کرد به گونه ای که در برخی مغازه های بالای شهر تهران، ران گوسفندی تا کیلویی 50هزار تومان نیز به فروش می رسد.

وضعیت گوشت، قرمز شد

اقتصاد - مهدی شهرآبادی: قیمت گوشت قرمز باز هم از مرز 43هزار تومان عبور کرد به گونه ای که در برخی مغازه های بالای شهر تهران، ران گوسفندی تا کیلویی 50هزار تومان نیز به فروش می رسد.

این روند افزایش قیمت در حالی اتفاق افتاده که سال گذشته وبا آغاز استارت گرانی در روزهای پایانی سال مسوولان وزارت جهاد کشاورزی قول دادند تا این روند افزایش نرخ را با عرضه گوشت برای تنظیم بازار متوقف کنند.

حتی حسن رکنی معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی در 23 اسفند ودر گفت وگو با خبرگزاری فارس وعده داده بود که این محصولات به اندازه کافی در بازار وجود داشته و هیچ افزایش قیمتی هم نخواهد داشت.

وی در همان زمان اعلام کرد که روزانه 500 لاشه گوشت تازه گوسفندی برای تنظیم بازار در پایتخت عرضه می‌شود و آن قدر عرضه گوشت دولتی  ادامه می یابد، تا در فصل بهار با عرضه بیش از نیاز، قیمت شقه گوشت گوسفندی از 36 هزار تومان به 30 هزار تومان برسد. اما این وعده هم عملی نشد واکنون می بینیم که قیمت گوشت قرمز تا 50هزار تومان نیز افزایش یافته است.

* با حرف بازار تنظیم نمی شود  

در این زمینه ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران با بیان علت این افزایش نرخ به خبرنگار ما گفت: دیروز نرخ هر کیلو گوشت گوسفندی در کشتارگاه 39هزار تومان بود که به تبع این محصول پروتئینی باید با 10درصد سود از سوی مغازه دار به فروش برسد که نرخ نهایی همان 43هزار تومان است.

وی با بیان این که قیمت هر کیلوگرم گوسفند زنده به دلیل کمبود آن در بازار به 17هزار تومان رسیده است، اظهارداشت: هم اکنون نرخ هر کیلو قلوه گاه در بازار به 26 هزار تومان، راسته و ران به 47هزار تومان وهر کیلو ران به 50هزار تومان رسیده است.

وی در پاسخ به این پرسش که مسوولان وزارت جهاد کشاورزی وعده داده بودند که نرخ ها در بهار سال 96کاهش می یابد اما این اتفاق نیفتاد ( با خنده) اظهارداشت: مثل معروفی وجود دارد که می گوید«این ها همه حرف است» به گونه ای که که من بارها با معاونت پشتیبانی امور دام تماس گرفته ودر خصوص این روند افزایشی به آن ها گوشزد کرده ام.

وی تصریح کرد: آن ها در پاسخ می گویند که ما دام زنده به قیمت 14هزار تومان داریم که اگر چنین است بیایند ودر کنار خیابان گوسفند زنده را به نرخ هر کیلو 14هزار تومان عرضه کنند تا جلوی این افزایش نرخ ها گرفته شود.

وی کشتار بره ماده را در کاهش جمعیت ونسل دامی وافزایش قیمت آن موثر دانست و اظهارداشت: این مسئله به گونه ای بوده که در یک روز 4تا 5هزار راس گوسفند ماده از استان البرز تا خیرآباد ورامین کشتار شده اند که وقتی این مسئله را به دامپزشکی گفتیم آن ها نیز اعلام کردند که ما مسوول تامین بهداشت دام هستیم نه نر و ماده آن.

* علت کمبود عرضه دام

ملکی برخورد با این موضوع را کار ساده ای دانست واظهارداشت: ما از البرز تا خیرآباد 10تا 11کشتارگاه داریم اما به خاطر منافع برخی افراد آمار صحیح درباره کشتار دام ارایه نمی شود که به عنوان مثال اگر در یک کشتارگاه 3هزار کشتار انجام می شود می گویند 1000کشتار صورت گرفته که این مساله مسوولان را در تصمیم گیری نهایی به اشتباه می اندازد.

وی با بیان این که اکنون قیمت در حال افزایش است وفشار زیادی به مصرف کنند وارد می کند خاطرنشان کرد: از سویی دامدار نیز به بازار نگاه می کند وبه عنوان مثال اکنون ماه رمضان است وپس از آن موسم حج فرا می رسد و باز پس از آن ماه های محرم وصفر را در پیش داریم که بر همین اساس دامدار به دلیل افزایش تقاضا دام خود را عرضه نمی کند تا قیمت دام افزایش یابد .

وی همچنین عرضه گوشت وارداتی گاو را به دلیل برخی مسایل از جمله عدم اعتماد مردم به این محصولات را در تنظیم بازار گوشت گوسفند  موثر ندانست.

اما این اظهارات در حالی است که محمد رضا ملاصالحی مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با تسنیم مدعی شده که طی چند ماه اخیر رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اعلام خطر نسبت به افزایش قیمت در ماه رمضان در بازار اخلال ایجاد کرده است.

به‌گفته وی عدم سنخیت نرخ دام زنده با گوشت گوسفندی در قصابی‌ها ناشی از وجود واسطه‌ها و دلال‌بازی است.

این افزایش قیمت گوشت قرمز نیز در حالی است که نرخ هر کیلو گرم مرغ نیز در مراکز خرده فروشی به  7700 تومان رسیده است.

* قیمت مرغ وگوشت در سربالایی گرانی

در این زمینه احدی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی مشهد نیز با بیان این که عرضه دام بسیار کم شده اظهارداشت: هم اکنون قیمت دام زنده از 15هزار تومان به 17هزار تومان رسیده است تا ببینیم در چند روز آینده وعده مسوولان برای تنظیم بازار چه می شود.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی نیز قیمت هرکیلوگرم مرغ را در مراکز خرده فروشی 7700 تومان اعلام کرد و گفت: از روز دوشنبه به بعد روند کاهش قیمت این کالا آغاز خواهد شد.

مهدی یوسف خانی در گفت وگو با مهر قیمت هرکیلوگرم مرغ زنده را در اولین روز ماه مبارک رمضان  ۴۹۰۰ تومان اعلام کرد وخاطرنشان ساخت: قیمت هرکیلوگرم مرغ آماده طبخ در عمده فروشی درب کشتارگاه  ۶۸۵۰ تومان، تحویل درب واحدهای صنفی ۷۰۰۰ تومان و همچنین نرخ این کالا در خرده فروشی واحدهای صنفی ۷۷۰۰ تومان است.

وی قیمت هرکیلوگرم  ران مرغ با کمر را  ۶۷۰۰ تومان اعلام کرد و اظهارداشت: همچنین قیمت هرکیلوگرم ران مرغ بی کمر ۷۷۰۰ تومان،  سینه با کتف ۱۲۵۰۰ تومان، سینه بدون کتف ۱۳۵۰۰ تومان و فیله مرغ ۱۶۰۰۰ تومان است.

-------

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.