حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی

 اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الی مَرْضاتِکَ وجَنّبْنی فیهِ من سَخَطِکَ ونَقماتِکَ ووفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِکَ برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ الرّاحِمین

خدایا نزدیک کن مرا در این ماه به سوی خوشنودی‌ات و برکنارم دار در آن از خشم وانتقامت وتوفیق ده مرا در آن برای خواندن آیات قرآن به رحمت خودت ای مهربان‌ترین مهربانان...

خداوند کریم با آفرینش انسان، تمام مخلوقات خویش را برای آسایش بندگانش قرار داد تا با آرامش بیشتر مسیر رشد و تعالی روحی و معنوی را پشت سر بگذارند و با درجات عالی روحی برای یکدیگر منشأ خیر و سعادت شوند.

یکی از وظایف همه ما بندگان خدا، شکرگزاری و کسب رضایت پروردگار است، شاید این سؤال پیش بیاید که چطور می‌توانیم رضایت خدا را در زندگی جلب کنیم؟

پرسش بنیادین و تاثیر گذاری است؛ در دعای امروز هم مؤمنان روزه دار از خدای متعال می‌خواهند که دست آن‌ها را بگیرد تا در این ماه رمضان به کسب خشنودی پروردگار عالم نایل شوند.

اما رضایت الهی چطور حاصل می‌شود؟ پاسخ به این پرسش به رفتارها و برخوردهای ما در زندگی اختصاص دارد؛ یعنی هرآنچه انجام می‌دهیم می‌تواند موجب خشنودی و رضایت خدا باشد یا اینکه خدای ناکرده از رحمت و شفقت الهی دور شویم.

برخی مردم هرگز خدا را شکر نمی کنند و در هر شرایطی از اوضاع زندگی خود گلایه دارند؛ غافل از اینکه گاهی آنچه از خدا می‌خواهند به ضرر آن‌هاست و خدای متعال نمی خواهد با اجابت خواسته بنده اش او را در رنج و زحمت بیشتر ببیند، بنابراین آنچه به صلاح بنده است به او عنایت می‌کند، اما ما در هر شرایطی باید شاکر خدا باشیم ...

وقتی در احوال زندگی ائمه انبیای الهی و ائمه هدی(علیهم السلام) مداقه می‌کنیم می‌بینم که این بزرگواران در تمام سطوح زندگی اعم از شادی و ناخوشی شاکر خدای متعال بوده‌اند. مثلاً حضرت ایوب در معرکه امتحان الهی فرزندان و دارایی خویش را از دست داد، امام همواره خدا را شکر کرد و دل به رضایت او داد و هرگز گلایه نکرد. به امر خدا صبر زیبای او بی پاسخ نماند و خدا همه آنچه از دست داده بود، به این نبی خویش بازگرداند.

یا در بررسی صحنه‌های زیبا و شورانگیز کربلای حسینی می‌بینیم که سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) برای خشنودی خدا و رضایت او دل به صحرای تفتیده کربلا زد و هرگز به این سفر بی بازگشت فکر نکرد و در لحظه های سخت شهادت عزیزانش هرگز تردید به دل راه نداد و جز خدا و رضایت او چیزی را ندید.

این مفهوم حقیقی کسب رضای الهی است و اگر می‌خواهیم بدانیم خدا چقدر از ما راضی و خشنود است، باید به دلمان مراجعه کنیم و ببینیم چقدر ما شاکر هستیم؛ چقدر در برابر خواست خدا تسلیم می‌شویم و تا چه حد به درک نعمت‌های الهی نایل شده‌ایم.

در این ماه مبارک رمضان با تمام وجودمان رضایت و خشنودی خدا را طلب کنیم تا زندگی دنیا و آخرتمان سروسامان بگیرد؛ شاکر باشیم و از آنچه به ما می‌رسد، گلایه نکنیم تلاش کنیم با هر ثانیه رمضان دلمان به خدا نزدیک‌تر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.