مشهد- عمل جراحی ارتوپدی به روش هیپنوتیزم، بر روی یک جوان ۳۲ ساله که برای خارج کردن پیچ و پلاک از دست به بیمارستان امام رضا(ع) مراجعه کرده بود با موفقیت انجام شد.

عمل جراحی با استفاده از روش هیپنوتیزم در مشهد با موفقیت انجام شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه خبری وب‌دا، دانشیار گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: دو عدد پلاک چهار سوراخه از استخوان جوان ۳۲ ساله ساکن تهران، بدون بیهوشی و بی حسی با بهره‌مندی از روش القائات هیپنوتیزم با موفقیت خارج شد.

دکتر مهدی فتحی افزود: هیپنوتیزم یک حالت مغزی است که با انحراف توجه توسط تصاویر ذهنی فراهم می‌شود و فعل و انفعالات ناشی از این انحراف توجه، سبب انفکاک ذهنی از فرآیند ادراک درد در بیمار می‌شود.

متخصص بیهوشی و فلوشیپ فوق تخصصی بیهوشی قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: در تمام مدت عمل، بیمار تحت مانیتورینگ استاندارد از جمله ارزیابی سطح هوشیاری بود.

وی با اشاره به اینکه سطح هوشیاری بیمار در تمام مدت عمل بین ۹۰ و ۹۸ بود، عنوان کرد: این عدد موید هوشیاری کامل بیمار درعین بی‌دردی کامل است، به گونه‌ای که نه تنها زمان تراشیده شدن پریوست استخوانی و خارج کردن پلاک‌ها در بیداری کامل بود و بدون درد و در کمال آرامش این عمل انجام شد، بلکه در تمام مدت عمل «تورنیکه» روی بازوی بیمار که در حالت باد شده قرار داشت، هیچ علامتی از درد یا تحریکات دردناک در نوار قلب، تعداد ضربان و فشار خون و چهره بیمار دیده نشد.

فتحی با اشاره به اینکه هیپنوتیزم جایگزین بیهوشی یا بی‌حسی نیست، افزود: در مواردی که استفاده از داروهای بیهوشی برای افراد ممنوعیت یا محدودیت استفاده داشته باشد در محدوده سنی بین چهار تا میانسالگی می‌توانند پس از یک مشاروه روانپزشکی فرآیند یک عمل جراحی با روش هیپنوتیزم را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این روش در مجموع دانشگاه‌های دنیا در حال آموزش به متخصصین بیهوشی و روانپزشکی همچنین سایر گروه‌های مرتبط با درمان است.

وی با بیان اینکه تا کنون چهار کنگره جهانی هیپنوتیزم توسط انجمن هیپنوتیزم و دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شده است، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در فرآیند پژوهش و برگزاری سمینارهای بازآموزی در کشور پیشرو است.

دکتر محمد حسنی، استادیار ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز ضمن ابراز رضایت از انجام عمل جراحی ارتوپدی با روش هیپنوتیزم، اظهار کرد: هر سه حالت دردناک که در بیماران ارتوپدی داریم (برش، جداسازی پلاک و بخیه) برای این بیمار بدون درد انجام شد.

این متخصص ارتوپدی خاطرنشان کرد: در دو مرحله پلاک‌ها از دست جدا شد و خوشبختانه بدون هیچ تحریکی که نشانگر احساس درد در بیمار باشد عمل با رضایت کامل انجام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.