ساری- رئیس هیأت نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در مازندران گفت: برخی‌ با بی‌قانونی‌ها و اعمال نفوذ، تخلفات انتخاباتی در عرصه تبلیغات و در روز اخذ رای بوده‌ایم که زیبنده نهادهای دولتی نبوده است، گفت: گزارش‌های مختلفی از دخالت برخی نهادهای وابسته به دولت در جریان برگزاری انتخابات در روستاها گزارش شده است.

دخالت نهادهای وابسته به دولت در جریان برگزاری انتخابات در روستاهای مازندران/ بی‌قانونی‌های انتخاباتی زیبنده نهادهای دولتی نیست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، حجت‌الاسلام علی‌اصغر زکوی با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان و قدردانی از حضور حماسی مردم در انتخابات ۲۹ اردیبهشت درباره روند برگزاری دو انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر از دید شورای نگهبان در استان با بیان اینکه وظیفه قانونی و ذاتی هیأت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان، نظارت جامع و فراگیر بر فرآیند انتخابات است، افزود: نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا ارتباطی با شورای نگهبان ندارد و سازوکار قانونی آن متفاوت است.

رئیس هیأت نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در مازندران با بیان اینکه امسال ۳ هزار و ۸۹۸ شعبه اخذ رای ثابت و سیار برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در استان برپا بود، ادامه داد: به‌منظور انجام وظیفه نظارت بر حسن اجرای انتخابات و صیانت از آرای مردم که از منظر رهبر معظم انقلاب حق‌الناس و امانت تعبیر شده است، بیش از ۱۲ هزار و ۶۹۹ نفر نظارت بر این مهم را برعهده داشتند.

زکوی با بیان اینکه در سراسر مازندران اعم از شهر و روستا ۸ هزار و ۲۴۶ نفر ناظر و عوامل نظارتی بر سر صندوق‌ها حضور فیزیکی ثابت داشتند، خاطرنشان کرد: هزار و ۸۹۸ نفر ناظر مسؤول و حدود ۵۵۵ نفر سرناظر داشتیم که امر نظارت را برعهده داشتند.

وی با اشاره به اینکه لایه‌های نظارتی مختلفی در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نقش داشته است، تصریح کرد: اعضای هیأت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری نیز در روز اخذ رای حضور فیزیکی در نقاط مختلف مازندران داشته‌اند.

لزوم رعایت اصل بی‌طرفی در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری

رئیس هیأت نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در مازندران خاطرنشان کرد: دو اصل بنیادی در امر نظارت و اجرا، پایبندی به قانون و رعایت اصل بی‌طرفی است تا کسی له یا علیه کاندیداها فعالیت نداشته باشند و شبکه نظارت ما تمام تلاش خود را به‌کار بستند تا این دو اصل رعایت شود.

این مسؤول بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است که در چندین مرحله برای شبکه‌های نظارتی در شهرها و روستاها برای ناظرین و سرناظرها و بازرسان دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی در قالب همایش و کارگاه‌ها برگزار شد تا ناظران با اشراف بر قانون وظیفه خود را به‌خوبی انجام دهند.

زکوی اظهار کرد: از بدو شروع فرآیند انتخابات بین دفتر نظارت و ستاد انتخابات استان و همچنین دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و قضایی و ستاد پیشگیری و رسیدگی به تخلفات انتخاباتی تعامل خوبی برقرار شده بود که تا پایان انتخابات استمرار داشت.

مشارکت بیش از ۹۰ درصد مردم مازندران در انتخابات

وی با بیان اینکه حدود ۲ میلیون ۳۱۹ هزار و ۸۸۱ نفر واجد شرایط رای در استان مازندران وجود داشت که بیش از ۴۹ هزار نفر آنها رای اولی بودند، افزود: ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار ۸۴۷ هزار نفر در انتخابات ریاست جمهوری در مازندران شرکت داشته‌اند.

رئیس هیأت نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در مازندران تصریح کرد: در مازندران مطابق با منویات مقام معظم رهبری، شاهد یک مشارکت حداکثری بودیم و بیش از ۹۰ درصد واجدین شرایط در این استان در انتخابات شرکت داشتند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: کار به این بزرگی بی‌نقص نیست و هیأت نظارت بر انتخابات بعد از پایان انتخابات ریاست جمهوری و هر انتخابات دیگر به جمع‌بندی گزارش‌های رسیده از سراسر استان پرداخته و با آسیب‌شناسی سعی می‌کند تا کاستی‌ها را کاهش داده و اقدام به تقویت شبکه نظارت کند.

بی‌قانونی‌های انتخاباتی زیبنده نهادهای دولتی نیست/ افزایش تخلفات انتخاباتی در مازندران

زکوی با بیان اینکه در این دوره برخی بی‌قانونی‌ها و اعمال نفوذ، تخلفات انتخاباتی در عرصه تبلیغات و در روز اخذ رای بوده‌ایم که زیبنده مردم استان و نهادهای دولتی و ستاد نامزدهای ریاست جمهوری نبوده است، گفت: همه گزارش‌ها با همکاری مراجع قضایی جمع‌بندی و به هیأت نظارت مرکزی در تهران منعکس داده شده است در مواردی نیز بلافاصله پس دریافت گزارش‌ها با متخلفان برخورد شد.

وی با بیان اینکه تخلفات انتخاباتی نسبت به دوره‌‎های قبل بیشتر بوده است، تصریح کرد: امیدواریم برای دوره‌های آینده با ارتقای فرهنگ عمومی و شاید اصلاح برخی قوانین و قانونمندی بیشتر نهادهای اجرایی و دولتی شاهد کاهش تخلفات باشیم.

دخالت نهادهای وابسته به دولت در جریان برگزاری انتخابات در روستاهای مازندران

رئیس هیأت نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در مازندران با تأکید بر اینکه نباید آخرت خود را به دنیای دیگران فروخت، بیان کرد: پیامبر اعظم(ص) فرمودند یا علی! بدترین مردم کسی است که آخرتش را به دنیایش بفروشد و بدتر او کسی است که آخرتش را به دنیای دیگران بفروشد.

زکوی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا تخلفات انتخاباتی در روستاهای مازندران وجود داشته است، گفت: گزارش‌های مختلفی از دخالت برخی نهادهای وابسته به دولت در جریان برگزاری انتخابات در روستاها گزارش شده است.

تأخیر بیش از یک‌ساعت در آغاز انتخابات و کندی تأمین تعرفه‌های رای در مازندران

وی در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا در مازندران شاهد کمبود تعرفه رای بوده‌ایم یا خیر، گفت: در برخی شهرها و روستاها با کمبود تعرفه مواجه بودیم و تأمین آنها در برخی موارد به کندی صورت می‌گرفت.

رئیس هیأت نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در مازندران با بیان اینکه در برخی از حوزه‌های انتخابات آغاز انتخابات در زمان قانونی صورت نگرفته و با تأخیر بیش از یک ساعته روند اخذ رای آغاز شده بود، تصریح کرد: همین موضوع باعث نارضایتی مردم و گاهاً انصراف از رای دادن مردم شده بود.

وجود تأخیر و کندی فرآیند رای‌گیری در انتخابات الکترونیکی

این مسؤول اظهار کرد: در برخی از شهرستان‌ها که انتخابات الکترونیکی برگزار شده بود شاهد تأخیر زیاد در شروع کار، کندی فرآیند رای‌گیری و نارضایتی مردم در برخی از حوزه‌های اخذ رای بودیم که این مسأله موجب نارضایتی مردم شده بود.

زکوی در پایان با قدردانی از ستاد انتخابات مازندران، همه نهادهای امنیتی و قضایی، عوامل نظارت و اجرایی که در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نقش ایفا کرده‌اند قدردانی کرد و گفت: از دست‌اندرکاران خبرگزاری فارس که این فرصت را در اختیار گذاشته‌اند صمیمانه قدردانی می‌کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.