انتخابات ریاست جمهوری و نتیجه آراء که مشخص شد فراکسیون های مختلف مجلس به تکاپو افتادند تا هیات رئیسه را به نفع خود تغییر دهند.

آخرین جزئیات دوئل فراکسیون های مجلس برای انتخابات هیات رئیسه/ لاریجانی رئیس می ماند

   به گزارش «قدس آنلاین»،  انتخابات ریاست جمهوری و نتیجه آراء که مشخص شد فراکسیون های مختلف مجلس به تکاپو افتادند تا هیات رئیسه را به نفع خود تغییر دهند.

اعضای شاخص فراکسیون امید طی اظهارنظرهایی به خاطر پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری معتقدند چینش هیات رئیسه مجلس باید به نفع این جریان تغییر کند.

سخنگوی فراکسیون امید در این خصوص گفته «مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ پیام خود را مطرح کردند، در انتخابات سال ۹۴ مجلس با انتخاب نمایندگان لیست امید اهداف و خواسته‌هایشان را بیان کردند و در اردیبهشت ۹۶ هم با رأی به آقای روحانی و انتخاب لیست امید شوراها در کلان‌شهرها، در راستای انتخاب‌های قبلی خود گام برداشتند؛ مردم اکنون منتظرند که این تحرکات در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس هم نمود داشته باشد.»

البته این در حالی است که فراکسیون امید می داند اکثریت مجلس را در دست ندارد حتی لیستی که از این جریان در تهران وارد مجلس شد بسیاری از افراد آن بسیار ضعیف عمل کرده اند و انتظارات اصلاح طلبان را برآورده نکرده اند.

اعتراض های بسیاری از سال گذشته به برخی منتخبین لیست امید وارد شد، مثلا بهرام پارسایی هفتۀ قبل در این خصوص اظهار داشت: بالغ بر ۱۶۰ نماینده با لیست امید و با پذیرش تعهدات این لیست وارد مجلس شدند، اما برخی از آنها به هر دلیلی بعد از ورود به مجلس در فراکسیون امید حضور پیدا نکردند. لازم می‌دانیم به مردم اعلام کنیم که چه کسانی به تعهدات خود عمل کردند. چراکه دانستن حق مردم است و ما باید این موارد را به اطلاع مردم برسانیم؛ نمی‌شود کسانی به نام لیست امید وارد مجلس شوند و با آقای عارف و بزرگان اصلاح‌طلب سلفی بگیرند و رویه‌شان در مجلس چیز دیگری باشد ...

این موضوع نشان می دهد فراکسیون های امید و مستقلین در مجلس روبه روی هم ایستاده اند و به دنبال دوئلی تمام عیار هستند، از سوی دیگر به نظر نمی رسد اصلاح طلبان مجلس از علی لاریجانی عبور کنند

از سوی دیگر نیز جلالی درباره دیدگاه فراکسیون امید نسبت به ائتلاف با سایر فراکسیون‌ها گفت: «دوستان اصلاح‌طلب عنوان کردند که تحت هیچ شرایطی حاضر به ائتلاف با فراکسیون اصولگرایان (نمایندگان ولایی) نیستند.» گویا مذاکره‌کنندگان فراکسیون  امید در خصوص ائتلاف با اعتدالیون نیز گفته‌اند: «حداکثر یک یا دو نفر از کرسی‌های هیئت‌رئیسه به فراکسیون مستقلین اختصاص پیدا کند.»

این در حالی است که به نظر می رسد غرور اصلاح طلبان از پیروزی روحانی به حدی است که فراکسیون امید حاضر نیست با دیگر فراکسیون ها همکاری کند و خبرهایی وجود دارد که فراکسیون مستقلین و ولایی در حال تهیه لیستی مشترک هستند.

بهروز نعمتی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی که در لیست امید حضور داشت  در حاشیه جلسه علنی امروز پارلمان  در جمع خبرنگاران درباره انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس که در روز چهارشنبه برگزار می‌شود، گفت: مذاکرات مختلفی برای ترکیب هیئت‌رئیسه از سوی فراکسیون‌های مجلس صروت گرفته، اما اگر به خروجی منتج شده باشد، پس بحث‌های بعدی برای چیست؟

وی افزود: آقای مطهری پیشنهاد داد که گزینه ریاست مجلس مشترک باشد و منشی‌ها و کارپردازان نیز به صورت ۳ نفر از هر فراکسیون تعیین شوند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس درباره نایب رئیسی مجلس در سال دوم مجلس دهم گفت: در این باره پیشنهاد ما این است که چهار نفر کاندیدا شوند، یعنی ۲ نایب رئیس قبلی به علاوه ۲ کاندیدای دیگر از ۲ فراکسیون دیگر حضور داشته باشند، در آنجا دوستان از آقای مطهری خواستند که این پیشنهاد را در فراکسیون خود مصوب کرده و سپس به جلسه مشترک میان ۳ فراکسیون بیاورد و این آخرین پیشنهادی است که در ۳ فراکسیون مطرح شده است.

همچنین حمیدرضا فولادگر عضو شورای مرکزی نمایندگان ولایی نیز با اشاره به جلسات برگزارشده فراکسیون‌های مستقلین و نمایندگان ولایی برای ارائه لیست مشترک اعضای جدید هیئت‌رئیسه مجلس، اظهار داشت: آنچه که در این جلسات مشخص شد اینکه فراکسیون ولایت متشکل از مستقلین و نمایندگان ولایی یک لیست واحد برای هیئت‌رئیسه ارائه خواهند داد.

وی با بیان اینکه بر سر ریاست مجدد علی لاریجانی به توافق رسیده‌ایم، افزود برای دیگر اعضای هیئت‌رئیسه از جمله، نواب، کارپرداز، دبیر و... نیز یک لیست دوازده نفره خواهیم داشت که قرار است در مجمع عمومی فراکسیون ولایت درباره افراد رأی گیری شود و این مسئله تا پیش از روز چهارشنبه باید مشخص شود.

منبع: افکار نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.