مشهد- تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ضرورت تربیت نفس انسان گفت: انسان به وسیله فطرتش هدایت می شود و به همین دلیل تربیت نفس ضرورت دارد.

نفس انسان به طور مداوم نیازمند تربیت است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی روز یکشنبه در جلسه تفسیر سوره شمس در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی اظهار کرد: بزرگترین سرمایه انسان آن است که نفسش الهام بخش خیر و شر باشد به گونه ای که هم بدی ها را نشان دهد که انسان از آنها دوری کند و هم خوبی ها را نشان دهد که انسان به سوی آن گرایش پیدا کند.

وی گفت: در قرآن کریم ۲ عامل برای رستگاری فرد ذکر شده که نخست ایمان و دوم، تزکیه نفس است، کسی که ایمان داشته و در پی تزکیه نفس باشد لذت های فانی را بر لذت های باقی ارجحیت نمی دهد.

حجت الاسلام رئیسی افزود: فردی که در ماه رمضان روزه می گیرد، دنبال لذت باقیه است و لذت فانیه که نوشیدن و آشامیدن است را از دست می دهد تا به لذت باقیه که قربت الی الله است، دست یابد.

وی گفت: بزرگترین سرمایه انسان که خودسازی و مسلط شدن بر نفس خود می باشد، در ماه رمضان رقم می خورد.

تولیت آستان قدس رضوی در تفسیر سوره شمس بیان کرد: در این سوره خداوند ۱۱ سوگند یاد می کند و مزیت هر کدام از مواردی که به آن سوگند می خورد را بیان می کند.

وی افزود: در این سوره خداوند به خورشید سوگند می خورد که نقش مهمی در حیات عالم دارد و پس از سوگند به ماه، زمین و آسمان، به نفس انسان و آنچه نفس را موزون می کند، قسم یاد می کند.

حجت الاسلام رئیسی اظهار کرد: در این سوره قسم به نفس می تواند هم به جسم و هم به جان انسان اطلاق شود و موزون شدن نفس انسان نیز الهام بخش هم خیر و هم شر است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: ۱۱ سوگند که در سوره شمس ذکر شده است دلالت بر این مهم دارد که نفس انسان نیازمند تربیت است، انسان بوسیله فطرتش هدایت می شود که در این فطرت هم خوبی ها و هم بدی ها می تواند کم سو یا پرسو باشد.

وی افزود: اگر انسان نورافکن درون خود را خاموش یا کم سو کند، هرچه پیامبرش خوش سخن و کلماتش الهام بخش باشد در او تاثیری ندارد لذا اشکال در عدم الهام بخش یا تحول کنندگی کلام و سیره پیامبر اسلام(ص) یا حضرت امام رضا(ع) نیست بلکه اشکال از نفس انسان است که حاضر به پذیرش و هدایت نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.