گروه جامعه- شمار جان باختگان ناشی از شیوع تب کریمه کنگو به سه نفر رسید.

شمار قربانیان تب کنگو در کشور به ۳ نفر رسید

محبوبه علیپور:با تأیید فوت یک بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در اصفهان شمار قربانیان تب کنگو به سه نفر در کشور رسید.

کیانوش جهانپور سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به خبرنگار ما گفت: اوایل ماه جاری بر اساس علائم بالینی ۴مورد مشکوک به این بیماری داشتیم که یک مورد از این افراد پیش از تشخیص نتایج آزمایشگاهی فوت شد.البته براساس شرح وضعیت فرد یادشده در روزهای گذشته ذبحی را انجام داده است.

وی افزود: مورد دیگری نیز پس از انجام و تأیید آزمایش های انجام شده از سوی انسیتو پاستور منفی اعلام شد و فرد یاد شده پس از درمان ترخیص شده است. درحال حاضر نیز منتظر دریافت نتایج دو مورد دیگر هستیم.

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت نیز در پاسخ به  ایسنا در خصوص انتشار اخباری مبنی بر طغیان بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان و چندین استان دیگر گفت: از ابتدای امسال تاکنون در مجموع ۲۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که ۱۵ نفر آن مربوط به یک طغیان کوچک در یکی از کشتارگاه‌های صنعتی شهر زاهدان بود. این طغیان به دلیل اشکال در سالن پیش‌سرد این کشتارگاه بود که حتی یک مورد فوتی هم نداشت.

حسین عرفانی با اشاره به تأخیر در تشخیص به عنوان علت فوت مبتلایان ادامه داد: به طور معمول انتظار ۳۰ تا ۶۰ درصد مرگ در این بیماری را داریم، اما نسبت فوت مبتلایان از ابتدای سال تاکنون تنها ۷.۴ درصد بوده است و البته انتظار داریم همین دو مورد نیز اتفاق نیفتد. همچنین سال گذشته نیز ۶۲ مورد به صورت قطعی به این بیماری مبتلا شدند و کل موارد مرگ و میر آن به شش مورد یعنی کمتر از ۱۰ درصد می‌رسید.

وی همچنین با اشاره به احتمال افزایش موارد ابتلا به این بیماری در فصل گرما، اضافه کرد: از نظر فصلی با شروع گرما در ماه اردیبهشت، انتظار داریم با توجه به افزایش فعالیت کنه‌ها تعداد موارد ابتلا به تب کریمه کنگو نیز افزایش پیدا کند. بررسی سیر بیماری نیز این افزایش شیوع فصلی را نشان می‌دهد. به همین دلیل مردم باید از ارتباطات غیرضروری با دام خودداری کنند و اگر علائم شدید سرماخوردگی به همراه تب داشتند و سابقه تماس با دام یا کنه نیز وجود دارد، حتما به پزشک مراجعه کنند.

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت همچنین گفت: تب کریمه کنگو بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان است و جزو موارد بومی ایران محسوب می‌شود. از سال ۷۸ که اولین مورد قطعی آن تشخیص داده شد تا امروز هر ساله با تعدادی از موارد ابتلا به این بیماری مواجه هستیم. در تعریف تشخیص این بیماری موارد مظنون یا مشکوک به کسانی گفته می‌شود که با علامت بالینی مرتبط مانند تب، کوفتگی، سردرد یا سندروم آنفلوآنزا و شاید همراه با خونریزی از هر جای بدن به پزشک مراجعه کنند و در شرح حال وی نیز سابقه تماس با دام، فرآورده دامی، کنه یا اقامت در منطقه‌ای با احتمال وجود این مواجهات، مشاهده شود. این فرد باید در شرایط خاصی آزمایش CBC دهد.

وی خاطرنشان کرد: اگر مشخص شود تعداد پلاکت‌ها از عدد ۱۵۰ هزار پایین‌تر است یا گلبول‌های سفید از عدد ۳۰۰۰ کمتر یا از ۱۰ هزار افزایش پیدا کرده است، فرد کاندید می‌شود که به فوریت در شرایط ایزوله بستری شود. بلافاصله پس از این بررسی، نمونه خون دیگری از شخص گرفته شده و به آزمایشگاه مرکزی در انستیتوپاستور ارسال می‌شود. بعد از این اقدام نیز منتظر جواب قطعی نمی‌مانیم و درمان را آغاز می‌کنیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.