اصفهان-یکی از حوادث تاریخ انقلاب اسلامی در اصفهان در روز ۱۹ مرداد ۱۳۵۷ شمسی مصادف با ۵ رمضان سال ۱۳۹۸ قمری اتفاق افتاد؛ کشتار بی‌سابقه مردم اصفهان و جوششی که خونی جدید در رگ‌های انقلاب به جریان انداخت.

حماسه پنجم رمضان ۱۳۵۷ جوشش انقلاب در اصفهان بود

قدس آنلاین، گروه استان‌ها، راضیه کشاورز: حماسه‌آفرینی بزرگ‌مردان اصفهانی سبب شد تا برای نخستین بار نوکران استکبار مجبور به برقراری حکومت‌نظامی شوند و اولین حکومت‌نظامی در اصفهان برگزار شود.

در آستانه فرارسیدن سالروز حماسه خونین پنجم رمضان، که منجر به شهادت تعدادی از جوانان اصفهانی و اعلام نخستین حکومت‌نظامی در شهر اصفهان شد، گفت‌وگویی را با «رسول یاحی» دبیر نشست نخبگان مبارز انقلاب اسلامی انجام داده‌ایم تا حماسه ۵ رمضان را در ذهن شما خوانندگان به تصویر بکشیم.

حماسه ۵ رمضان اصفهان چگونه اتفاق افتاد؟

۵ رمضان انتهای یک مقطع زمانی و حرکت‌های مبارزاتی بود که به‌صورت خودجوش در شهر اصفهان اتفاق افتاد و ریشه آن به دستگیری حضرت آیت‌الله سید جلال‌الدین طاهری و تعدادی از انقلابیون توسط ساواک بازمی‌گردد.

در آن زمان مردم، نخبگان و مبارزان انقلابی برای اعتراض به دستگیری آیت‌الله طاهری و تعدادی از فعالان انقلاب، حرکتی حماسی انجام دادند.

مردم با محوریت بازاریان و سیاسیون آن زمان در منزل آیت‌الله خادمی که یکی از فقها و علمای بزرگ استان اصفهان به شمار می‌رفتند، تحصن کردند تا حکومت را برای آزادی حضرت آیت‌الله طاهری و دیگر انقلابیون دستگیرشده، تحت‌فشار قرار دهند.

در این حرکت خودجوش، سماجتی بین مردم و حکومت شاهنشاهی ایجاد شد؛ آیت‌الله خادمی هم، فشارهایی به حکومت وارد می‌کردند تا خواسته مردم برآورده شود، اما حکومت زیر بار نرفت و پس از گذشت ۹ روز که تحصن ادامه داشت، یک‌شب به منزل آیت‌الله خادمی هجوم آوردند و تعدادی از مردم را شهید و عده‌ای دیگر را مجروح کردند.

تصور نظام این بود که با این حرکت قائله اعتصاب و اعتراض مردم خاتمه پیداکرده است.

شما آن زمان چندساله بودید و چه می‌کردید؟

من در آن زمان جوانی ۲۲ ساله بودم و با مسائل انقلاب آشنایی کامل داشتم. البته در شب حمله به منزل آیت‌الله خادمی، من اقدامی که انجام دادم، این بود که لامپ‌های تمام تیرهای برق اطراف منزل ایشان را شکستم چراکه افرادی دوربین به دست مشغول عکس گرفتن بودند و من احتمال می‌دادم این افراد از نیروهای ساواک بوده و بعد قصد دستگیری انقلابیون را داشته باشند.

همان شب هم مقداری از مواد انفجاری را که خودم تولیدکننده آن‌ها بودم، در محدوده منزل آیت‌الله خادمی و مقداری دیگر را در مراکز شهر، توزیع کردم.

من داخل یکی از سقاخانه‌هایی که در نزدیکی منزل آیت‌الله خادمی بود، حدود ۱۰ تا ۲۰ کوکتل مولوتوف قرار داده و به در خانه آیت‌الله خادمی آورم تا کسی مشکوک نشود و در صورت نیاز بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

ویژگی بارز حماسه ۵رمضان اصفهان چه بود؟

حماسه ۵ رمضان باعث تحرک مردم در سراسر کشور شد؛ خون مردم اصفهان به جوش آمده بود چراکه به منزل آیت‌الله خادمی بی‌احترامی و حرمت‌شکنی شده بود و غیرت دینی مردم جریحه‌دار شده بود، به همین دلیل به خیابان‌ها ریختند و شروع به آتش زدن مشروب‌فروشی‌ها و سینماها که مراکز فساد بودند، کردند.

در حماسه بزرگ ۵ رمضان ترس مردم بیشتر شکسته شد و مردم بی‌پرواتر به ستیز با حکومت پرداختند.

البته مردم سایر شهرهای کشور این اخبار را رصد می‌کردند و در جریان وقایع قرار می‌گرفتند.

هدف اصلی از گرامیداشت حماسه ۵ رمضان چیست؟

مهم‌ترین هدف ما این است که حماسه بزرگ ۵ رمضان را ارج نهیم زیرا افرادی که این حماسه را خلق کردند، افراد مخلص، متدین، آگاه و دلسوز جامعه بودند.

آن‌ها به‌گونه‌ای می‌توان گفت که با خدای خود معامله می‌کردند، زیرا افرادی که در آن زمان به صحنه مبارزات انقلابی وارد می‌شدند احتمال می‌دادند که ساواک آن‌ها را دستگیر و زندانی کند و حتی به خانواده آن‌ها هم آزار و اذیت برساند.

آن افراد بزرگ بدون اینکه هیچ چشم‌داشتی به پاداش، پست و مقام داشته باشند و درنهایت از خود گذشتگی برای حفظ دین و کشور خود مبارزه می‌کردند و این سختی‌ها را با جان‌ودل می‌پذیرفتند.

امروز هدف ما از بزرگداشت چنین روزهایی این است که به نسل جوان جامعه بگوییم که اگر برخی نابسامانی‌ها و انحرافات در جامعه وجود دارد، این‌ها خواسته انقلابیون نبوده است، بلکه به دلیل انحرافات، ایجادشده چراکه در طول مدت پس از انقلاب تعدادی که باید از این آرمان‌ها و اهداف انقلابیون مراقبت و محافظت می‌کردند، آن‌گونه که باید عمل نکردند و بی‌تفاوت شدند یا بر این باور بودند که با سرنگونی رژیم شاهنشاهی به تمام تکلیف خود عمل کرده‌اند.

این در حالی است که امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که حفظ انقلاب مهم‌تر از خود انقلاب است و حفظ امنیت و صلح مهم‌تر از خود امنیت و صلح است.

دیدگاه‌ها، رهنمودها و سخنان حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی کاملاً مشخص است اما عده‌ای مصلحت‌اندیشی می‌کنند و درنهایت به قول یک تحقیقی که مطالعه می‌کردم که چرا برخی از مناطق ما جرم خیز است علت را در این می‌دانم اگر ما به اولین انحرافات بی‌توجه باشیم هرروز انحرافات بیشتری گریبان گیر جامعه می‌شود و کار به‌جایی می‌رسد که دیگر آن اشتباهات بسیار عادی به نظر می‌رسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.