یزد - مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: در سال جاری بارش تگرگ وسرمازدگی به ۳۰۰هکتار باغات زرد آلو منطقه فراغه بیش از ۳۰۰میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

تگرگ وسرمازدگی باغات زرد آلو ابرکوه را تخریب کرد

مهدی غیب الهی صبح دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین اظهارداشت:  ۱۴۰۰هکتار از سطح باغات این شهرستان به به کاشت زرد آلو اختصاص یافته  که دهستان  فراغه از توابع بخش مرکزی قطب تولید زردآلو در این شهرستان بوده و خساراتی که بر اثر بارش تگرگ وسرمازدگی به باغات این منطقه وارد شد بیش از ۳۰۰میلیارد ریال  می باشد.

وی افزود: پوشش بیمه ای این محصول و خسارتی که بیمه پرداخت می کند بسیار پائین بوده و مقرون به صرفه نبوده و به همین دلیل کشاورزان تمایلی به بیمه کردن محصول خود ندارند.

غیب الهی تصریح کرد: سقف پوشش بیمه هر هکتار باغات زرد آلو ۴میلیون می باشد  در حالیکه از هر هکتار ۱۵الی ۲۰ تن محصول برداشت می شود  وبه همین دلیل کشاورز تمایلی برای بیمه کردن محصول خود با این قیمت بسیار پائین ندارد.

این مسئول با بیان اینکه محصول زردآلو ابرکوه از نظر طعم و کیفیت و زود رسی مقام اول را در کشور دارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به کیفیت و مرغوبیت این محصول، ۱۵ تن در هرهکتار و در بعضی از باغات تا ۲۰ تن زردآلو برداشت شود.

مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه با بیان اینکه کشاورزان به دلیل اینکه حتی یک روزهم زود تر محصول خود را به بازار عرضه کنند از گونه های زود رس استفاده می کنند و انواع تخم‌گردی، فلکه‌ای به دلیل زود رس بودن بیشتر استفاده می شوند .

 وی با بیان اینکه زردآلو ابرکوه با توجه به کیفیت و زود رس بودن  روانه بازارمی شود  و این محصول به جز مصرف داخل استان به استان های همجوار از جمله اصفهان ، تهران و فارس صادر می شود.

غیب الهی گفت: در حال حاضربیش از نیمی از ضایعات زردآلوتوسط  بانوان در منزل فرآوری شده وبه برگه ولواشک تبدیل  می شود.

این مسئول با بیان اینکه وجود صنایع تبدیلی وتکمیلی برای این محصول دراین شهرستان ضروری بوده خاطر نشان ساخت: در ۲سال گذشته چند واحد فرآوری برگه زرد آلو در این شهرستان راه اندازی شده ولی چون خام فروشی این محصول از لحاظ اقتصادی به صرفه می باشد و چیزی حدود ۲۰درصد ازضایعات غیر قابل فروش به برگه زردآلو تبدیل می شود بنا براین اگر صنایعی ایجاد شود برای تولید کنسرو زردآلو و یا اینکه این محصول قابلیت صادر کردن را داشته باشد از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.