قدس آنلاین: متاسفانه سیاست های سود دهی بانکها نه تنها تولید کشور را تحت الشعاع قرار داده بلکه مستاجران را با دردسردهای اساسی مواجه کرده است. افزایش قیمت مسکن واجاره بها تنها کاری که می کند شکستن سر مستاجر است و اوست که به عنوان قشر آسیب پذیر همیشه در تب وتاب افزایش قیمت ها و کوچکتر شدن سبد خانواده اش است چرا که بخش عظیمی از درآمدها باید در اجاره مسکن هزینه شود.

 افزایش ۱۰ درصدی اجاره بها در سال ۹۶ صرفا در کلان شهرها /  دلیل اصلی افزایش اجاره بها متناسب با سود بانکی وتورم سیاست های غلط پولی و بانکی است

اختصاصی قدس آنلاین- با آغاز خرداد ماه و نزدیک شدن به روزهای امتحان دانش آموزان و پایان سال تحصیلی، تقاضا برای جابه جایی و نقل و انتقال ها در حوزه مسکن افزایش می یابد. هر ساله فصل تابستان پر بازده ترین زمان انعقاد قرار دادها و نقل وانتقال ها در ایران است. از این رو پایگاه خبری - تحلیلی «قدس آنلاین» در گفتگو با حسام عقبایی رئیس اتحادیه املاک کشور به بررسی موضوع رشد اجاره بها و تحمیل فشاری مضاعف از سوی موجران  به مستاجران و دلایل آن پرداخته است.

عقبایی در این گفت و گو به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: تعطیلات ۱۵ روزه نوروز و بعد از آن ایام برگزاری مناظرات و  انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر نقل وانتقال و رونق در بخش مسکن را تحت تاثیر قرار داد، بنحوی که معاملات انجام شده در این ایام قابل اعتنا نبود لذا می توان گفت معاملات مسکن در این دوره با ثبات نسبی مواجه بود. با عبور از تعطیلات نوروز و ایام انتخابات از آغاز خرداد ماه پیش بینی ها حاکی بر افزایش حجم معاملات و ورود به دوران رونق در معاملات مسکن در حوزه خرید و فروش و اجاره است.

وی با تاکید براینکه از سال ۹۲ تا کنون نباید اجاره بها افزیش می یافت خاطر  نشان کرد: قاعدتا با توجه به رکود حاکم و عدم گران شدن مسکن از سال ۹۲ نباید قیمت ها افزایش می یافت اما شواهد حاکی افزایش قیمت اجاره بها است.

عقبایی درخصوص افزایش اجاره بها در سالهای گذشته که دلیل کارشناسی شده ای نداشته افزود: متاسفانه علی رغم آنکه نباید قیمت اجاره بها در سالهای گذشته افزایش می یافت اما موجرها با یک حساب سرانگشتی قیمت ملک خود را با نرخ سودی که بانک ها به آنها می دهد بررسی می کنند، از این رو عمده مالکین در مقایسه با سودهای پرداختی بانک مسکن انتظار دریافت اجاره بها یا حداقل نیمی از آن را دارند.

وی در تشریح این موضوع با ذکر مثالی بیان داشت: مثلا مالکی که آپارتمان ۱۰۰ متری خود را به قیمت پانصد میلیون تومان در غرب تهران دارد فکر می کند بانک در ازای پانصد میلیون تومان ماهیانه ده میلیون به او سود می پردازد در حالی که این آپارتمان با مبلغ رهنی، بیشتر از دو میلیون تومان اجاره به آن تعلق نمی گیرد! از این رو مالکین براساس سود بانکی یا براساس افزایش نرخ تورم اقدام به قیمت گذاری های غیرکارشناسی برای ملک خود می کنند  که از نظر فنی امر کارشناسی شده ای نیست وکاملا مغایر با مسائل علمی وفنی است.

عقبایی نهادینه شدن این فرهنگ را از سیاست های غلط پولی کشور دانسته و اظهار داشت: متاسفانه موضوع افزایش اجاره بها و تطابق آن با افزایش سودهای بانکی وتورم، نشات گرفته از سیاست های غلط پولی و بانکی است که منجر به افزایش فشار بر مستاجران شده است.

رئیس اتحادیه املاک کشور به قدس آنلاین گفت: سال ۹۶ هیچ گونه ظرفیتی برای افزایش بهای غیر معمول وجود ندارد. این مساله در کلانشهرها و شهرهای بزرگ با ۱۰  درصد افزایش مواجه می شود که تا پایان فصل اصلی نقل و انتقالات تداوم دارد. افزایش ده درصدی به هیچ وجه در شهرها وشهرستانهای کوچک وجود ندارد و امیدوار هستیم دولت با اجرای طرح مسکن استیجاری بتواند بخشی از فشار به مستاجران را کاهش دهد.

حسام عقبایی خاطرنشان کرد: در اینکه مبلغ اجاره بها در ایران بسیار بالاست جای هیچ شک و شبهه ای نیست. اما متاسفانه عدم توازن در عرضه و تقاضا به افزایش قیمت ها دامن زده است هر چند جامعه ظرفیت پرداخت اجاره بهای سنگین را ندارد اما کمبود ملک منجر به افزایش قیمت ها شده است. وی در خاتمه گفت: مثلا در برخی مناطق تهران و کلانشهرها که کمبود دفاتر اداری در موقعیت های مناسب وجود دارد شاهد افزایش اجاره بها از سوی مستاجران در رقابت برای اجاره ملک هستیم که خود این موضوع از سوی مستاجران نیز باعث افزایش اجاره بها و  گران شدن غیر کارشناسی آن ملک می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.