پاکستان تصمیم گرفته برای جلوگیری از عواقب منفی پیوستن به ائتلاف عربستان که تهدیدی بالقوه برای روابط این کشور با ایران است، خطوط قرمز خود را مشخص کند.

اقدام علیه ایران خط قرمز پاکستان در ائتلاف نظامی عربستان است

  به گزارش «قدس آنلاین»،  پاکستان تصمیم گرفته برای جلوگیری از عواقب منفی  پیوستن به ائتلاف عربستان که تهدیدی بالقوه برای روابط این کشور با ایران است، خطوط قرمز خود را مشخص کند.

به گزارش دیلی اکسپرس، بعد از برگزاری نشست ریاض که در آن ایران به حمایت از تروریسم متهم شده بود پاکستان تصمیم گرفت از ائتلاف نظامی خودساخته عربستان کناره‌گیری و خطوط قرمز خود در این زمینه را مشخص کند.

اگرچه به نظر می‌رسد پاکستان پیش از این با مجوز دادن به راحیل شریف برای در دست گرفتن فرماندهی ائتلاف عربستان، به این ائتلاف پیوسته اما مقامات این کشور اعلام کردند که تصمیم نهایی در این راستا هنوز اتخاذ نشده است.

پاکستان حاضر است برای تشکیل ارتش مشترک کشورهای اسلامی با عربستان همکاری کند به شرط آنکه هدف مبارزه با تروریسم باشد و ایران نیز به عنوان یک کشور اسلامی به عضویت این ائتلاف در بیاید.

چیزی که پاکستان را وادار به بررسی مجدد این موضوع کرده است نشست اخیر آمریکایی-عربی در ریاض است که مقامات کشورهای عربی و آمریکا در آن اظهاراتی ضد ایرانی داشته‌اند.

مقامات پاکستانی اعلام کرده‌اند فقط در صورتی عضویت در ائتلاف نظامی عربستان را می‌پذیرند که پیش‌شرط‌های آنها یعنی مبارزه با تروریسم و عضویت ایران پذیرفته شود.

روزنامه اکسپرس به نقل از منابع آگاه نوشت: تصمیم پاکستان در این راستا در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ائتلاف عربی که قرار است طی هفته‌های آینده در ریاض برگزار شود نهایی خواهد شد و اسلام‌آباد در این نشست شروط خود برای پیوستن به ائتلاف را بیان خواهد کرد.

اسلام آباد در نشست وزرای دفاع عضو ائتلاف نظامی عربستان توصیه خواهد کرد که ائتلاف باید هدف مشخصی داشته باشد که آن مبارزه با تروریسم است و هرگونه انحراف از این هدف  باعث ایجاد شکاف نه تنها در ائتلاف بلکه در جهان اسلام می‌شود.

نفیس زکریا سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در این زمینه گفت: اسلام‌آباد هنوز عضو ائتلاف نظامی عربستان نیست و شرایط خاص خود را برای عضویت در این ائتلاف دارد.

مقامات پاکستان می‌گویند: شرط ما کاملا آشکار است؛ تنها در صورت مبارزه با تروریسم به ائتلاف می‌پیوندیم و بر این موضع خود تأکید می‌کنیم.

مقامات پاکستانی قبل از این هم بارها اعلام کرده‌اند که اگر هدف ائتلاف نظامی عربستان اقدام علیه ایران باشد این موضوع انحراف از هدف تشکیل آن یعنی مبارزه با تروریسم است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که روزنامه اوصاف نوشت: راحیل شریف فرمانده سابق ارتش پاکستان که فرماندهی ائتلاف نظامی عربستان را به عهده گرفته به دنبال راهی برای استعفا و بازگشت به کشورش است.

راحیل شریف از نفوذ بیش از حد آمریکا بر عربستان ناراضی است و تصور می‌کند این ائتلاف نظامی نمی‌تواند در مسیری که به وی گفته شده حرکت کند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.