گروه اجتماعی:هفته گذشته، هفته شگفت آفرینی کشور امیرنشین قطر بود. امیر جوان قطر با شجاعت و واقع بینی بر نقش حساس ایران در معادلات سیاسی خاورمیانه صحه نهاد.

*خسرو معتضد

او دوستی با ایران را ضرورتی مبرم و اجتناب‌ناپذیر خواند و همسایگان خود در خلیج‌فارس و کشورهای عربی را سرزنش کرد چرا دست دوستی و همکاری به سوی ایران دراز نمی‌کنند. امیر جوان قطر که مانند پدر مستعفی به اختیار و به سیاحت دور جهان رفته، فرد واقعگرا و پراگماتیسی است.

بلافاصله پس از سفر دونالد ترامپ به عربستان و چاپلوسی‌ها و کرنش‌ها و دُم جنباندن های تهوع‌آور سران سعودی در برابر ترامپ و همسر و دختر و داماد یهودیش قرار است در قصر سندباد منطقه الخضرای بغداد بطور دایم مستقر شود.او متهورانه به نقش ذلیلانه ملک سلمان بن عبدالعزیز و شاهزادگان و بلندپایگان سعودی نسبت به مهمانان پررو و پرتوقع آمریکایی واکنش نشان داد. از ایران بزرگ و مستحکم جانبداری کرد و رژیم های مستبده مطلقه عربستان سعودی و هر دم جنبانان عربی خاورمیانه در برابر آمریکایی‌ها را مورد ملامت قرار داد.

سخنان امیر جوان قطر به گونه‌ای صریح و بی‌پیرایه و رُک بود که کشورهای مرتجع عربی را به واکنش واداشت، آنان کوشیدند برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی قطر و مهمتر از همه الجزیره کانال خبری - تحلیلی مهم قطر که در دوحه مستقر است و دارای شبکه‌های مباشر (زنده)، خبری غیرزنده ، مستند، کودکان، ورزشی و غیره است سانسور و حذف کنند. در پی آن نیز انواع توهین‌ها و تهدیدات آغاز شد.

عربستان، امارات متحده عربی، کویت و چندین کشور دیگر علیه قطر موضع گرفتند. فشارها آنقدر سنگین بود که دولت قطر اظهارات امیر را تکذیب کرد و آن را از روی باندهای اینترنتی برداشت اما نوار صوتی او موجود بود و از سوی همسایگان ضبط شده بود و انکار و تکذیب فایده‌ای نداشت.

حقیقت این است که قطر شخصیتی سوای همسایگان خود دارد. روابط این امیرنشین از چندین دهه پیش با ایران دوستانه بوده و شیخ اسبق قطر احساسات مودت آمیزی به ایران ابراز می‌داشت. قطر در سال ۱۳۵۰ حاضر نشد استقلال خود را از دست داده و به عنوان عضوی از امارات متصالح به امارات متحده عربی بپیوندد. شیخ اسبق قطر در خانه خود از مهمانان ایرانی پذیرایی می‌کرد و دکتر محمدعلی جناب که در سال های دهه ۱۳۳۰ به عنوان معلم و دبیر در مدارس شیخ نشین‌ها تدریس می‌کرد از تواضع و سادگی و مهمان نوازی شیخ فقید تعریف‌ها کرده بود.

پدر شیخ و امیر کنونی نیز مناسبات دوستانه‌ای با ایران داشت. مبادلات تجاری میان ایران و قطر زمانی به اوج رسیده بود. دوحه که زمانی شهر کوچکی بیش نبود اکنون به یک کلان شهر بسیار بزرگ پرجمعیت تبدیل شده است. شبکه جهانی الجزیره از دوحه برنامه پخش می‌کند. قطری ها پیوسته به ایران مهر و محبت نشان داده‌اند و تا چند سال پیش شهر شیراز از محل سفرهای تابستانی آنان بود.

دوستی قطر و ایران زمانی به جایی رسید که قطر پیشنهاد کرد خطوط هوایی خود را در مسیرهای داخلی ایران راه‌اندازی کند.

اخباری که از قطر می‌رسد دال بر آن می‌کند که قطر سیاست‌های نوکر صفتانه عربستان را در قبال آمریکا نمی‌پسندد و حاضر نیست در ماجراجویی‌های عربستان سعودی علیه ایران شرکت کند. رفتار ذلیلانه و نوکرصفتانه سلطان سعودی و همتایان عرب او را در دیدار با ترامپ و تن در دادن به تمام خواست های ترامپ و تقدیم صد میلیون دلار خدمتانه و پیشکش به ایوانکا دختر ترامپ دیدید؛ اینکه دختر و همسر ترامپ حاضر نشدند با روسری در عربستان در انظار ظاهر شوند ولی در رم روسری و پیراهن مشکی بر سر و بدن به دیدن پاپ رفتند. هدایای یک میلیارد دلاری عربستان سعودی به ترامپ و خانم و دختر و همراهان او و احداث یک بزرگراه با تندیس هیکل فربه ترامپ و تقدیم یک کشتی تفریحی با هشتاد اتاق باعث ناراحتی اعراب شده است، ترامپ همانطور که در سخنرانی‌های انتخاباتی خود قول داده بود عربستان را دوشید و با قرارداد فروش تسلیحات مازاد بر نیاز ارتش آمریکا به مبلغ ۱۱۰ میلیارد دلار و نیز قراردادهای اقتصادی دیگر که حدود ۳۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شد سر اعراب نادان عصر جاهلیت را تراشید.

ترامپ ثابت کرد اعراب عربستان و بخصوص رژیم سعودی به علت احساس ناایمنی که می‌کنند و سیر زمانه علیه ارتجاع فسیل شده و رسوب کرده قبیله‌ای آنان می‌چرخد حاضر به هر کرنش مذلت‌آمیزی هستند. اعتراض قطر یک اعتراض متهورانه است.

وزارت امور خارجه ایران باید بلافاصله با اعزام فرستاده و نیز رادیو و تلویزیون با پخش برنامه‌های ویژه ، حمایت ایران را از سرسختی و شجاعت و منطق و تدبیر دولت قطر اعلام دارند و در عرصه سیاست و اقتصاد امتیازاتی به آنان بدهند. من متوجه شده‌ام تلویزیون الجزیره پیوسته با احترام، از مقام های جمهوری اسلامی یاد می‌کند و به یاد ندارم واژه جعلی «عربی» را در مورد خلیج فارس به کار برده باشد و به همان «الخلیج» بسنده می‌کند که مبادا به ایران دوستی متهم شود دولت باید حمایت خود را از دوحه اعلام دارد و حتی امیر و دیگر بزرگان قطر برای یک سفر دوستانه به تهران دعوت شوند و هیئت‌های فرهنگی و هنری و ورزشی از ایران به دوحه اعزام شوند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.