مشهد- همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان نمایشگاه شکسته نستعلیق معاصر آثاری از خطاط قرآنی «علیرضا بهدانی» را در خود جای داده است، هنرمند قرآنی که تا کنون از او آثار خطاطی ویژه ای از جمله بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین قرآن زر نویس (قرآن دست نویس طلا)، خوشنویسی بزرگ‌ترین نهج البلاغه طلا، کتابت بیش از ۵۰ قرآن دستنویس باخطوط مختلف اسلامی، خوشنویسی اولین قرآن به خط شکسته نستعلیق، خوشنویسی اولین قرآن به خط معلی، اجرای بزرگ‌ترین تابلوی خط - نقاشی جهان را شاهد بودیم.

گشایش نمایشگاه شکسته نستعلیق معاصر در مشهد

جلیل فخرایی: در حاشیه این نمایشگاه معنوی گفت‌وگویی با این هنرمند داشتیم که از نظر می‌گذرد:

واژگان قرآن نورند

وی در پاسخ به این پرسش که در کتابت دنباله رو چه حسی است می‌گوید: دیر زمانی است در تابلوهایم به دنبال فضایی هستم که مهر بپراکند.

کاتب خطوط نفیس قرآن می‌گوید: واژگان قرآن نورند و نوید مهر دارند و با خط عرفانی شکسته تجلی زیباتری می‌یابند.

وی که به عنوان نخبه هنری در سال ۹۴ منتخب شده است در ادامه عالی‌ترین حس هر هنر مند قرآنی را چنین بازگو می‌کند: غایت آرزوی هر خوشنویسی کتابت کلام نور است و این افتخاری است برای من که از پاسی از شب تا اذان صبح به کتابت قرآن مشغولم و در تابلوهای خوشنویسی‌ام نیز درتکاپوی راز و رمز زیبایی‌های این واژگانم.

این هنرمند عاشق کلام وحی که به ادیات قرآنی آشناست، چنین ادامه می‌دهد: به مرحله‌ای می‌رسی که جز کلام وحی و زیبایی این واژگان دستت یارای نوشتن و پرداختن به وادی و مقوله‌ای دیگر ندارد.

خوشنویسی هنری قدسی

علیرضا بهدانی در پاسخ به این پرسش که هنر خوشنویسی را چگونه هنری دریافته است، می‌گوید: خوشنویسی هنری قدسی است و همیشه در خدمت فرهنگ و آیین و مذهب بوده و همچنان هست و انتها ندارد.
وی می‌گوید: هرروز که صفحه‌ای ازقرآن را می‌نویسم به کنه زیبایی جدیدی از این دریای بیکرانه می‌رسم و روزنه زیباتری برایم گشوده می‌شود.

این دلبسته هنر قرآنی که با آن نفس می‌کشد در پاسخ به این پرسش که قرآن را چگونه در زندگی خود ساری و جاری کرده‌اید می‌گوید: به روزی که با قرآن شروع نشود فکر نمی‌کنم و توان نگارش کلام وحی، جز موهبت وعنایت چیز دیگری نیست .

وی درخوشنویسی عشق وشوریدگی و حال و مقام را از استاد یدالله کابلی خوانساری و قاعده و اخلاق نوشتن را از استاد مجید حیدری آموخته است.

وی در ادامه ازدیگر کارهای در دست اقدام خویش می‌گوید: از روز نخست ماه مبارک رمضان نیز اقدام به نگارش قرآنی در قطع ۵۰*۷۰ باطلای ناب هر روز یک جزء کرده‌ام و انشاءالله تا پایان ماه به طور کامل به شرط حیات کتابت خواهد شد و هم اکنون نیز مشغول کتابت جزء دوم هستم.

نمایشگاه آثار خط شکسته نستعلیق علیرضا بهدانی شامل ۲۰ تابلوی ۹۰*۱۲۰ با کاغذ اهار مهره دست ساز همراه با مرکب سنتی جلوه ای است از زیبایی‌های کلام نور و منظری برای شیفتگان قرآن و رهپویان زیبایی است.

شایان ذکر است نمایشگاه آثار خط شکسته نستعلیق معاصر همه روزه ساعات ۱۶ تا ۱۹ پذیرای عاشقان هنر خوشنویسی قرآنی در نگارخانه همواره شکوفای ارغوان واقع در بولوار سجاد بین سجاد ۲ و ۴ روبه‌روی سازمان ملل پلاک ۸۶ برپاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.