مشهد- تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه «نیرنگ» به هیچ عنوان عقلانیت نیست، گفت: انسانی عاقل‌تر است که عبدتر باشد، آنانی که نفاق، مکر و خدعه را یک امتیاز برای خود و «زرنگی» می‌دانند، در گمراهی بزرگ هستند.

نیرنگ و فریبکاری به هیچ عنوان عقلانیت و خردورزی نیست

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی روز سه شنبه در ادامه جلسه تفسیر سوره «لیل» که با حضور زائران بارگاه قدس رضوی در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار شد، توکل و اعتماد به خداوند را اساس تمام امور دانست و خاطرنشان کرد: ما مأمور به ادای وظیفه و تکلیف هستیم؛ نه مامور به نتیجه. وظیفه ما این است که با توکل به خدا مرد وظیفه و تکلیف باشیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه ۵ سوره «لیل» که خداوند در آن می‌فرماید «فَأَمَّا مَن أَعْطَی وَاتَّقَی» تصریح کرد: انسانی که مؤمن به خدا و به رسول او و روز جزا باشد، و مال خود را برای رضالی الهی و کسب ثواب انفاق کند، پاداشی بسیار ارزشمندتر از آن مال نزد خداوند خواهد داشت.

قدرت حقیقی در عالم تنها از آن خداست

وی در ادامه قدرت حقیقی در عالم را تنها متعلق به پروردگار متعال دانست و تصریح کرد: همه عالم در دست خدا و همه امور به اذن او انجام می‌شود، قدرت، علم، رحمانیت و رحمت خداوند در عالم ساری و جاری است و اگر کسی به قدرت الهی تکیه کند سایر قدرت‌ها در برابر او نه تنها چیزی نیستند بلکه از اساس نابود است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان صدق در کلام و کردار را از ویژگی مؤمنان برشمرد و با بیان اینکه اگر فریبکاری عقل باشد، بسیاری از حیوانات از انسان‌ها باعقل ترند، عنوان کرد: «عقل» آن است که انسان بوسیله آن بندگی پروردگار متعال را به جای آورد؛ انسانی عاقل‌تر است که عبدتر باشد، آنانی که نفاق، مکر و خدعه را یک امتیاز برای خود و «زرنگی» می‌دانند در گمراهی بزرگ هستند.

وی با تاکید بر اینکه «نیرنگ» و «فریب‌گری» به هیچ عنوان عقلانیت نیست، اظهار کرد: برخی از حیوانات مانند روباه به مکر و خدعه معروف هستند. شاید مکر و خدعه این حیوانات قابل مقایسه با مکرها و خدعه‌ها برخی انسان‌ها نباشد، بنابراین مکر را به هیچ عنوان نمی‌توان «عقلانیت و خردورزی» دانست.

وی با اشاره به آیه «وَأَمَّا مَن بَخِلَ وَاسْتَغْنَی» بخل ورزیدن را یکی از رذایل اخلاق برشمرد و عنوان کرد: هر آنچه از دارایی و اموال به انسان عنایت شده، لطف و کرم خداوند بوده است. بخل ورزی و پرهیز از انفاق از صفات بسیار ناپسندی است که در آیات و روایات به شدت مورد نکوهش قرار گرفته است.

وجه الله، رمز بقا و جاودانگی

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود «وجه الله» را رمز بقاء هر فعلی دانست و خاطرنشان کرد: رمز بقا و حیات جاودانه شهدا این بوده که آنان «وجه الله» شدند و هر چیزی به جز «وجه الله»، فانی و نابود شدنی است. اگر عمل و کردار انسان، سبقه «وجه الله» به خود بگیرد، آنگاه آدمی جاودانه می‌شود و دلیل آنکه ائمه معصومین(ع) همیشه در عالم جاودان هستند، همین وجه الله بودن آن هاست.

وی با اشاره به زنده بودن نام و نهضمت امام خمینی(ره) بیان کرد: آیا احساس شما این است که امروز امام خمینی(ره) در میان ما نیستند؟ حیات امام راحل(ره) روز به روز دایره‌ وسعتش روبه افزایش است. بقای حضرت امام(ره) به اشاعه تفکر و انقلاب ایشان است که هر روز در حال گسترش بوده و رمز این امر نیز وجه الله بودن امام(ره) است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جاودانگی نام مبارک و بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، تصریح کرد: به سبب وجه الله بودن است که حضرت رضا(ع) برای همیشه تاریخ جاودان و بارگاه مطهرشان ملجاء و پناهگاه خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در پایان با اشاره به روایتی از امیرالمومنین علی(ع) به توضیح پیرامون بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: پیامبر گرامی اسلام در خطبه معروف شعبانیه هنگامی که فضایل ماه مبارک رمضان را بیان می‌کردند، حضرت امام علی(ع) برمی‌خیزند و می‌پرسند: بهترین و با فضیلت‌ترین اعمال در این ماه چیست؟ پیامبر(ص) پاسخ می‌دهند: افضل اعمال در این ماه رعایت ورع و تقوا و چشم پوشی از حرام‌های الهی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.