رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که نباید از سلاح و تهدیدهای دشمن ترسید، گفت: آیا با این که فضل خدا را دیدیم جا دارد که به سراغ دشمنان برویم و با آن ها قرار داد مخفیانه امضا کنیم؟

تکیه بر دشمنان خداوند انسان را دچار ذلت می کند/ نباید از تهدیدهای دشمن ترسید

به گزارش قدس آنلاین- آیت الله محمدتقی مصاح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با بیان این که یکی از نام های سوره اسرا، بنی اسرائیل است، گفت: سنت الهی هدایت انسان ها است و روح هدایت این است که توجه انسان ها به خدا باشد و کار خود را به خدا واگذار کنند.

وی افزود: قرآن می فرماید بنی اسرائیل دو فساد مهم روی زمین انجام دادند، بنی اسرائیل در طول حیات خود دچار انحرافات شدیدی بودند، قرآن می فرماید کسانی را می فرستیم که انتقام بگیرند اما دوباره فرصتی می دهیم تا زندگی و کسب ثروت کنید، قرآن می گوید در این عالم هرکار خوب یا بدی انجام دهید مسؤول خواهید بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که خدا به بنی اسرائیل می فرماید که اگراین قوم به نا فرمانی خود بعد از فرصت زندگی ادامه دهند توبیخ خواهند شد، اظهار داشت: سنت الهی این است که اگر انسان از خط قرمزها عبور کند خدا بلا را نازل می کند و اگر توبه کرد عزت پیدا می کند، تا زمانی که عالم اختیار باشد چنین سنتی برقرار است.

وی ادامه داد: اگر انسان از خدا برگشت و به سراغ دشمنان خدا رفت دچار ذلت می شود، کارهای خدا روی حساب است اگر رفتار افراد صحیح بود پروردگار هم تقدیر می کند اما اگر بنا بر نافرمانی گذاشته و خدا فراموش شود و مرجعی غیر از خدا وجود داشته باشد دچار ذلت خواهد شد، این مسأله اختصاص به بنی اسرائیل ندارد و برای همه اقوام این گونه است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که بنی اسرائیل مغرور بودند و تصور می کردند که خدا آن ها را عذاب نمی کند، ابراز داشت: بر این اساس این قوم به اقوام و همایسگان خود ظلم می کردند اما خدا بندگانی را فرستاد تا آن ها را سرکوب کنند، بعد از مدتی شروع به توبه کردند و خداوند کم کم به آن ها عزت داد و بر جمعیت آن ها افزود.

وی عنوان کرد: تصمیمات خدا بر اساس حکمت و اراده حکیمانه است؛ انسان تحت تأثیر وسوسه های نفسانی و شیطانی قرار دارد، شیطان گرایش های فساد در انسان را تقویت می کند البته در برابر آن اراده خدا، کمک های فرشتگان و دعای انبیا وجود دارد و زمینه امتحان همواره موجود است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: گاهی انسان با اوهام خود مسائلی را تصور می کند که اگر دقت کند متوجه می شود که واقعیت ندارد، بنی اسرائیل با خود فکر کردند که نور چشمی خدا هستند و هیچگاه عذاب نمی شوند که نادرست بود، بنی اسرائیل دائما دنبال بهانه گیری بودند تا از زیر بار تکلیف خارج شوند.

وی اضافه کرد: ما هم نباید خیال کنیم که چون بهترین پیامبر برای ما فرستاده شده نور چشمی خداوند هستیم، خداوند سنت های حکیمانه خود را برای همه بندگان اجرا می کند، مسأله شفاعت از سنت های الهی است که اختصاص به ما ندارد، این گونه نیست که خدا قوانینی وضع کرده باشد و عده ای را یواشکی به بهشت بفرستد.

آیت الله مصباح یزدی گفت: کارهایی انسان را نورانی می کند اما گناهان روح انسان را ظلمانی و تاریک می کند، ایمان نورانیتی برای انسان است و هربار که یاد خدا می کند و بر اساس دستور خدا کاری انجام می دهد بر نورانیت افزوده می شود، وقتی انسان بنده خوب خدا را دوست داشته باشد نورانیت افزایش پیدا می کند، وقتی نور باشد ظلمت از بین می رود بستگی دارد نور چقدر شدید باشد.

وی افزود: شفاعت ائمه پارتی بازی نیست بلکه تجسم ظهور نوری بر اثر محبت و اطاعت آن ها در روح انسان است که ظلمت ها را می شکند، شفاعت روی حساب بوده و ملاک آن عمل اختیاری خود انسان است، حساب خدا بسیار دقیق است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که ارتباط با دستگاه الهی نورانیت ایجاد کرده و ظلمات را از بین می برد، اظهار داشت: نزول کتاب های آسمانی برای این بود که انسان بداند که غیر از خدا نباید به کس دیگری مراجعه کند، خدا با کسی خویش و قومی ندارد و این موضوع در جریان بنی اسرائیل نشان داده شد.

وی ادامه داد: اگر در کشوری که در دنیا به عنوان زادگاه اسلام  شناخته می شود کسانی با دشمنان خدا ارتباط بر قرار کند آیا خدا این مسأله را نادیده می گیرد؟ بنی اسرائیل و عرب و غیر آن برای خدا فرقی نمی کند، نباید خیال کنیم که امت اسلامی نور چشم بوده و خدا سخت نمی گیرد؛ زمانی که دچار ضعف ظاهری  و نهایت سختی هستیم نباید نا امید شویم.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به داستانی از جنگ ۳۳ روزه لبنان با رژیم صهیونیستی از قول سید حسن نصرالله ابراز داشت: سید حسن نصرالله به بنده گفت در جنگ ۳۳ روزه کار به جایی رسید که از نظر اسباب ظاهری عاملی برای پیروزی ما باقی نمانده بود، بین فرماندهان اسرائیلی اختلافی افتاد و عقب نشینی کردند، در شنودها شنیدیم که سرکرده ها افراد خود را توبیخ کردند که چرا عقب نشینی کردند، آن ها اعلام کردند که کسانی با لباس سفید و شمشیر به ما حمله کردند و ما توان مقابله با آن ها را نداشتیم، همانند داستان جنگ بدر در جنگ ۳۳ روزه لبنان در برابر اسرائیل اتفاق افتاد و سبب شکست آن ها شد.

وی عنوان کرد: سنت الهی تغییری نکرده و مرور زمان به قانون های خدا نمی خورد، خدا همان خدای بدر است نباید از سلاح های دشمن و تهدیدهای آن ترسید، در داستان طبس بدون این که کشته بدهیم دشمن نابود شد،  آیا با این که فضل و نعمت خدا را دیدیم جا دارد که به سراغ دشمنان برویم و با آن ها قرار داد مخفیانه امضا کنیم؟

منبع: خبرگزاری رسا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.