رژیم آل خلیفه با یورش به منزل آیت‌الله قاسم، دست به اقدام خطرناکی زده است که هرلحظه باید منتظر عواقب آن باشد. شیخ عیسی قاسم تنها رهبر دینی مردم بحرین نیست، بلکه مردم این کشور با ارادت به مرجعیت دینی، ایشان را رهبر روحی و معنوی خود می‌دانند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ حمله به بیت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین در روزهای اخیر توجه رسانه‌های منطقه‌ای را به خود جلب کرد. دادگاه عالی بحرین حدود یک سال پیش اقدام به سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم کرد؛ اما از آن زمان شیعیان و مردم انقلابی بحرین اطراف منزل ایشان حلقه‌زده‌اند و در مقابل هرگونه حمله رژیم آل خلیفه به رهبر خود ایستادگی کرده‌اند.

یورش نظامیان رژیم بحرین به منطقه الدراز در حالی انجام گرفت که سرانجام دادگاه بحرین حکم صادره علیه رهبر معنوی انقلاب بحرین را یکشنبه گذشته صادر کرد. قرائت حکم علیه شیخ عیسی قاسم چندین بار به تعویق افتاده بود؛ اما در نهایت رژیم آل خلیفه چنین جراتی به خود داد که حکم وی را قرائت کند. حکمی که بر مبنای آن شیخ به یک سوال حبس، پرداخت جریمه نقدی و توقیف بخشی از اموال متعلق به حوزه علمیه شیعیان محکوم شد.

سؤالی که اینجا مطرح است، چرایی قرائت حکم و یورش نظامیان آل خلیفه در شرایط کنونی است. رژیم منامه چگونه توانسته بعد از گذشت یک سال جسارت حمله به رهبر شیعیان بحرین را پیدا کند؟ در واقع در یک سال گذشته

توجه به شرایط منطقه‌ای و تحولات کنونی یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در اقدام اخیر رژیم بحرین محسوب می‌شود.

سفر منطقه‌ای دونالد ترامپ به عربستان و سپس رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر موجب تسریع در اقدام آل خلیفه شده است. ریاض در روزهای اخیر با دعوت از سران شورای همکاری خلیج‌فارس و نمایندگانی از کشورهای عربی و اسلامی تلاش داشت محوریت خود در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا را در مقابل دیدگان دونالد ترامپ به تصویر کشد. حال رژیم بحرین که با کمک نظامیان سعودی اقدامات سرکوب‌گرانه علیه مردم خود انجام می‌دهد، خطرناک‌ترین تصمیم در روند مقابله با انقلابیون بحرین را اتخاذ کرده است.

 گذرگاه ملک فهد طی چند هفته اخیر شاهد خیل ورود نظامیان عربستان به بحرین بود که پیش از قرائت حکم علیه آیت‌الله شیخ عیسی قاسم صورت گرفت. این موضوع اماره‌ای مهم از همکاری بسیار نزدیک منامه و ریاض برای افزایش سرکوب‌ها علیه مردم بحرین و اتخاذ تصمیم در رابطه با شیخ عیسی قاسم است.

رژیم آل خلیفه با اقدام اخیر خود پایه‌های مشروعیتی خود را متزلزل خواهد ساخت. ذکر این نکته ضروری است که آیت‌الله شیخ عیسی قاسم شخصیتی معتدل در بحرین محسوب می‌شود و می‌توانست روند اعتراضات مشروع مردم بحرین را به‌صورت آرام پیش برد؛ اما رژیم منامه با اقدام اشتباه خود مقابل هرگونه اعتراض مسالمت‌آمیز ایستادگی کرده است.

تداوم سرکوب‌های آل خلیفه با همکاری آل سعود پیامدهای جبران‌ناپذیری برای رژیم منامه خواهد داشت. بی‌شک اتخاذ هرگونه تصمیم علیه آیت‌الله شیخ عیسی قاسم می‌تواند روند مسالمت‌آمیز اعتراضات مردم انقلابی بحرین را دگرگون سازد. تغییر این روند نیز به‌هیچ‌وجه به نفع رژیم منامه نخواهد بود.

متأسفانه عربستان سعودی با انعقاد قراردادهای تسلیحاتی خود با دونالد ترامپ تلاش داشته بر اقدامات ضد حقوق بشری و تروریستی خود سرپوش گذارد. واشنگتن که در شرایط کنونی سود کلانی را از فروش تسلیحات به ریاض کسب می‌کند، بعید به نظر می‌رسد در مقابل اقدامات سرکوبگرانه آل سعود و آل خلیفه در بحرین واکنشی نشان دهد. مظلومیت مردم انقلابی بحرین اکنون در مقابل اقدامات سرکوبگرانه رژیم‌های فاسد عربستان و بحرین بیش‌ازپیش به تصویر کشیده شده است.

اگر رژیم منامه در شرایط کنونی اقدام به حمله علیه آیت‌الله شیخ عیسی قاسم کرده است، بی‌شک از حمایت‌های ریاض اطمینان دارد؛ چراکه آل خلیفه بعد از گذشت شش سال از انقلاب مردم بحرین نگرانی جدی از تاج‌وتخت خود دارد.

حمایت‌های گسترده ریاض نیز به دنبال تطمیع رئیس‌جمهور آمریکا صورت گرفته است. هم‌زمانی معنادار اقدام رژیم منامه علیه شیخ عیسی قاسم با مواضع ادعایی دونالد ترامپ مبنی بر مقابله با تروریسم اسلامی نشان می‌دهد که اقدام آل خلیفه با چراغ سبز واشنگتن انجام گرفته است. باید توجه داشت که عبارت جعلی تروریسم اسلامی یکی از خطرناک‌ترین مفاهیمی است که روسای جمهور آمریکا از آن استفاده کرده‌اند. جعل این عبارت اهداف بسیاری در پشت پرده دارد که مقابله با اندیشه محور مقاومت در منطقه یکی از مهم‌ترین آثار آن محسوب می‌شود.

انقلاب مردمی بحرین که از 14 فوریه سال 2011 آغاز شده است، شاهد اقدامات سرکوبگرانه آل خلیفه علیه مردم این کشور بوده است. بااین‌حال پس از گذشت شش سال از نقض حقوق اولیه مردم بحرین، سکوت جوامع بین‌المللی در مقابل این فجایع دردناک‌تر بوده است. مردم بحرین در این مدت تلاش داشته‌اند با روش‌های مسالمت‌آمیز اعتراض خود را به گوش آل خلیفه برسانند؛ اما رژیم منامه با لوله تفنگ به درخواست مردم خود پاسخ گفته است.

جنایات آل خلیفه در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها چنان سنگین است که بازگویی برخی از این رفتارها امکان‌پذیر نیست. رژیم بحرین علاوه بر مجازات دردآور علیه انقلابیون بحرین، اقدام به سلب تابعیت شماری از آن‌ها کرده که در تقابل با قوانین حقوق بین‌الملل است. حکومت این کشور با این اقدام خود به دنبال تغییر بافت جمعیتی بحرین است. اعطای تابعیت به بیگانگان و غیرمسلمانان از اماره‌های این واقعیت محسوب می‌شود.

حال اقدام علیه آیت‌الله شیخ عیسی قاسم نقطه عطفی در مبارزات مردم انقلابی بحرین به شمار می‌آید. بی‌شک این اتفاق بعد از گذشت شش سال از قیام مردم این کشور علیه رژیم آل خلیفه تأثیر بسزایی در به نتیجه رسیدن انقلاب مردم بحرین خواهد داشت. شیخ عیسی قاسم از آغاز قیام مردم این کشور در میدان لؤلؤ بر اعتراضات مسالمت‌آمیز تأکید داشت؛ اما حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین پاسخی متفاوت به این اعتراضات داشت.

مقام معظم رهبری نیز در یک تذکر به حکومت آل خلیفه هشدار داده بودند که اقدام علیه آیت‌الله شیخ عیسی قاسم «به معنای برداشتن مانع از مقابل جوانان حماسی و پرشور بحرین برای انجام هر اقدامی در مقابل حکومت است». عدم توجهی آل خلیفه به نصیحت‌های کشورهای منطقه ازجمله جمهوری اسلامی ایران پیامدهای جبران‌ناپذیری برای این حکومت خواهد داشت.

در مجموع می‌توان گفت که رژیم منامه با یورش به منزل آیت‌الله قاسم، دست به اقدام خطرناکی زده است که هرلحظه باید منتظر عواقب آن باشد. شیخ عیسی قاسم تنها رهبر دینی مردم بحرین نیست، بلکه مردم این کشور با ارادت به مرجعیت دینی، ایشان را رهبر روحی و معنوی خود می‌دانند. اقدام آل خلیفه نقطه عطفی در انقلاب 14 فوریه بحرین است که آتش آن در آینده شعله‌ورتر خواهد شد و دامن آل خلیفه و حامیان آن را طعمه آتش خواهد کرد./

انتهای پیام

رامین ولی­ز­اده میدانی

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.