«استارت‌آپ» در لغت به معنای شرکت‌های نوپا یا شرکت‌های مشارکتی است که در جهت ایده‌پردازی برای رونق‌دادن به کسب و کاری خاص فعالیت می‌کنند.

چهره صنعت نشر دگرگون می‌شود

ایما پرند : امروزه بیشتر شرکت‌ها، تولیدی‌ها و کارخانه‌ها به‌طور خاص و بسیاری از اصناف و مشاغل به طور عام، همایش‌هایی در این راستا برگزار کرده و از نظرات طیف وسیعی از افراد متخصص در حیطه کاری خود استفاده می‌کنند. اما آیا پای استارت‌آپ‌ها به صنعت کتاب و کتابخوانی هم باز شده است؟

پاسخ، مثبت است. باید بدانیم تأثیر استارت‌آپ‌ها در رفع مشکلات مربوط به چاپ و نشر کتاب بسیار چشمگیر بوده است زیرا این نوع کسب و کارها نه‌تنها تعیین‌کننده چگونگی چاپ و فروش کتاب هستند بلکه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر ادبیات و محتوای کتاب تأثیر می‌گذارند.

مسئله عمده اینجاست که انتشارات‌ها و دست‌اندرکاران آن‌ها سعی دارند با استفاده از استارت‌آپ‌ها راهی به سوی صنعت نشر دیجیتال پیدا کنند و به عبارتی، چاپ سنتی را با تاکتیک‌های مدرن ترکیب کنند تا از ابزار دیجیتالی که در اختیار دارند، برای بهینه‌سازی فرهنگ کتاب و کتابخوانی قدم بردارند.

ریسک سرمایه‌گذاری نشر کم می‌شود

دلیل عمده روی‌آوردن این‌گونه کسب و کارهای جدید به سمت نشر دیجیتالی این است که در دنیای دیجیتال خبری از مشکلات عمده چاپ و نشر سنتی مانند حجم بالای کتاب‌های منتشرشده، بازاریابی برای فروش و ریسک سرمایه‌گذاری نیست. برای مثال مدتی است که استارت‌آپ‌هایی مثل «GoFundMe» و «IndiegoGo » مشغول فعالیتند و به کاربران سایت خود این امکان را می‌دهند که با استفاده از پیش‌بینی و تحلیل در زمینه فروش یک کتاب، در سرمایه‌گذاری برای نشر آن سهیم شوند.

در برخی از استارت‌آپ‌ها همچون «Unbound»، «InkShares» و «LeanPub» نویسنده‌ها می‌توانند ایده ذهنی و یا چکیده کتاب خود را به‌صورت نسخه الکترونیک در اختیار خوانندگان بگذارند و برای خود حامی‌ مالی پیدا کنند. ساز و کار این سایت‌ها بدین صورت است که با تأمین حداقل سرمایه توسط کاربران و یا سفارش حداقل 250 نسخه کتاب، سایت مورد نظر اقدام به انتشار آن می‌کند.

در این روند بیشتر استارت‌آپ‌ها مسئولیت صفحه‌بندی، ویراستاری و طراحی جلد را با هزینه بسیار کمتر از انتشارات‌های معمول تقبل می‌کنند و صرفاً برای نشر نسخه ازپیش‌آماده‌شده و مکتوب کتاب، با آن‌ها قرارداد می‌بندند. بنابراین در زمانی که انتشارات‌های سنتی از حقوق‌بگیران ثابت و بی‌انگیزه پر شده‌اند، استارت‌آپ‌هایی همچون «Reedsy» در آماده‌سازی کتاب‌ها در تمام مراحل از ایده و خلاقیت طیف وسیعی از کاربران خود استفاده می‌کنند، ضمن اینکه نویسنده مجبور نیست بابت آماده‌سازی کتاب هزینه‌های هنگفت سابق را متقبل شود.

البته تمام این مراحل زیر نظر افراد کهنه‌کار و متخصصی که پیش‌تر در انتشارات‌های سنتی مشغول به کار بوده‌اند، انجام می‌شود. در این میان، برخی استارت‌آپ‌ها مثل «Blurb» و «Lulu» سلیقه شخص نویسنده را در تمام مراحل آماده‌سازی کتاب اعمال کرده و دخالتی در روند چاپ آن نمی‌کنند. ضمناً این مؤسسات، سرمایه‌گذاریِ حداقلی یا حداکثری برای نویسنده تعیین نمی‌کنند و نویسنده می‌تواند با مددگرفتن از سایت‌های مذکور، با کمترین سرمایه ممکن کتابی تک‌نسخه‌ای منتشر کند.

بدیهی است که در دهه اخیر شاهد ریسک‌پذیری بسیار پایین ناشران سنتی بوده‌ایم؛ به نحوی که درب این انتشارات‌ها جز به روی نویسندگان مشهور، هنرمندان، ورزشکاران و بازیگران، به روی کس دیگری باز نمی‌شد. با آغاز فعالیت استارت‌آپ‌ها چنین مشکلاتی مرتفع شده و استارت‌آپ‌ها خود را مفتخر به میدان‌دادن به نویسندگان جوان و کشف استعدادهای ناشناخته می‌دانند.

منبع: www.TechRepublic.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.