زاهدان- مجمع نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به مهندس چیت چیان وزیر نیرو خواستار اعمال ۹ ماه تعرفه برق نوع گرمسیری نسبت به شهرهای جنوبی استان شدند.

مردم جنوب سیستان و بلوچستان در گرما پَر پَر می‌زنند!

ایرانشهر – حسین سپاهی:این نمایندگان در این نامه با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان در پایین‌ترین رتبه شاخص‌های توسعه کشور قرار دارد و به عنوان پهناورترین استان با ۴/۱۱مساحت در جنوب شرق کشور قرار داشته، آورده اند: دمای اکثر شهرهای جنوبی استان ۹ماه از سال به بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و با توجه به محرومیت شدید منطقه، بیکاری مفرط و عدم اشتغال مولد اکثریت مردم، اشتغال اکثر مردم استان در بخش‌های کارگری، دامداری و کشاورزی و نداشتن بضاعت کافی برای پرداخت قبوض بالای برق و هزینه‌های سرسام آور ناشی از آن و تشابه وضعیت آب و هوایی جنوب استان سیستان و بلوچستان با اکثریت شهرهای استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان - که در حال حاضر از نوع یک گرمسیری استفاده می‌کنند- شایسته است، هزینه تعرفه برق مردم این بخش از استان براساس قانون مناطق گرمسیری اعمال شود.

از دمای هوا چه خبر؟

به گزارش خبرنگار ما، در دو روز گذشته دمای نیکشهر به ۶۳ درجه، قصرقند به ۵۵ درجه، راسک به ۵۸ درجه، ایرانشهر به ۵۵ درجه و دلگان نیز به ۵۰ درجه رسید.

همچنین جمعی از مردم به دلیل تعرفه گران برق از استاندار سیستان و بلوچستان و مسئولان خواستند باتوجه به گرمی هوا و ناتوانی مردم در پرداخت تعرفه بالای برق و همچنین دمای بالای ۵۰ درجه در شهرهای استان، ستاد بحران اضطراری تشکیل می‌دهند و نسبت به کاهش تعرفه برق مانند مناطق گرمسیر اقدام کنند.

۲۰ سال گرفتار خشکسالی

یک شهروند سراوانی از گرانی هزینه‌های مصرف برق می‌گوید: تعرفه بالای قبض‌های برق از شدت گرمای هوا در این منطقه هم پیشی گرفته است و خواندن ارقام روی آن‌ها اعصاب‌ مردم را خراب می‌کند!

قادری می‌افزاید: مردم استانی که ۲ سال است گرفتار بحران خشکسالی است چه منبع درآمدی دارند که بخواهند با آن قبض‌های نجومی را پرداخت کنند؟

وی تصریح می‌کند: کارگری که درآمد یک ماه او به ۷۰۰ هزار تومان نمی‌رسد یا کشاورزی که با این خشکسالی هیچ درآمدی ندارد، چگونه می‌تواند هر دو ماه چهارصد هزار تومان آن را برای فیش‌های آب و برق کنار بگذارد!

قادری خطاب به مسئولان می‌گوید: شما که در زیر کولرهای گازی و اسپیلت‌های دو زمانه که هوا را پالایش می‌کند، پشت میز نشسته‌اید و دم از مردم و حال و روزشان می‌زنید اگر راست می‌گویید به این مشکل مردم رسیدگی کنید که برای خرج و مخارج بسختی زندگانی می‌کنند.

یک شهروند می‌گوید: ایرانشهر، راسک، نیکشهر، دلگان و قصرقند از گرما جهنم است.

به گفته وی، دو روز قبل در راسک یک تخم مرغ را در آفتاب قرار دادند که به خاطر شدت گرمی هوا پخته شد!

کریم بخش پیکن یکی از معتمدین چابهار هم می‌گوید: مردم شهرستان‌های دلگان، نیکشهر، ایرانشهر، چابهار، قصرقند و حومه با گرمای ۵۰ درجه بالای صفر به خاطر ترس از بالا بودن تعرفه برق از وسایل سرمایشی کمتر استفاده می‌کنند و حتی مردمی هستند که در کمپ مرادآباد چابهار، دشتیاری و راسک و... دارند پرپر می‌زنند!

وی می‌افزاید: برق رسانی به مناطق محروم از این انرژی و محاسبه تعرفه برق مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان بر اساس تعرفه مناطق گرم کشور مانند خوزستان و بوشهر خواسته جدی و مهم مردم منطقه است که امیدواریم مسئولان ذی ربط بویژه وزارت نیرو به آن توجه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.