روزنامه آمریکایی هافینگتن پست نوشت: نمی توان نفوذ و قدرت ایران در منطقه را نادیده گرفت و بدون ایران صلحی در غرب آسیا برقرار نمی‌شود.

هافینگتن‎پست: بدون ایران صلحی در غرب آسیا برقرار نخواهد شد

به گزارش قدس آنلاین، هافینگتن پست در تحلیلی با اشاره به اینکه نمی توان نفوذ و قدرت ایران در منطقه را نادیده گرفت، نوشت: سیاست دولت جدید آمریکا در قبال ایران و عربستان اشتباه است و بدون ایران صلحی در غرب آسیا برقرار نخواهد شد.

 پایگاه اینترنتی این روزنامه چاپ آمریکا در تحلیلی به قلم ژرژ اوژو، استاد دانشکده حقوق کلمبیا و مدیر عامل شرکت مشاوره جهانی گالیله (GGA)، سیاست دولت جدید آمریکا در قبال ایران و جانبداری از عربستان را اشتباه خواند و نوشت: دونالد ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) هفته گذشته مثبت ترین اخبار از غرب آسیا را از دست داد. آن اخبار اظهارات خصمانه او در ریاض، بروکسل و ایتالیا نبود. آن خبر مهم ، انتخابات ایران بود .

بیش از سه چهارم ایرانی ها در انتخابات شرکت کردند و این میزان 20 درصد بیشتر از میزان مشارکت در انتخابات آمریکا بود.

متهم کردن ایران به اقدامات واقعا ناصحیح، یک نوع انحراف است. انتقاد از ایران به علت حمله عربستان به یمن بی معنی و مضحک است.

نقش ایران برای فرایند صلح درغرب آسیا ضروری است: این کشور نفوذ قوی در بخشهای مختلفی از جهان اسلام دارد و نمی توان آن را نادیده گرفت. این کشور 80 میلیون نفر جمعیت دارد که از مجموع جمعیت عربستان سعودی، کویت، امارات عربی متحده و قطر بیشتر است.

ترامپ با جانبداری مستقیم از عربستان سعودی، یک بار و برای همیشه از خود به عنوان «برقرار کننده صلح در منطقه» سلب صلاحیت کرد. فقط فریاد زدن و شعار دادن برای ایجاد صلح کارساز نیست.

نویسنده در ادامه با بیان اینکه ایران ثابت قدم ایستاده است، نوشت: ایران منشاء تمدن ما است.

روابط جدید با ایران

اروپا اکنون در حال برقراری روابط جدید با ایران است و در هند نیز جامعه مهم ایرانی ها منبع توسعه شرکت های چند ملیتی هند شده اند و رهبر هند نیز در حال نزدیک شدن به ایران است. چینی ها نیز به چنین کارهایی مشغولند. زمان تحریم ها به سر رسیده است و ترامپ نمی تواند آن را تغییر دهد.

عربستان سعودی کشوری است که در آن بخش کوچکی از اسلام حکمفرما است. این پادشاهی استبدادی است و دموکراسی هیج جائی در آن ندارد. هیچ انتخاباتی در این کشور برگزار نمی شود. زنان در این کشور حقی ندارند و حتی حق ندارند رانندگی کنند. 

در مقایسه با عربستان سعودی، باید ایران را بخاطر توسعه فرایند انتخاباتی در طول چندین دهه ستود.
 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.