بیرجند- مدیر گروه پژوهشی مطالعات افغانستان دانشگاه بیرجند گفت: مرکز ملی فرش ایران و سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی انجام طرح مطالعاتی امکان سنجی فرش افغانستان را به دانشگاه بیرجند پیشنهاد داد.

انجام طرح مطالعاتی امکان سنجی فرش افغانستان به دانشگاه بیرجند پیشنهاد شد

 احمد بخشی در گفت وگو با خبرنگارقدس آنلاین در بیرجند اظهار داشت:  صنعت فرش در افغانستان تنها یک تجارت محسوب نمی‌شود، بلکه میراث فرهنگی مردم این کشور است که پس از گذشت سالیان زیاد، هنوز هم با تار و پود زندگی آن ها درهم تنیده است و جزئی از حیات اقتصادی و فرهنگی این سرزمین را رقم می‌زند.

وی گفت: این هنر موروثی که در خانواده‌ها از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود، یکی از مهم‌ترین صنایع امروزه افغانستان به شمار می‌رود که نقش مهمی در موقعیت اقتصادی این کشور بر عهده دارد.

مدیر گروه پژوهشی مطالعات افغانستان دانشگاه بیرجند بیان کرد: انواع مختلف فرش دستباف در این کشور از جمله فرش‌های پشمی شامل  گلیم‌ها، فرش‌های کرکی، ابریشمی و پنبه‌ای که بیشتر عشایر آنها را تولید می‌کنندبافته می شود.

بخشی بیان کرد: تولید فرش در افغانستان توسط شبکه بزرگی از بافندگان انجام می‌شود که هر کدام روی بافت یک فرش خاص مشغول به کار هستند،

وی ادامه داد: بافتن یک فرش دستباف بزرگ چیزی بین ۶ تا ۹ماه طول می‌کشد و پس از اتمام یک فرش، نمایندگان و بازرگانان زیادی هستند که با بافندگان محلی وارد معامله شده و فرش آنها را خریداری می‌کنند و واسطه رسیدن فرش به دست  عمده‌فروشان  می شوند.

وی افزود: فرش سنتی افغانستان در سال‌های اخیر جایگاه مهمی در صادرات این کشور پیدا کرده است، تولید فرش بر مبنای طرح‌های سنتی و بومی با استقبال بازار جهانی روبه‌رو شده و سرمایه‌گذاران این بخش با استفاده از نیروی کارآمد و ماهر به تولیدات انبوه در این صنعت رسیده‌اند.

مدیر گروه پژوهشی مطالعات افغانستان دانشگاه بیرجند بیان کرد:همچنین بافندگی، یکی از کسب‌وکارهای خانگی در افغانستان امروز به شمار می‌رود که به درآمد خانوارها کمک شایانی کرده و اقتصاد خانگی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

بخشی گفت:  از طرفی هزینه‌های مربوط به ابزار فرش‌بافی نیز پایین بوده و همین عوامل جایگاه افغانستان را در صادرات فرش تثبیت کرده است بنابراین گزارش فرش افغانستان با داشتن طرح‌های منحصربه‌فرد و کیفیت بافتی که دارد، در طول قرن‌ها به‌عنوان یکی از فرش‌های مطرح در  جهان شناخته شده است.

وی اظهار داشت: امروزه نیز بازار صنعت فرش افغانستان، بازاری پویا و روبه‌رشد است که با توجه به صادرات قوی این کشور در زمینه این صنعت، بهبود زیرساخت‌ها، توسعه روابط تجاری و... انتظار می‌رود در سال‌های آتی به ارزش ۴۰میلیون دلار برسد.

مدیر گروه پژوهشی مطالعات افغانستان دانشگاه بیرجند افزود: هنوز انعقاد تفاهم نامه برای انجام این طرح در مراحل اولیه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.