نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: سازمان تعاون روستایی می‌تواند برنج را از کشاورز خریده و به دست مصرف کننده برساند که با این کار دلالان و واسطه‌ها حذف شده و قیمت برنج در بازار کاهش می‌یابد.

حذف واسطه‌ها راهکار کاهش قیمت برنج ایرانی

جلال محمودزاده، در مورد پیگیری‌های این کمیسیون مبنی بر افزایش قیمت برنج در بازار و فاصله قیمتی آن از تولید تا مصرف خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌هایی که به عمل آوردیم هر کیلو برنج مرغوب ایرانی بر سر مزرعه زیر ۱۰ هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شود اما از گوشه و کنار متوجه می‌شویم که تا کیلویی ۱۶ هزار تومان در سطح پایتخت به فروش می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در بسیاری از بخش‌ها به دلیل نقص در زنجیره تولید تا مصرف دلالان سود زیادی را به جیب می‌زنند، تصریح کرد: می‌توان بر اساس یک راهکار ساده سازمان تعاون روستایی برنج را هم مانند میوه و شیر از کشاورزان با قیمتی مشخص خریداری کرده و به دست مصرف کننده برساند که با این کار قیمت برنج بسیار پایین‌تر از آن چیزی خواهد بود که اکنون در بازار فروخته می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین در مورد اجرای طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی برای برخی محصولات کشاورزی از جمله گندم، گفت: دولت باید مراقب باشد که پول کشاورز در هر روشی که محصول را خریداری می‌کند به موقع به دستش برسد و نباید بار مشکلات را بر دوش کشاورز و تولیدکننده بگذاریم و اگر طرح قیمت تضمینی به درستی در سطح بورس کالا اجرا شود می‌تواند مناسب باشد به شرط آنکه دولت سهم خود را به موقع بپردازد.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که باید مانند سایر دولت‌های دنیا به محصولات استراتژیک از جمله گندم، یارانه اختصاص یابد و در همه جای دنیا دولت محصول را از کشاورز گران‌تر می‌خرد و ارزان‌تر به بازار عرضه می‌کند اما در عوض به افزایش تولید و توسعه بازارهای صادراتی کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار فارس، طی بررسی‌های میدانی در یک سال اخیر، قیمت برنج روند فزاینده‌ای داشته و این در حالی است که کشاورزان افزایش قیمت چندانی نداشته‌اند. همچنین قرار است تا به مرور خرید و عرضه محصولات کشاورزی و نهاده‌های دامی به مرور در بورس کالا انجام شود که به دلیل آماده نبودن برخی ساز و کارها و تأخیر در پرداخت‌ها انتقاداتی به آن وارد است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.