جامعه :مدیرکل پیشگیری از جرم قوه قضائیه از بازگشت بیش از ۲۵ درصد محکومان کیفری به زندان ها به دلیل تکرار جرم خبر داد و گفت : این امر نشان می دهد که باید کیفیت برنامه های اصلاح و باز پروری مجرمان افزایش یابد.

بیش از ۲۵ درصد محکومان کیفری به زندان ها بر می گردند

 محمود مصدق:علی محمد زنگانه، در گفت و گو با قدس،اصلاح و باز اجتماعی کردن مجرمان را  یک مسئله علمی و کاملاً عمیق خواند و گفت : باید به همه زوایای این موضوع  پرداخته شود .

وی با اشاره به این که برای اصلاح و بازپروری مجرمان برنامه های زیادی در دستور کار است ، افزود: اما این برنامه ها یا کیفیت بالایی ندارند یا این که پوشش آن ها کافی نیست.

او با بیان ضرورت شکل گیری دانش پیشگیری در کشور تصریح کرد : باید با پیشگیری کیفری و غیر کیفری ، انگیزه و موقعیت ارتکاب جرم را از بین ببریم  که البته برای این منظور باید دانش پیشگیری شکل بگیرد .

زنگانه داشتن برنامه های با کیفیت،انگ زدایی و استمرار فعالیت های پیشگیرانه  یا همان فالوآپ را مهمترین نکات کلیدی در اصلاح و بازپروری مجرمان خواند و افزود : وقتی برنامه های  اصلاحی و توانمندسازی ما کیفیت لازم را نداشته باشند یا اگر کیفیت داشته باشند اما پس از اصلاح  و رها سازی بزهکاران برنامه فالوآپ برای این دسته از افراد نداشته باشیم، در این صورت تکرار جرم اتفاق می افتد . مثلاً یک معتاد متجاهری که مصداق موضوع ماده ۱۶ قانون آئین دادرسی کیفری است دستگیر می شود و به صورت اجباری تحت درمان فیزیکی قرار می گیرد و پس از بهبودی و ترخیص از مرکز درمانی رهایش می کنیم. یعنی فعالیت های پیشگیرانه را استمرار نمی دهیم ، طبیعی است چنین فردی مجدداً بازگشت به جرم داشته باشد. در واقع اگر بازگشت به جرم نداشته باشد باید تعجب کنیم .

وی با اشاره به این که درصد تکرار جرم در حوزه های مختلف،متفاوت  است. گفت:مثلاً آماری که در حوزه اعتیاد در اختیار داریم و دوستان نظام پیشگیری و درمان اعتیاد هم آنرا تائید می کنند، نشان می دهد که بیش از ۹۵ درصد معتادان بازگشت به جرم دارند .

وی در همین زمینه از بالا بودن نرخ تکرار جرم درکشور سخن گفت و افزود: آخرین آمار سازمان زندان ها نشان می دهد که  بازگشت مجرمان به زندان به دلیل ارتکاب مجدد جرم بیش از ۲۵ درصد است.این یعنی کیفیت برنامه های  اصلاح و باز اجتماعی کردن مجرمان باید تقویت شود .

به گفته مدیر کل پیشگیری از جرم قوه قضائیه بخش زیادی از برنامه های مربوط به اصلاح و باز اجتماعی کردن مجرمان باید مربوط به انگ زدایی مجرمان باشد. یعنی زمینه ای ایجاد شود تا فرایند جامعه پذیری مجرمان به خوبی انجام شود .

زنگانه با اشاره به این که بخش قابل توجهی جمعیت کیفری کشور دارای  سوء سابقه غیرموثر هستند ، تصریح کرد : اما هیچ یک از آن ها به دلیل سوء سابقه نمی توانند کوچکترین فعالیت صنفی انحام بدهند.حتی نمی توانند بقالی کنند.در واقع جامعه این افراد را مجبور به ارتکاب جرم می کند. بنابراین باید از فرصتی که قانون آئین دادرسی کیفری از طریق مجازات های جایگزین در اختیار ما  قرار داده است ، استفاده کنیم و با صدور قرار تعلیق، قرار تعویق و حتی منع تعقیب در برخی از پرونده ها، آمار  تکرار جرم و جمعیت کیفری را کاهش دهیم . 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.