مشهد- نماینده مردم مشهد با اشاره به بی برنامگی در شهر مقدس مشهد،گفت: به عنوان نمونه در موضوع صرفه جویی برای آب، بنرهای زیادی در سطح شهر نصب می‌شوند، ولی از آن طرف میزان هدر رفت آب در لوله‌ها به دلیل فرسودگی در شهر مشهد ۴۰میلیون متر مکعب است؛ آبی که با هزینه از جیب مردم از فاصله‌های بسیار زیاد همچون سد دوستی به مشهد آورده می‌شود، اما به راحتی در لوله‌ها هدر می‌رود.

مشهد بدون برنامه و گران اداره می‌شود

شیران خراسانی در گفت و گو با قدس افزود: از طرف دیگر سد هایی همچون چهچهه و قراتیکان  باهزینه هنگفتی ساخته شدند، اما متأسفانه هیچ شبکه آبرسانی را در طول این سال‌ها به زمین‌های کشاورزی متصل نکرده‌اند و سال به سال فقط سیلاب، حجم آب پشت آن‌ها را کمتر می‌کند.

وی اضافه کرد: تصفیه خانه در مشهد با تسهیلات و هزینه هنگفت که غالباً از جیب مردم پرداخت شده، ساخته شده است که ۱۰۰۰ لیتر بر ثانیه آب را تصفیه می‌کند و آب با بار میکروبی پایین را تحویل می‌دهد، اما چون زیر ساخت آن فراهم نشده است، یبش از نیمی از آن دوباره به فاضلاب کشف رود سرازیر می‌شود و همزمان درختان در مشهد با آب مصرفی آبیاری می‌شوند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: درشرایط کنونی در حوزه بهداشت و درمان متأسفانه با کمبود بیمارستان‌های مجهز روبه رو هستیم که دارای این قابلیت باشند که به شهروندان و زائران،خدمات مطلوب ارائه کنند. در حوزه حمل ونقل درون شهری بیش از یک میلیون خودروی سواری در این شهر تردد می‌کنند که باعث خواهد شد، این شهر در آینده‌ای نه چندان دور به پارکینگ تبدیل شود و همزمان آلودگی هوایی که ناشی از دود این خودروها است، بدون تردید روزهای سالم این شهر را به کمترین تعداد ممکن خواهد رساند از این رو ضروری است، حوزه حمل ونقل درون شهری مشهد به سمت حمل ونقل ریلی پیش برود و حداقل ۱۰ مسیر ریلی باید دراین شهر راه اندازی شوند.

وی با بیان این مطلب که در بسیاری از زمینه‌ها همچون آب، حمل ونقل درون شهری، شهرسازی، بهداشت و درمان، فاضلاب و تصفیه خانه‌ها برنامه محور نبوده‌ایم، اظهار داشت: اگر به زیر ساخت‌های لازم برای اداره شهر مقدس مشهد توجه نکنیم با بحران جدی روبه رو خواهیم شد. از این رو باید منابع و اولویت‌ها مشخص شود و بر مبنای آن برنامه ریزی و اجرا صورت بگیرد.

شیران خراسانی تصریح کرد: اگر حتی تعداد خانوارهای ساکن مشهد در همین شرایط باقی بماند و خانواده دیگری افزوده نشود، برای افزایش اعضای خانواده‌های ساکن هیچ تدبیری اندیشیده نشده است. از این رو باید افراد تصمیم ساز در مشهد بر مبنای آینده پژوهشی نیازهای اساسی مشهد را مورد سنجش قرار داده و شرایط مناسبی را برای آن‌ها بررسی و به مردم نیز اعلام کنند که بر چه اساس و بر مبنای چه اطلاعاتی حرکت می‌کنند.

نماینده مردم مشهد در مجلس اضافه کرد: شهر مشهد بدون برنامه اداره می‌شود که این امر باعث شده است، شاخص بهره وری در این شهر تنزل پیدا کند و در نتیجه این شهر گران اداره شود.

رضاشیران خراسانی افزود: مشهد مقدس هشت درصد جمعیت کشور را داراست، اما از منابع ملی یا در آمدهای عمومی کشور حداکثر ۸/۵ درصد استفاده می‌کند. از طرفی در طول سال نزدیک به ۲۷میلیون نفر زائر وارد این شهر می‌شوند که باعث می‌شود در برخی زمان‌ها جمعیت شهر دو برابر شود. بنابراین با توجه به اینکه از بودجه عمومی کشور کمتر از سهم مشهد استفاده می‌کنیم و در طرف مقابل باید زیرساخت‌های این شهر به گونه‌ای تنظیم شود که در زمان‌های خاص قابلیت ارائه خدمات به شهروندان و زائران را داشته باشد، ضرورت دارد،  شاخص‌های خدمات دهی این شهر ارتقا پیدا کنند.

وی بیان کرد: بایدهر فردی در هر مسئولیتی که دراین شهر قرار دارد، سهم مشهد را از درآمد عمومی کشور مطالبه و محقق کند. نماینده‌ها در زمانی که بودجه در مجلس مطرح می‌شود، سهم مشهد را از بودجه کل کشور مطالبه می‌کنند  و پس از تصویب بودجه، وظیفه مسئولان اجرایی استان همچون استاندار، سازمان برنامه و بودجه است که بودجه تصویب شده را پیگیری کنند و تخصیص بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.